שב"כ חשף תשתית טרור שתכננה פיגוע תופת סמוך ליום הבחירות

חמאס גייס את יחיא אבו דיה בן ה-23 מהשטחים, שהסכים לבצע פיגוע התאבדות באזור מעלה אדומים ואף ביצע תצפיות בנקודות הומות אדם. "חמאס פועל בכל עת להוצאת פיגועים רצחניים"

זמן צפייה: 00:25

שב"כ וצה"ל חשפו תשתית טרור של חמאס שפעלה בשטחים ותכננה לבצע פיגוע התאבדות באזור מעלה אדומים בסמוך ליום הבחירות. כך הותר לפרסום היום (ראשון).

כשבוע וחצי לפני הבחירות, ב-31 במארס, השב"כ עצר את יחיא אבו דיה, בן 23 מהכפר א-זעיים, אשר גויס על ידי פעילי חמאס בכירים מהרצועה והסכים לשמש כמפגע מתאבד. במסגרת קשריו עם הפעילים, אבו דיה התבקש לרכוש רכב ולשכור מחסן לטובת הכנת רכב תופת וכן מעקב אחר נקודת פיגוע באזור מעלה אדומים – כמו אוטובוסים, אזרחים וחיילים. עם זאת, ההתארגנות סוכלה בשלב מאוד ראשוני, וטרם היה ברשותו של אבו דיה אמצעי הלחימה, הרכב או המחסן.

לכתבות נוספות בנושא >> 

הפיגוע בצומת אריאל: צה"ל הרס את בית המחבל • תיעוד

סיכול מתקפות האקרים ואיתור מחבלים ברשת: כך פועל צה"ל בסייבר

דיווח: נתניהו חידש המחויבות להבנות שהושגו עם חמאס

אנשי הזרוע הצבאית של חמאס במצעד ברצועה
אנשי הזרוע הצבאית של חמאס במצעד ברצועה | צילום: רויטרס

אבו דיה עקב אחר הוראות הבכירים, וביצע תצפיות על נקודות הומות אדם. הוא דיווח על כך לגורמים, שבחרו את הנקודה הטובה ביותר מבחינתם תוך העברת הנחיה למימוש הפיגוע באופן מהיר. כחלק מההכנות, אבו דיה התבקש לצלם צוואה בשם הזרוע הצבאית של חמאס. אבו דיה תכנן לצלם זאת טרם יציאתו לפיגוע כשהוא עוטה על ראשו סרט של הזרוע הצבאית ולשם כך רכב חצובה לצילום. בימים הקרובים יוגש נגדו כתב אישום.

גורם בכיר בשב"כ מסר: "תשתית הטרור של חמאס ברצועת עזה פועלת בכל העת לגיוס פעילי חמאס מאזור איו"ש לטובת הוצאת פיגועי טרור רצחניים במטרה לערער את היציבות הביטחונית באזור. פעילות זו של הזרוע הצבאית, מצטרפת לשורה ארוכה של ניסיונות פיגוע באכוונת חמאס באמצעות גיוס פעילים באיו"ש, אשר סוכלו על ידי שרות הביטחון הכללי בשנים האחרונות ועד כה הובילו למאסרם של רבים. שירות הביטחון הכללי יחד עם כוחות הביטחון ימשיך לפעול לסיכול פיגועים של תשתיות הטרור של חמאס מבעוד מועד".

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר | צילום: החדשות 13

ביום רביעי שעבר, כוחות צה"ל בליווי דחפורים הרסו את ביתו של המחבל עומאר אבו לילא מהכפר א-זאויה, שביצע את פיגוע הירי והדקירה בכיכר אריאל ובצומת "גיתי אבישר", בו נפל הלוחם גל קיידאן ונרצח הרב אחיעד אטינגר.

"הריסת הבית מדגימה את חוסר היכולת של ישראל להרתיע את הלוחמים הפלסטינים בגדה", נמסר בתגובה מחמאס. "העם שלנו ערוך ומוכן להפתיע את הכיבוש בכל עת – ההתנגדות הפלסטינית בגדה צריכה להיות חזקה ואיתנה".

תיעוד: פיצוץ בית המחבל מהפיגוע בצומת אריאל

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190424-0922' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_99cdgmc1' duration='27'']

אביו של אבו לילא התייחס להריסת הבית, ואמר כי "הבית הזה לא משנה לנו, הרסו לנו את הבית ונבנה בית אחר. עומאר הביך אותם במהלך חייו והם רצו להביך אותנו, אבל היום אנחנו אלה שהבסנו אותם". גם אמו הצהירה: " תביאו עוד דחפור שיפרק עלינו בית נוסף, זה לא מזיז לנו. אנחנו נמשיך להיות חזקים. אנחנו שמחים היום, זהו יום חג עבורנו".

כזכור, לפני כחודש אבו לילא חוסל בידי כוחות הביטחון, בכפר עבווין הסמוך לרמאללה. בעקבות מידע שהגיע לשב"כ, כוח ימ"מ צר על המבנה שבו התבצר המחבל ובמקום התפתחו חילופי אש, שבמהלכם נורה המחבל למוות. בקרב כוחות הביטחון לא היו נפגעים באירוע. מוקדם יותר החודש אלוף פיקוד המרכז, נדב פדן, חתם על צו הריסה לביתו של המחבל.

המחבל עומאר אבו לילא
המחבל עומאר אבו לילא | צילום: החדשות 13

על פי דיווחים פלסטינים, 11 מקומיים נפצעו במהלך חילופי אש, שהפתחו מהפרות סדר כתוצאה מכניסת כוחות הביטחון. ראש הכפר עבווין אמר לכלי תקשורת פלסטיניים כי הכוחות המיוחדים שנכנסו למקום הגיעו במשאיות להובלת ירקות, ואחריהן הגיעו כלי רכב רבים של צה"ל.