"אבן דרך משמעותית": הלוויין "אופק 16" העביר תמונות ראשונות

לוויין הריגול ששוגר בשבוע שעבר החל לתת אותות ראשונים. בקרוב יוכרז כמבצעי ויועבר לאחריות יחידת המודיעין הגיאוגרפי חזותי של אמ"ן. ראש מנהלת החלל במפא"ת: "התמונות באיכות מצוינת"

זמן צפייה: 04:13

משרד הביטחון והתעשייה האווירית הודיעו היום (שלישי) כי במהלך הלילה התקבלו תמונות ראשונות מהלוויין "אופק 16", אשר שוגר לחלל בשבוע שעבר. "זוהי אבן הדרך המשמעותית ביותר מאז שיגורו", אמר ראש מנהלת החלל במפא"ת שבמשרד הביטחון, אמנון הררי. "התמונות שקיבלנו הן באיכות מצוינת. מכאן והלאה אנו ממשיכים בתהליך מסודר של העברת הלוויין למבצעיות, שלאחריה מצפות לו שנים רבות של הבאת מודיעין איכותי למערכת הביטחון".

מאז השיגור ביום שני שעבר, ערכו הצוותים התפעוליים סדרת בדיקות, שבמסגרתן הפעילו בהדרגה ובאופן מבוקר את כל המערכות ותתי המערכות המרכיבות את הלוויין. עם השלמת התהליך, הופעלה בהצלחה גם מצלמת הלוויין. בשבועות הקרובים ימשיכו הצוותים בתהליך הבדיקות ובהכנתו לשימוש מבצעי, בהתאם לפרוטוקול שתוכנן מראש.

סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל, בועז לוי, אמר כי "נקודת ציון זו משקפת היטב את היכולות האסטרטגיות והעסקיות של התעשייה האווירית בתחום החלל ואת השותפות מערכת הביטחון ושאר התעשיות הביטחוניות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עמית אלמוג הנאשם ברצח חברתו מאיה ווישניאק כשיר לעמוד לדין

כמחאה נגד התנהלות אלקין: יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות התפטר

סערת הסרטון הגזעני: המשפחה הבדואית הגישה תלונה נגד "רוי בוי"

שיגור הלוויין ''אופק 16'' לחלל | צילום: חדשות 13

הלוויין "אופק 16" הינו לוויין תצפית אלקטרואופטי בעל יכולות מתקדמות. בתעשייה האווירית סיפרו כי בלוויין מותקנת מצלמה בעלת איכות טובה ביותר, וכי בשבועות הקרובים הוא יוכרז כמבצעי ויועבר לאחריות הפעלת יחידה 9900 - יחידת המודיעין הגיאוגרפי חזותי של אגף המודיעין בצה"ל.

את פיתוח וייצור הלוויין והמשגר מוביל משרד הביטחון, באמצעות מינהלת החלל "אתגר" במפא"ת. התעשייה האווירית היא הקבלן הראשי של הפרויקט - חטיבת טילים וחלל, באמצעות מפעל "חלל", מובילה את הפרויקט יחד עם "מלמ" המפתחת את המשגר.

שיגור לוויין ''אופק 16''
שיגור לוויין ''אופק 16'' | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

בשבוע שעבר, מעט לאחר ששוגר בהצלחה לחלל, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לשיגור בפתח ישיבת הממשלה, וקבע: "אנחנו לא מרפים לרגע מהמאמצים שלנו בנושא הביטחון. ההצלחה של הלוויין אופק 16 מגדילה מאוד את היכולות שלנו לפעול נגד אויבי ישראל, אויבים קרובים ואויבים רחוקים כאחד. היא מרחיבה מאוד את היכולות שלנו לפעול בים, ביבשה, באוויר וגם בחלל".

כמוהו, גם ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (במיל') עמוס ידלין, שכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "השיגור המוצלח של הלוויין מקנה לישראל יכולת אסטרטגית ומודיעינית ייחודיות. חשיבות ההישג בולטת בימים אלו בהם מסתמנת אפשרות להסלמה מול איראן. 'אופק 16' יוכל לספק תמונת מודיעין עדכנית ואיכותית ממדינות רחוקות".