בתקיפה על בניין בן 7 קומות: חוסל בכיר נוסף בג'יהאד האיסלאמי

חיל האוויר תקף דירה במערב העיר עזה שבמרכז הרצועה, הפלסטינים מדווחים על שני הרוגים - בהם איאד אל-חוסני, איש הזרוע הצבאית של ארגון הטרור. גורם ביטחוני: "קצב הסיכולים גובר, כל עוד האש תימשך - יימשכו הסיכולים"

זמן צפייה: 03:47

אחרי חידוש הירי לישראל - צה"ל שוב תוקף בעזה: חיל האוויר תקף היום (שישי) דירה בבניין בן 7 קומות במערב העיר עזה שבמרכז הרצועה. שני בני אדם נהרגו בתקיפה, בהם איאד אל-חוסני, חבר המועצה הצבאית בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ואחראי תיק המבצעים בארגון. בנוסף נפצעו בתקיפה עוד חמישה בני אדם. גורם ביטחוני מסר: "קצב הסיכולים גובר, כל עוד האש תימשך - יימשכו הסיכולים".

מדובר צה"ל נמסר כי אל-חוסני, שחוסל הערב בדירת המסתור שלו, החליף את חליל בהיתיני שסוכל ביום הראשון למבצע "מגן וחץ", כמפקד הלחימה של הג'יהאד האיסלאמי במרחב רצועת עזה. אל-חוסני הוביל את תיק המבצעים בארגון, וכחלק מכך היווה דמות משמעותית בניהול הלחימה ובקבלת ההחלטות של הארגון. יחד איתו סוכל פעיל נוסף בארגון.

עוד נמסר מדובר צה"ל כי אל-חוסני היה אחראי על יצירת קשר ישיר עם בכירי הארגון, וניהל קשר רציף עם כלל המערכים ברצועה. אל-חוסני היה דמות מפתח בארגון, שהיה מעורב בכלל ההחלטות הנוגעות לירי הרקטי ומטחי הרקטות שביצע הארגון לעבר ישראל. מתוקף תפקידו היה אחראי גם על המטחים לעבר מדינת ישראל בימים האחרונים, היה שותף מרכזי בתכנון מתווים התקפיים במטרה לפגוע בתושבי ישראל והיווה דמות משמעותית במוכנות הארגון ללחימה.

מגן וחץ, בכיר הג'יהאד האיסלאמי איאד אל-חוסני - חוסל בעזה
בכיר הג'יהאד האיסלאמי איאד אל-חוסני - חוסל בעזה | צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל, תא"ל דני הגרי, אמר הערב בשיחה עם הכתבים הצבאיים כי החיסול של אל-חוסני בוצע בתקיפה מדויקת, והוסיף כי הרמטכ"ל הרצי הלוי היה בבסיס אמ"ן בפיקוד דרום ופיקד על החיסול. "השימוש שלנו בכלי טיס ורחפנים משפר את יכולתנו לעקוב אחר הפעילים", אמר תא"ל הגרי, "לפני יומיים הוא קיבל מינוי להחליף את בהתיני והיום הוא איננו. הוא אחראי על ניהול הלחימה והקשר עם הג'יהאד האיסלאמי בחו"ל".

"זה היה תכנון חיסול מהיר באור יום", הוסיף הגרי, "זו פגיעה קשה וכואבת לג'יהאד האיסלאמי, הסיכולים הממוקדים זה מה שמשפיע עליו, משם הם מנהלים את הלחימה. הוצאנו את האנשים מהבתים ותקפנו את דירות החמ"לים המבצעיים של הג'יהאד. אנחנו ממשיכים הכי חזק שאנחנו יכולים. נפגוש עוד ירי רקטי, אבל הציבור מפגין חוסן ומאפשר לנו להמשיך את ההתקפה. חמאס לא מעורב ולא מסייע בלחימה".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בבסיס אמ''ן בדרום בעת סיכול איאד אל-חוסני
הרמטכ''ל הרצי הלוי בבסיס אמ''ן בדרום בעת סיכול איאד אל-חוסני | צילום: דובר צה''ל

גורם מדיני בכיר אמר הערב לחדשות 13 כי "ישראל הייתה מוכנה לעצור - אבל התנאי שראש הממשלה הציב זה שקט יענה בשקט". עוד הוא הוסיף: "לא צריך לקבל את מטחי הסיום כעובדה מוגמרת. ישראל מוכנה לחדול אבל לא תקבל את האש כלפיה. השיח מול המצרים כן קיים - אבל את שיחות הפסקת האש הפסקנו. נדון עליהן בהערכת המצב אצל ראש הממשלה. אפשר לסגור את זה תוך שעות אבל זה גם יכול להמשך ימים. מעריכים שנגיע לשלב שבו כלל השחקנים יגידו 'די אנחנו לא מוכנים לספוג את זה'".

