"יש אישור לשלושתם": האזינו לרשת הקשר בעת חיסול בכירי הג'יהאד

בצה"ל מסכמים את מבצע "מגן וחץ", ומעריכים כי יום ירושלים יעבור בשקט, ללא ירי רקטי מרצועת עזה במהלך מצעד הדגלים, על רקע חוסר רצונו של חמאס להיכנס למערכה | האזינו להקלטת הקשר בעת מכת הפתיחה של המבצע

זמן צפייה: 00:41

בצה"ל מסכמים הערב (ראשון) את מבצע "מגן וחץ", ומעריכים כי יום ירושלים יעבור בשקט, ללא ירי רקטי מרצועת עזה במהלך מצעד הדגלים, על רקע חוסר רצונו של חמאס להיכנס למערכה. בצה"ל מתחקרים את הרג תשעת האזרחים העזתים הבלתי מעורבים בגל החיסולים בפתיחת המבצע. האזינו לרשת הקשר בעת חיסול בכירי הג'יהאד האיסלאמי במכת הפתיחה של מגן וחץ.

בצה"ל אומרים כי אחרי מבצע שומר החומות בשנת 2021 הושג משטר ביטחון משופר בעזה. אחרי שומר החומות היה שינוי באופי התגובה של צה"ל בעזה - על כל הפעלת כוח בעזה, גם רקטה בשטח פתוח, הייתה תגובה מול החמאס. להערכת המודיעין הישראלי, מאז שומר החומות נוצר נזק ממשי ליכולת הייצור של החמאס באמצעות התקיפות הליליות כתגובה לרקטות, שבצה"ל מדגישים שאינן 'תקיפת דיונות' אלא תקיפת נכסים משמעותיים של חמאס.

גם המציאות האזרחית בעזה שונתה, קודם כל בסוגיית הפועלים, כאשר 17,500 פועלים מעזה נכנסים לעבודה בישראל. ישראל רוצה לייצר רווחה כלכלית בעזה, ונטען כי פועל עזתי אחד שעובד בישראל תומך בשש משפחות. החמאס בתחילה התלבט אם לאפשר את פרויקט הפועלים, וכיום יחיא סינואר מדברר את פרוייקט הפועלים כהישג שלו, ולדברי צה"ל זה גרם לחמאס להיות יותר מרוסן מבעבר.

שיגורי רקטות מעזה לישראל
שיגורי רקטות מעזה לישראל | צילום: רויטרס

בצה"ל רואים בעזה בעיה כרונית שלא ניתנת לפיתרון, שמתפרצת מדי פעם ופעם. מה שיכול לגרום לסבבים בעזה זה סוגיות כמו ירושלים, או הג'יהאד האיסלמי, ארגון טרור ללא רסנים אזרחיים כמו החמאס, הממומן לחלוטין בידי איראן, שאינו צריך לדאוג לאוכלוסיית עזה אלא לממש טרור כדי לקבל כסף איראני.

לפי נתוני צה"ל, במהלך המבצע שוגרו 1,469 רקטות לעבר ישראל, ובוצעו 473 יירוטים לעומת 23 החטאות של מערך ההגנה האווירית (95.6 אחוזי יירוט). חיל האוויר גייס למבצע כאלף אנשי מילואים, ושיגר במהלך המבצע 389 פצצות.

כוחות הביטחון בעוטף עזה
כוחות הביטחון בעוטף עזה | צילום: פלאש 90

על אישור מופע הענק של אביב גפן ביום חמישי בפארק הירקון אומרים בצה"ל כי פיקוד העורף עשה ניהול סיכונים עמוק, והגיע למסקנה שהסיכון הוא אפסי בקיום ההופעה, אפילו בשמיעת אזעקה. הנחת העבודה בצה"ל הייתה שההסתברות לאזעקה בראשון לציון גבוהה יותר, ולכן בוטלה הופעת "הבקסטריט בויז" בראשון לציון.