דיווח: מערכת הגנה אווירית ישראלית נצפתה באיחוד האמירויות

מערכת טילי הגנ"א מסוג "ברק 8", שפותחה על ידי התעשייה האווירית בארץ, נראתה בתצלומי לווין מהמפרץ. המערכת מתאימה להגן מפני כלי-טיס בלתי מאוישים ורקטות, וייתכן כי היא קשורה לפיתוח מערכת הגנה אווירית אזורית מפני המל"טים האיראנים

טיל ברק 8
טיל ברק 8 | צילום: התעשייה האווירית לישראל

מערכת הגנה אווירית "ברק 8" נצפתה באיחוד האמירויות, כך על פי דיווח שפורסם אתמול (שישי) באתר "טקטיקל רפורט". בדיווח נראים תצלומי לווין שהופצו גם ברשתות החברתיות, ובהם נראים שני מתקני "ברק 8" מותקנים ומוכנים לפעולה, כמו גם רדאר תוצרת אלתא הישראלית. אם הפרסום נכון, מדובר בשדרוג נוסף של היחסים הביטחוניים בין ישראל לאיחוד האמירויות.

הטיל "ברק" הוא טיל מתקדם שפותח בתעשייה האווירית בשיתוף הודו, ונועד ליירוט טילי חוף-ים מסוג יאחונט שבידי חיזבאללה, במטרה להגן על ספינות הטילים של חיל הים ועל אסדות הגז. עם זאת, ל"ברק" יש תצורה יבשתית, והוא יכול להגן גם מפני מל"טים, טילים ורקטות. זו התצורה שעל פי הפרסום נמצאת מפרץ.

Whatsapp Image 2022 01 30 At 1
הנשיא הרצוג ויורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

בחודשים האחרונים היו שורה של פרסומים על כוונה של ישראל והמדינות הסוניות באזור, בחסות ארה"ב, להקים מערכת הגנה אזורית-מזרח-תיכונית להגנה מפני המל"טים המתאבדים תוצרת איראן. בישראל כמובן לא מתייחסים לדיווחים הזרים.

עם זאת, בחודש יוני האחרון התייחס שר הביטחון בני גנץ למערכת ההגנה האווירית בוועדת חוץ וביטחון, ולדבריו המערכת הופעלה כמה וכמה פעמים בתקופה האחרונה: "בחודשים האחרונים רשמנו כמה הצלחות משמעותיות ברתימת העולם למאבק מול איראן, שלהן שותפים ראש הממשלה, שר החוץ, המל"ל ועוד. בין השאר זה קשור בהשארת משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור והגינוי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנושא התיקים הפתוחים".

ניסוי במערכת ההגנה ''ברק 8''
ניסוי במערכת ההגנה ''ברק 8'' | צילום: התעשייה האווירית

גנץ הוסיף כי "אני מוביל בשנה האחרונה ביחד עם עמיתיי בפנטגון ובממשל תוכנית נרחבת לחיזוק שיתוף הפעולה בין ישראל לבין מדינות האזור בחסות אמריקאית. חלק מהחזון הזה הוא מה שאני קורא לו MEAD' - Middle East Air Defense', שאנו בונים מול ניסיונות איראן לפגוע במדינות האזור באמצעות רקטות, טילי שיוט וכטב"מים. התוכנית הזו כבר בפעולה וכבר הביאה לסיכול ניסיונות איראנים לאתגר את ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון. אנחנו גם מתמודדים בימים אלו עם ניסיונות של איראן להוציא פיגוע מול ישראלים בחו"ל ובטורקיה בפרט, ואני קורא לאזרחים להישמע להוראות".

כזכור, מוקדם יותר החודש נעשה שימוש רוסי במל"טים המתאבדים של איראן במתקפה על קייב וערים נוספות באוקראינה. הכוחות המזוינים של אוקראינה דיווחו כי יירטו לפחות תשעה מל"טים מתוצרת איראן הנמצאים בשימוש רוסי. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב התייחס לדיווחים השונים, הכחיש את הטענות, והצהיר כי רוסיה משתמשת אך ורק באמצעי לחימה ובכטב"מים מייצור מקומי.

מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה
מל''ט רוסי תוצרת איראן בשמי אוקראינה | צילום: רויטרס

עם זאת, לפי דיווחים במערב איראן הבטיחה לרוסיה להמשיך ולספק לה כלי טיס בלתי מאוישים כמו גם טילי קרקע-קרקע, ואף טילים בליסטיים איראניים היכולים לפגוע במטרות קצרות טווח במרחק של עד 700 ק"מ. משרד ההגנה של בריטניה פרסם הערכתו בדו"ח המודיעין היומי שהוא מפרסם מידי יום על המלחמה, לפיה המל"טים האיראניים לא מצליחים למלא את צורכי המלחמה של רוסיה מכיוון שהם "איטיים" ו"קלים ליירוט".

המל"טים האיראנים הם באורך של כ-3.3 מטרים, מונעי מדחף, ועל אף שהם יחסית לא מתוחכמים, לדברי מומחי הגנה הם עדיין מהווים איום רציני, במיוחד אם רוסיה תקבל אותם במספרים גדולים. הם מסתמכים על מנוע אזרחי קטן ומערכות GPS זמינות מסחרית, מה שהופך אותו לפגיעים לחסימות וקלים יחסית להפלה, טוען סמואל בנדט, מומחה למערכות צבאיות בלתי מאוישות רוסיות ב-CNA, קבוצת מחקר ביטחונית מווירג'יניה.

שרידי מל''ט ''קמיקזה'' שיורט הבוקר בשמי קייב
שרידי מל''ט ''קמיקזה'' שיורט בשמי קייב | צילום: מתוך טוויטר

למרות שהם איטיים בהרבה מטילי השיוט המתקדמים של רוסיה, הם עדיין מסוגלים לטוס מאות קילומטרים, ומסוגלים להגיע כמעט לכל מקום באוקראינה. היות והם איטיים ונמוכים, הם יכולים גם להיות קשים לזיהוי וליירוט עבור חלק ממערכות ההגנה אוויריות. גם מטענם מוגבל והם יכולים לשאת משקל של עד 50 ק"ג, אבל כפי שמראות ההתקפות ביום שני, הם עדיין עלולים לגרום לפעמים לנזק משמעותי.