דיווח: "יותר מ-20 נהרגו בתקיפה באיראן; המכ"מים נפרצו וקפאו"

ב"אינדיפנדנט" הבריטי בשפה הפרסית דווח כי 26 בני אדם נהרגו, בניגוד להודעת איראן: "מסכי המכ"ם נפרצו וקפאו כ-5 דקות לפני גל התקיפה הראשון. המטוסים לא זוהו". עוד נטען כי גם מערכות ההגנה של מתקן לזיקוק נפט ומערכות הגנה - כולל S-300 - הושמדו

תמונות הלוויין ממתקן פרצ'ין שבאיראן, לפני ואחרי התקיפה
תמונות הלוויין ממתקן פרצ'ין שבאיראן, לפני ואחרי התקיפה | צילום: רויטרס

יומיים אחרי התקיפה הישראלית באיראן - נחשפים פרטים חדשים על ממדי הנזק: לפי ה"אינדיפנדנט" הבריטי בשפה הפרסית, מספר ההרוגים עומד על 26 בני אדם. גורם אחר טוען כי מניין ההרוגים עומד על 27 - זאת בניגוד להודעת הרפובליקה האיסלאמית שלפיה רק ארבעה אנשי ביטחון נהרגו.

כמו כן, לדברי אחד הגורמים שצוטטו בדיווח, "חמש דקות לפני גל התקיפה הראשון - מסכי המכ"ם נפרצו וקפאו - מה שגרם לכך שהמטוסים הישראליים לא זוהו". ב"אינדיפנדנט" טענו עוד כי גם מערכות ההגנה האוויריות של מתקן לזיקוק נפט באבאדאן שבדרום-מערב המדינה הושמדו במתקפה - וכך גם מערכות הגנה מתקדמות, כולל מערכת S-300.

בתוך כך, אמש הסתיים תחקיר המבצע ובכירים בחיל האוויר אמרו כי צה"ל השיג את מטרותיו. עם זאת, לא מן הנמנע שחיל האוויר ייצטרך לבצע פעולה צבאית נוספת באיראן. לדברי אותם בכירים, תקיפה נוספת - אם אכן תצא לפועל - תתמקד במטרות שלטוניות ותשתיות. עם זאת, יצוין כי לא מדובר במטרות גרעין - דבר שעדיין נחשב לקו אדום מבחינת ארה"ב.

הנחת העבודה במערכת הביטחון היא כי איראן תגיב על המתקפה - אך בטהרן עדיין מתלבטים על האופי והעיתוי. יצוין כי לאיראן היו טילים מוכנים לשיגור כבר בעת התקיפה – אך היא לא מימשה את אפשרות התגובה. לפי הערכות, חמינאי מעוניין לקיים דיונים עם יועציו טרם יחליט על אופי ועיתוי התגובה, שעלולה לכלול גם פיגועים בחו"ל. כמו כן, חיזבאללה, כך נראה, לא אפקטיבי ובישראל סבורים כי גם מתקפת כטב"מים או טילים לא צפויה להשיג את המטרה.

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן
עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן | צילום: רויטרס
מטוס קרב של חיל האוויר ממריא לתקיפה באיראן
מטוס קרב של חיל האוויר ממריא לתקיפה באיראן | צילום: דובר צה"ל
מטוס חיל האוויר בדרך לתקיפה באיראן
מטוס חיל האוויר בדרך לתקיפה באיראן | צילום: רויטרס/דובר צה"ל
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן | צילום: דובר צה"ל
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן
יציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה הממוקדת באיראן | צילום: דובר צה"ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול לתקיפה, ובנאומו בטקס הממלכתי לחללי ונרצחי המלחמה הוא אמר: "פגענו קשות ביכולת לייצר טילים שמכוונים כלפינו. פעלנו באופן סדור לקצץ את זרועות התמנון. התקיפה היייתה מדויקת ועוצמתית, ואני מבקש לברך את הרמטכ"ל, חיל האוויר וכל זרועות הביטחון, וכן להודות לארה"ב".