בישראל מאשרים: המצרים הגישו הצעה משופרת להפסקת אש

170 רקטות נורו היום לעבר ישראל, אך הערכת מערכת הביטחון היא כי הצדדים מתכנסים לכדי הסכמה - וכי נותר עוד יום אחד של לחימה. גורם מדיני בכיר: "ישראל מוכנה לחדול אבל לא תקבל את האש כלפיה" | כל העדכונים

זמן צפייה: 02:13

מבצע "מגן וחץ" - היום הרביעי: בישראל מאשרים הערב (שישי) כי המצרים הגישו הצעה משופרת להפסקת אש, ובינתיים בעוטף עזה כוחות הביטחון ערוכים לאפשרות של המשך הירי הרקטי וגם לאפשרות של פיגועי נ"ט. 170 רקטות נורו היום לעבר ישראל, אך הערכת מערכת הביטחון הערב היא כי הצדדים מתכנסים לכדי הסכמה - וכי נותר עוד יום אחד של לחימה.

בינתיים צה"ל ממשיך בתקיפות נגד מטרות של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, וכלי טיס של חיל האוויר תקפו הערב כמה מפקדות מבצעיות של ארגון הטרור, המשמשות לתכנון ושליטה על הירי הרקטי של היחידה הרקטית של הארגון ברצועה, וכן הותקפו כ-15 משגרי רקטות ומרגמות מוטמנים של הארגון.

הערב פורסם שמה של ההרוגה בפגיעה הישירה של הרקטה אמש בבניין ברחובות - אינגה אברמיאן, תושבת המקום בשנות ה-80 לחייה. מדובר בהרוגה הישראלית היחידה עד כה במבצע, ובמטח שנורה הערב לדרום לא היו נפגעים.

שיגורי רקטות מעזה לישראל
שיגורי רקטות מעזה לישראל | צילום: רויטרס

גורם מדיני בכיר אמר הערב לחדשות 13 כי "ישראל הייתה מוכנה לעצור - אבל התנאי שראש הממשלה הציב זה שקט יענה בשקט". עוד הוא הוסיף: "לא צריך לקבל את מטחי הסיום כעובדה מוגמרת. ישראל מוכנה לחדול אבל לא תקבל את האש כלפיה. השיח מול המצרים כן קיים - אבל את שיחות הפסקת האש הפסקנו. נדון עליהן בהערכת המצב אצל ראש הממשלה. אפשר לסגור את זה תוך שעות אבל זה גם יכול להמשך ימים. מעריכים שנגיע לשלב שבו כלל השחקנים יגידו 'די אנחנו לא מוכנים לספוג את זה'".

הג'יהאד האיסלאמי ירד מדרישתו להחזיר את גופת שובת הרעב ח'דר עדנאן, שמת בכלא הישראלי, וגם הנוסח של הפסקת האש מתקרב. אמנם ישראל דורשת שהנוסח יהיה "שקט ייענה בשקט" ובארגון הטרור רוצים איזושהי אמירה ישראלית על הפסקת החיסולים, אך התחושה היא שאפשר להגיע להסכמות.

בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו במבצע מגן וחץ
בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו במבצע מגן וחץ | צילום: דובר צה''ל

מוקדם יותר הערב תקף חיל האוויר דירה בבניין בן 7 קומות במערב העיר עזה שבמרכז הרצועה, וחיסל את איאד אל-חוסני, חבר המועצה הצבאית בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ואחראי תיק המבצעים בארגון. פעיל נוסף בארגון נהרג בתקיפה, ובנוסף נפצעו עוד חמישה בני אדם. גורם ביטחוני מסר: "קצב הסיכולים גובר, כל עוד האש תימשך - יימשכו הסיכולים".

התקיפות על בתי פעילי הג'יהאד האיסלאמי הערב ברצועת עזה נועדו גם להפעיל לחץ על חמאס, שכן המטח פוגע בתשתיות, וחמאס רגיש לפגיעה בתשתיות ברצועה, שכן שיקום המבנים מהווה פגיעה כלכלית בחמאס - מה שגורם לו לעודד את הג'יהאד האיסלאמי להגיע להפסקת אש.

ראש אגף המבצעים, האלוף עודד בסיוק, התראיין הערב בתוכנית "שישי" והתייחס לחיסול אל-חוסני: "זוהי ההוכחה שמי שפועל מולנו - סופו להיפגע. בסופו של דבר, הסיכולים עובדים. הרבה אנשים ואירגונים צופים במה שקורה, וחשוב שיבינו את המסרים הנכונים. לכולם ברור באיזה צד עדיף להיות בלחימה הזו, וזה מובהק".

