בעזרת פרופילים מזוייפים בפייסבוק: כך ניסה חמאס לגייס ישראלים ברשת

שב"כ חשף: פעילי חמאס שהתחזו בפייסבוק לישראלים השוהים בחו"ל ניסו לגייס יהודים תושבי אזור ירושלים לביצוע משימות עבור ארגון הטרור - תמורת שכר. המשימות כללו, בין היתר, העברת משלוחים לנקודות שונות - במטרה לנצלם בהמשך לטובת מסירת אמצעי לחימה ומטענים לידי מחבלים

חמאס מנסה להפיל ישראלים ברשת
חמאס מנסה להפיל ישראלים ברשת | צילום: דוברות שב"כ

שירות הביטחון הכללי חשף היום (רביעי) כי פעילי חמאס מרצועת עזה הפעילו פרופילים מזוייפים בפייסבוק - וניסו לגייס דרכם יהודים תושבי אזור ירושלים לביצוע משימות בתשלום עבור ארגון הטרור, תוך התחזות לישראלים השוהים בחו"ל. בשב"כ מעריכים כי מטרת פעילות חמאס הייתה הכשרת הישראלים להעביר חומרי נפץ ואמצעי לחימה לביצוע פיגועים נגד מטרות "איכות" בישראל.

לפי הודעת שב"כ, השירות הוביל בשבועות האחרונים מאמץ מודיעיני בשיתוף צה"ל וימ"ר ירושלים במשטרת ישראל שהביא לחשיפת התופעה, שהחלה לפני המלחמה. במסגרת המאמץ, כוחות צה"ל ושב"כ פשטו על משרדי חמאס בעזה ואיתרו בו מחשבים וניירת. אחד המסמכים שאותרו, חשף מידע אודות קשרים שקיימו פעילי חמאס עם יהודים תושבי אזור ירושלים, ופירוט של שליחויות שהישראלים נתבקשו לבצע בשטח ישראל וביהודה ושומרון.

חמאס מנסה להפיל ישראלים ברשת
חמאס מנסה להפיל ישראלים ברשת | צילום: דוברות שב"כ
חמאס מנסה להפיל ישראלים ברשת
חמאס מנסה להפיל ישראלים ברשת | צילום: דוברות שב"כ

בהמשך, כך מסר שב"כ, נחשף מידע על ישראלים נוספים שהיו בקשר עם עמודי פייסבוק מזוייפים שהפעילו פעילי חמאס מ"מטה הגדה", מחלקה בחמאס האמונה על הכוונת פיגועים בשטח ישראל. הפעילים התחזו לישראלים השוהים בחו"ל, שחיפשו, כביכול, שליחים לביצוע משימות שונות ברחבי הארץ תמורת שכר. בין היתר, התבקשו להעביר משלוחים, לקבל כספים, לרכוש מתנות והשארתן בנקודות שונות, כמו בתי כנסת, בתי קברות סף דלתן של דירות - מבלי לתאם מפגש עם נמעני החבילה.

לאחר תחילת הקשר בפייסבוק, המשיכו המגעים בין השליחים לחמאס באמצעות הווטסאפ, כאשר הגורמים בעזה סירבו לנהל שיחות טלפון כדי לא לחשוף את זהותם, וניהלו את הקשר בהתכתבויות בלבד. בשב"כ מעריכים כי הכשרת הישראלים לשליחויות נועדה לנצלם בהמשך להעברת חבילות המכילות אמצעי לחימה או מטענים לידי מחבלים בישראל - או לטובת הנחתם באתרים ציבוריים או פרטיים שסומנו על ידי חמאס כמטרות לפיגוע.

מתקפת סייבר איראן
ההתכתבויות בין הגורמים האיראנים לאזרחי ישראל | צילום: דוברות שב"כ

בחודש דצמבר חשף שב"כ מזימה איראנית לגיוס אזרחים ישראלים לבצע פיגועים, במסווה של רצח פלילי ופעולות ריגול שונות דרך הרשת. השיטה שננקטה הייתה שימוש בפרופילים מזוייפים, בעיקר של נשים, בפלטפורמות כגון טלגרם, וואטסאפ, אינסטגרם, טוויטר ופייסבוק. לפי שב"כ, האיראנים פנו לישראלים שאותם ניסו לגייס בזהות בדויה. בחלק מהמקרים הם העמידו פנים שהם מתווכי נדל"ן, אנשי שיווק ומנהלי רשתות שליחויות. בין היתר, הם פנו גם לחוקרים פרטיים.