מחיר השלום: הסכנות שבהסכמה לדרישה הסעודית לתוכנית גרעין

המגעים להסכם נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה מעוררים אי-נוחות במערכת הביטחון, שכן קווי העסקה המתגבשת ידרשו מישראל מחיר כבד מאוד - הכולל ויתורים קשים על עקרונות שהיוו אבן יסוד במדיניות הישראלית

זמן צפייה: 01:58

המגעים להסכם נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה מעוררים הערב (חמישי) אי-נוחות במערכת הביטחון, כאשר רוב הבכירים במערכת מודרים מהמגעים ולא יודעים הרבה על העסקה המתגבשת. צה"ל ומשרד הביטחון לא שותפים למגעים, ומי שכן נמצא בסוד המגעים הם יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית משה אדרי וראש המוסד דוד ברנע.

על פי פרסום היום ב"וול-סטריט ג'ורנל", אדרי וברנע נשלחו על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו למצוא נוסחת פשרה בנוגע לדרישה הסעודית לגרעין. לשני האישים האלה בוודאי לא נוח לשבור את המדיניות המסורתית של ישראל שמתנגדת לתפוצה גרעינית במזרח התיכון, אך הם לא צפויים להביע התנגדות נחרצת - אלא להצביע על המשמעויות והסכנות.

התנגדות להסכם צפויה להגיע מכיוון צה"ל, כאשר יוצג הרעיון של ברית הגנה עם ארצות הברית. יש לציין כי הסכמה לפיתוח גרעין סעודי שומט כליל את הקרקע מאחורי הקמפיין נגד הגרעין האיראני, וישראל בעצם מאבדת את כל הטיעונים שלה מול איראן, כאשר סעודיה מקבלת לגיטימציה לתוכנית גרעין צבאית משלה.

ראש המוסד דוד ברנע דדי
ראש המוסד דוד ברנע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

לכל עסקה יש מחיר, אך קווי העסקה המתגבשת ידרשו מישראל מחיר כבד מאוד, הכולל ויתורים קשים על עקרונות שהיוו אבן יסוד במדיניות הישראלית. לסעודים יש שלוש דרישות מהאמריקנים: העשרת אורניום בשטחם, רכש מיטב הטכנולוגיה הצבאית האמריקנית - וברית הגנה עם ארצות הברית.

לישראל אין בעיה עם ברית הגנה בין ארצות הברית לסעודיה, אך שני הסעיפים האחרים בעייתיים מאוד. המשמעות של הסכמה אמריקנית להעשרת אורניום בסעודיה היא הנחת יסודות לתוכנית גרעין צבאית בסעודיה - מדינה בלתי יציבה בעליל - ויורש העצר הסעודי אפילו לא מסתיר את שאיפתו לגרעין צבאי סעודי מול הגרעין האיראני. הדבר הזה סותר עקרון יסוד של ישראל - למנוע ולסכל כל תוכנית גרעין של מדינה באזור.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

ברגע שתינתן הסכמה אמריקנית, סעודיה לא תישאר לבדה. טורקיה, איחוד האמירויות ומצרים ירצו גרעין גם הן, וכך יתגשם לו חלום הבלהות של מזרח תיכון גרעיני. הדרישה של הסעודים לגישה לנשק האמריקני המתקדם ביותר יפגע ביתרון האיכותי של ישראל על שכנותיה, וגם אם האמריקנים יציעו ערבויות וייאפשרו לישראל גישה לעוד טכנולוגיות צבאיות - ישראל תאבד את היתרון האזורי שלה.

נתניהו יבקש להמתיק את הפגיעה הזו בברית הגנה שתכרות ארצות הברית עם ישראל, וגם היא מנוגדת לכל עקרון של תפיסת הביטחון הישראלית, שכן במקרה כזה ישראל תצטרך אישור אמריקני לכל פעולה צבאית, וקשה לדמיין את צה"ל שולח את חייליו למשימות בשירות ארצות הברית.

סעודיה, ג'ו ביידן, מוחמד בן סלמאן, בנימין נתניהו
ג'ו ביידן, מוחמד בן סלמאן, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

במערכת הביטחון יתקשו מאוד לוותר על העקרונות האלה, אך עד שהעסקה תבשיל יש עוד מכשולים לא קטנים שהיא צריכה לעבור, גם בישראל בכל הנוגע לפלסטינים, ובעיקר בקונגרס האמריקני - שספק אם יסכים לעסקה מפליגה כל כך עם ממלכה שבה עדיין עורפים ראשים וקוטעים איברים.