תיעוד ראשון: לוחמי שלדג פועלים בתוך מנהרת חמאס בלב העיר עזה

מאז שהחל התמרון הקרקעי ברצועה איתרו כוחות צה"ל כ-1,500 פירים ותוואי מנהרות של חמאס, מרביתם בבתי ספר, בתי חולים, מסגדים, מתקני או"ם ומוסדות אזרחיים. לאחר שלוחמי יחידת העילית השמידו פירים רבים, כעת הם פועלים בתוך תוואי המנהור התת-קרקעיים של חמאס - ומבצעים בהם פעולות מבצעיות

זמן צפייה: 01:11

כוחות מיוחדים מיחידת שלדג ממשיכים לפעול בתוך מנהרות חמאס ברצועת עזה, לאחר שאיתרו מאז תחילת התמרון הקרקעי מאות פירים והשמידו את חלקם. בתיעוד שפורסם הערב (שלישי), ניתן לראות את הלוחמים מיחידת העילית בלב העיר עזה, בין ההריסות, כשהם נכנסים לפיר מנהרה וחוקרים את המעברים הארוכים וגרמי המדרגות התלולים שנמצאים בתוכה.

בהודעת דובר צה"ל נמסר כי הלחימה הקרקעית שמוביל פיקוד הדרום היא מורכבת, אך מביאה לאיתורם של אמצעי לחימה ומפקדות טרור. מתחילתה של הפעולה הקרקעית ברצועת עזה איתרו כוחות הביטחון כ-1,500 פירים ותוואי מנהרות טרור של חמאס.

מרבית התשתיות התת קרקעיות שנחשפו אותרו במבנים אזרחיים כגון בבתי ספר, בתי חולים, מסגדים, מתקני או"ם ומוסדות אזרחיים. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי חמאס "משתמש באוכלוסייה האזרחית כמגן אנושי, דבר שעולה בבירור במיקומי תשתיות התת קרקע ברצועת עזה".

איתור מנהרת חמאס על ידי לוחמי צה"ל
איתור מנהרת חמאס על ידי לוחמי צה"ל | צילום: דובר צה"ל

שלשום פורסם כי צה"ל איתר את המנהרה הגדולה ביותר שנמצאה עד עתה ברצועת עזה. לוחמי יחידת יהל"ם, כוחות חי"ר, יחידות מיוחדות וכוחות ההנדסה של אוגדת עזה חקרו את המנהרה וחשפו עד כה מעל ל-4 ק"מ של תוואי מנהרות, המגיעים לעומק מרבי של כ-50 מטרים. המנהרה שימשה את חמאס בחודשים האחרונים להתקפות נגד לוחמים - ואף נמצאו בה לפני מספר ימים מחבלים שחוסלו. הפיר הקרוב ביותר של המנהרה לשטח ישראל אותר במרחק של כ-400 מטרים ממעבר 'ארז'.

במהלך חקירת המנהרה, הכוללת מספר פיצולים ומהווה למעשה רשת של כמה מנהרות מסועפות, התגלו תשתיות ביוב, חשמל, קשר וטלפוניה. בנוסף נמצאו דלתות הדף אשר נועדו למנוע כניסה של לוחמי צה"ל.