בהוראת השרה שקד: המחבל שתכנן לרצוח את הרב עובדיה גורש מישראל

נשללה תושבותו של פעיל "החזית העממית" סאלח חמורי, תושב מזרח ירושלים אשר הורשע במעורבות בטרור ושוחרר במסגרת עסקת שליט. חמורי גורש לצרפת, שם נמצאים אשתו וילדיו. במשרד החוץ הצרפתי גינו את ההחלטה: "מתנגדים לגירוש משטח כבוש"

זמן צפייה: 02:10

שרת הפנים היוצאת איילת שקד הורתה הבוקר (ראשון) על גירושו לצרפת של פעיל "החזית העממית", המחבל סאלח חמורי בן ה-37 - מי שבעבר ניסה להתנקש בחייו של הרב עובדיה יוסף ושוחרר במסגרת עסקת שליט. כמו כן, תושבותו בישראל נשללה. נציגי מנהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין וההגירה ילוו אותו עד לצרפת, שם מצפים לו אשתו וילדיו. "הגירוש הינו סופו של תהליך בו על רקע מעורבותו של חמורי בפעילות טרור, נשללה תושבותו", נמסר ממשרד הפנים.

לאחר גירושו מהארץ, אמרה השרה שקד: "היום בשעה טובה מוצה הדין עם הטרוריסט סאלח חמורי והוא גורש מישראל. מדובר בתהליך ארוך וממושך וזה הישג אדיר שרגע לפני סיום תפקידי הצלחתי להביא לגירושו, בכלים שעמדו לרשותי, ולקדם את המאבק בטרור. אני מקווה שהממשלה הנכנסת תמשיך בקו הזה ותגרש מחבלים מישראל".

חמורי נולד בכפר עקב שבאזור ירושלים, הוא אזרח צרפתי ועד לא מזמן החזיק במעמד של תושב קבע בישראל. מעולם לא החזיק בתעודת זהות כחולה. במשך שנים, חמורי היה פעיל בארגון "החזית העממית" ובמסגרת זו, ביקש לפגוע בביטחון המדינה. במהלך חייו ארגן, הסית ותכנן לבצע פיגועים נגד אזרחים ודמויות בולטות בישראל.

שלט בעיר אוברווילייה שבצרפת הקורא לשחרורו של חמורי ושל אסראא' ג'אבאס
שלט בעיר אוברווילייה שבצרפת הקורא לשחרורו של חמורי ושל המחבלת אסראא' ג'אבאס | צילום: מתוך טוויטר

לאחר ששוחרר בעסקת שליט בשנת 2011, חמורי שב לפעול במסגרת החזית העממית, התברג בצמרת הארגון, והמשיך לפעול נגד מדינת ישראל. על מעורבותו בפעילות ארגון הטרור, חמורי נעצר כמה פעמים במעצר מנהלי, כשהפעם האחרונה בה נעצר הייתה בין החודשים מרץ - דצמבר 2022.

בתגובה, משרד החוץ הצרפתי גינה את ההחלטה של השרה שקד בטענה שהיא "מנוגדת לחוק הבינלאומי". בהודעה הרשמית מטעם המשרד נמסר כי "מאז מעצרו האחרון, צרפת נקטה בכל הצעדים על מנת להבטיח כי זכויותיו של מר סלאח חמורי יכובדו, ושיוכל לנהל חיים נורמליים בירושלים. צרפת נקטה צעדים מול הרשויות הישראליות על מנת להביע את התנגדותה לגירוש של פלסטיני תושב מזרח ירושלים, שהינו שטח כבוש לפי אמנת ז'נבה הרביעית". כלומר, בצרפת טוענים כי ישראל אינה רשאית לגרש את חמורי, הרי שהוא התגורר במזרח ירושלים שהיא "שטח כבוש".

שר הפנים המיועד ויו"ר ש"ס אריה דרעי בירך גם הוא על גירושו. "המחבל הנ"ל היה חבר בארגון הטרור 'החזית העממית', היה מעורב הפעילות הסתה וטרור ואף תכנן לרצוח את מרן רבי עובדיה יוסף זצ"ל. כשר הפנים קיבלתי את ההחלטה לבטל את תושבות הקבע שלו בישראל ובכך לגרשו מהארץ. זהו מסר הרתעתי הכרחי לכל מי ששוקל להצטרף לארגון טרור וחותר תחת קיום המדינה".