איאד אל-חוסני, בכיר הג'יהאד האיסלאמי שחוסל בעזה
איאד אל-חוסני, בכיר הג'יהאד האיסלאמי שחוסל בעזה

איאד אל-חסני, בכיר הג'יהאד האיסלאמי שחוסל בעזה
איאד אל-חסני, בכיר הג'יהאד האיסלאמי שחוסל בעזה

איאד אל-חסני, בכיר הג'יהאד האיסלאמי שחוסל בעזה
איאד אל-חסני, בכיר הג'יהאד האיסלאמי שחוסל בעזה

בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו במבצע מגן וחץ
בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו במבצע מגן וחץ | צילום: דובר צה''ל

בעקבות ההסלמה, מארגני המחאה בקפלן נגד המהפכה המשפטית הודיעו הערב על דחיית ההפגנה שתוכננה למחר - לשבוע הבא. ממובילי המחאה נמסר: "דאגתנו הראשונה תמיד היא לבטחון אנשינו המגנים על הדמוקרטיה. לכן, מתוך האחריות לשלום אנשינו, החלטנו לדחות בשבוע את ההפגנה. אנחנו ממשיכים להיות עם האצבע על הדופק, אם נראה שהממשלה מקדמת שינויים הקשורים להפיכה המשטרית יקודמו, נצא במלוא כוחנו לרחובות ישראל. אל לה לממשלת ישראל לטעות בכוונתנו - אנו על משמר הדמוקרטיה ונדאג שישראל תישאר דמוקרטית".

בתוך כך, אחרי שאמש הופיע אביב גפן בפארק הירקון בתל אביב לעיני כ-40 אלף צופים, בתום הערכת מצב משותפת של פיקוד העורף ועיריית ראשון לציון הוחלט לבטל את ההופעה של להקת "הבקסטריט בויז" שתוכננה להתקיים במתחם "זאפה לייב פארק" בעיר במוצאי שבת.

Whatsapp Image 2023 05 12 At 0
שיגור מעזה | צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90

תקיפת צה''ל ברצועת עזה
תקיפת צה''ל ברצועת עזה

אחרי כ-13 שעות של שקט מאז אתמול ב-22:00 בלילה, הבוקר נשמעה אזעקת צבע אדום במועצה האזורית אשכול, ואחרי זמן קצר נשמעו אזעקות גם בשדרות, חוף אשקלון, בית שמש והרי יהודה. שתי רקטות שנורו לעבר הרי יהודה יורטו - אחת מהן על ידי מערכת "קלע דוד", שיירטה רקטה בפעם השניה מאז תחילת המבצע. גורם מדיני אמר כי "הסיכולים בשורת הפיקוד של הג'יהאד האסלאמי הם מסר לחמאס ולאחרים".

דובר חמאס בעזה, חאזם קאסם, התראיין מוקדם יותר לערוץ א-רד המצרי ואמר: "ישראל היא זו שהכשילה את כל המאמצים להפסקת אש. ההתנגדות מוכנה להרחיב את טווח האש אם ישראל תמשיך בתוקפנותה. חדר המבצעים המשותף של הפלגים הפלסטינים מוכן להכניס עוד מיליון מתנחלים לטווח האש אם ישראל תבצע עוד מעשה טיפשי".

הבוקר פורסם בחדשות 13 כי ראשי מערכת הביטחון, הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר, סברו אתמול בדיון אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו שנכון לחתור לסיום המבצע. ראשי מערכת הביטחון דיברו בדיון אצל ראש הממשלה על "הישגיה הרבים" של ישראל במבצע וכן על הניסיון הישראלי להשאיר את חמאס מחוץ לתמונה - ועל כן בנקודה הזו נכון לחתור לסיום. גורם שנכח בדיון אמר כי ראש השב"כ נקט בקו נחרץ יותר בסוגיה הזו. בדובר צה"ל ובשב"כ הגיבו כי אינם מתייחסים לנאמר בדיונים סגורים ומסווגים.