איאד אל-חסני, בכיר הג'יהאד האיסלאמי שחוסל בעזה
איאד אל-חסני, בכיר הג'יהאד האיסלאמי שחוסל בעזה

מדובר צה"ל נמסר כי אל-חוסני, שחוסל הערב בדירת המסתור שלו, החליף את חליל בהתיני שסוכל ביום הראשון למבצע "מגן וחץ", כמפקד הלחימה של הג'יהאד האיסלאמי במרחב רצועת עזה. אל-חוסני הוביל את תיק המבצעים בארגון, וכחלק מכך היווה דמות משמעותית בניהול הלחימה ובקבלת ההחלטות של הארגון. יחד איתו סוכל פעיל נוסף בארגון.

עוד נמסר מדובר צה"ל כי אל-חוסני היה אחראי על יצירת קשר ישיר עם בכירי הארגון, וניהל קשר רציף עם כלל המערכים ברצועה. אל-חוסני היה דמות מפתח בארגון, שהיה מעורב בכלל ההחלטות הנוגעות לירי הרקטי ומטחי הרקטות שביצע הארגון לעבר ישראל. מתוקף תפקידו היה אחראי גם על המטחים לעבר מדינת ישראל בימים האחרונים, היה שותף מרכזי בתכנון מתווים התקפיים במטרה לפגוע בתושבי ישראל והיווה דמות משמעותית במוכנות הארגון ללחימה.

מגן וחץ, בכיר הג'יהאד האיסלאמי איאד אל-חוסני - חוסל בעזה
בכיר הג'יהאד האיסלאמי איאד אל-חוסני - חוסל בעזה | צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל, תא"ל דני הגרי, אמר הערב בשיחה עם הכתבים הצבאיים כי החיסול של אל-חוסני בוצע בתקיפה מדויקת, והוסיף כי הרמטכ"ל הרצי הלוי היה בבסיס אמ"ן בפיקוד דרום ופיקד על החיסול. "השימוש שלנו בכלי טיס ורחפנים משפר את יכולתנו לעקוב אחר הפעילים", אמר תא"ל הגרי, "לפני יומיים הוא קיבל מינוי להחליף את בהתיני והיום הוא איננו. הוא אחראי על ניהול הלחימה והקשר עם הג'יהאד האיסלאמי בחו"ל".

"זה היה תכנון חיסול מהיר באור יום", הוסיף הגרי, "זו פגיעה קשה וכואבת לג'יהאד האיסלאמי, הסיכולים הממוקדים זה מה שמשפיע עליו, משם הם מנהלים את הלחימה. הוצאנו את האנשים מהבתים ותקפנו את דירות החמ"לים המבצעיים של הג'יהאד. אנחנו ממשיכים הכי חזק שאנחנו יכולים. נפגוש עוד ירי רקטי, אבל הציבור מפגין חוסן ומאפשר לנו להמשיך את ההתקפה. חמאס לא מעורב ולא מסייע בלחימה".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בבסיס אמ''ן בדרום בעת סיכול איאד אל-חוסני
הרמטכ''ל הרצי הלוי בבסיס אמ''ן בדרום בעת סיכול איאד אל-חוסני | צילום: דובר צה''ל

בעקבות ההסלמה, מארגני המחאה בקפלן נגד המהפכה המשפטית הודיעו הערב על דחיית ההפגנה שתוכננה למחר - לשבוע הבא. ממובילי המחאה נמסר: "דאגתנו הראשונה תמיד היא לבטחון אנשינו המגנים על הדמוקרטיה. לכן, מתוך האחריות לשלום אנשינו, החלטנו לדחות בשבוע את ההפגנה. אנחנו ממשיכים להיות עם האצבע על הדופק, אם נראה שהממשלה מקדמת שינויים הקשורים להפיכה המשטרית יקודמו, נצא במלוא כוחנו לרחובות ישראל. אל לה לממשלת ישראל לטעות בכוונתנו - אנו על משמר הדמוקרטיה ונדאג שישראל תישאר דמוקרטית".

בתוך כך, אחרי שאמש הופיע אביב גפן בפארק הירקון בתל אביב לעיני כ-40 אלף צופים, בתום הערכת מצב משותפת של פיקוד העורף ועיריית ראשון לציון הוחלט לבטל את ההופעה של להקת "הבקסטריט בויז" שתוכננה להתקיים במתחם "זאפה לייב פארק" בעיר במוצאי שבת.