"חרצתם דין מוות על כולנו": יומני המבצע לשחרור חטופי מטוס סבנה נחשפים

הרמטכ"ל הזהיר מאפשרות שיהיו הרוגים, הטייס האשים את מקבלי ההחלטות ("אל תהיו חכמים לייעץ לנו") וגנדי יזם את רעיון הסרבלים ("הנוער על הכנפיים של המטוס"). ב-8 במאי 1972 השתלטו כוחות סיירת מטכ"ל על מטוס סבנה הבלגי, שנחטף על ידי ארבעה מחבלים מארגון "ספטמבר השחור" ונחת בנתב"ג. בציון 50 שנים למבצע ההרואי – נחשפים לראשונה יומני המבצעים ממגדל הפיקוח

סיירת מטכ"ל עם סרבלים לאחר ההשתלטות, משה דיין עולה למטוס.
סיירת מטכ"ל עם סרבלים לאחר ההשתלטות, משה דיין עולה למטוס. | צילום: דובר צה"ל (רון אילן) באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

50 שנים עברו מאותה יממה מורטת עצבים שבה נחטפה טיסה 571 של חברת "סבנה" הבלגית בידי מחבלי ארגון "ספטמבר השחור" - ושוחררה הודות לגבורתם של לוחמי סיירת מטכ"ל. לציון יובל למבצע ולראשונה, ארכיון צה"ל שחרר היום (חמישי) את יומני המבצעים המתעדים מילה במילה את הפעולות והלבטים מאותם רגעים דרמטיים.

המסמכים משוחררים כחלק מפרויקט הדיגיטציה שמנהל ארכיון צה"ל ובמסגרתו מועלים למדיה הדיגיטלית מיליוני מסמכים, הקלטות וצילומים למען הדורות הבאים, ועכשיו גם שיחותיהם הפנימיות ממגדל הפיקוח אליו התקבצו, שר הביטחון משה דיין, שר התחבורה שמעון פרס, הרמטכ"ל דוד אלעזר (דדו) וראשי מערכת הביטחון.

את ההודעה בדבר חטיפת המטוס ונחיתתו בנמל התעופה בן-גוריון ב-8 במאי 1972, קיבל שר הביטחון במסוקו, כשהוא בטיסת סיור מעל סיני ובדרכו לישיבת הממשלה בירושלים. דיין הודיע מיד לאנשי הצוות לשנות את יעד טיסתם ללוד, ובסביבות השעה 19:35 הנחה להוציא את האוויר מגלגלי המטוס.

כבר בהתחלה, בעוד המחבלים הקריאו את שמותיהם של 130 שמות עצורי הפח"ע שביקשו את שחרורם: "אמרו שיש להם חומרי נפץ ואם לא יעשו מה שהם רוצים, יפוצצו אותם ושאיש לא יתקרב למטוס". חצי שעה לאחר ההנחיה, השעה 20:10 בערב, התקבלה הודעה מטייס המטוס שביקש: "קחו אותם ברצינות רבה".

סיירת מטכ''ל עם סרבלים לאחר ההשתלטות, משה דיין עולה למטוס החטוף, מפקדים בכירים
סיירת מטכ''ל עם סרבלים לאחר ההשתלטות, משה דיין עולה למטוס החטוף, מפקדים בכירים | צילום: דובר צה''ל (רון אילן) באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

שר הביטחון הדגיש: "לא נילחם עם נשים וילדים כנגד הפת"ח. ננהג כפי שמקובל בכל העולם".  בשלב זה, כשהחששות לחייהם של הנוסעים ממשיכים להתגבר, דנו קודקודי מערכת הביטחון בדרכי הפעולה שיש לנקות מול המבלים. הרמטכ"ל דדו התנגד לחילופי שבויים והציע להשתלט על המטוס וכך גם דיין, "לא לתת להם אף מחבל, לא לתת לפגוע ביהודים, הם אחרת יטוסו לסוריה".

בשעה 21:05, אחד החוטפים זיהה שטכנאי אל על מדבר ברשת האלחוט, התעצבן, דרש שיבואו אליו בלי מכשיר קשר והציג את רשימת דרישותיהם: שחרור כלל הרשימה ולא רק 4-3 שמות עיקריים, נכונות לדבר עם נציגי הממשלה, דרישה להביא את כלל המבוקשים ללוד משום שכולם נמצאים בכלא רמלה הסמוך, ולתדלק את המטוס.

כדי להרגיע את החוטפים, שר הביטחון מציע ב-22:10 שישלחו תדלוק ובחסותו יבצעו את התחבולה לשחרור המטוס, "יהיה צורך בסולמות ומכליות ותהיה מהומה סביב המטוס, שאפשר יהיה לנצל אותה". בשעה 22:30 התקבלה הודעה דרמטית נוספת דרך הטייס: "החוטפים הודיעו לי על מטען חבלה שכוון לפיצוץ לעוד שעה. הכול חייב להסתדר תוך 60 דקות".

בעוד המתח הולך ומתגבר במגדל הפיקוח ביקש שר הביטחון להודיע: "לא נהיה מוכנים לעשות תדלוק כל עוד יש פצצה עם מנגנון הפעלה דרוך". עשרים דקות לאחר מכן עלה אחד החוטפים בקשר, הזדהה אחד המחבלים בתור קפטן רפאת וביקש שלא יבואו עם שום מכשיר קשר. "אני מבין שאתם עושים סחבת", אמר להם אחרי שעדכנו שהטכנאי מגיע מתל אביב.

המבצע לשחרור נוסעי מטוס סבנה מימין לשמאל הרמטכ''ל רא''ל דוד (דדו) אלעזר, תא''ל אריה שלו - ראש מחלקת המחקר באמ''ן (פניו מוסתרות), סא''ל עוזי יאירי מפקד סיירת מטכ''ל לשעבר ורל''ש הרמטכ''ל באותו מועד.
המבצע לשחרור נוסעי מטוס סבנה מימין לשמאל הרמטכ''ל רא''ל דוד (דדו) אלעזר, תא''ל אריה שלו - ראש מחלקת המחקר באמ''ן (פניו מוסתרות), סא''ל עוזי יאירי מפקד סיירת מטכ''ל לשעבר ורל''ש הרמטכ''ל באותו מועד. | צילום: דובר צה''ל (אלי דורי) באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

ב-23:08 שר הביטחון ביקש להעביר שוב הודעה לטייס שבה הזהיר בצורה מפורשת שהמטוס איננו מסוגל להתרומם: "אל תהיו חכמים לייעץ לנו, כשאתם יושבים במגדל הפיקוח ואני בתא הטייס עם אקדחים ורימונים שמאיימים עלי", אמר הטייס והוסיף: "אתם חרצתם דין מוות על כולנו".

ב-00:50 הצליח הטייס לוי ליצור שוב קשר עם מגדל הפיקוח כשחוטפיו עזבו את תא הטייס, והובהר לו שוב שאין לו אוויר בגלגלים והוא לא יוכל להמריא. ב-01:25 – מתקבל הדיווח מתא הטייס על המשך תוכניתם של המחבלים: "הם רוצים שנפעיל את המנועים ונסיע את המטוס לטרמינל כדי ששם הפיצוץ יהיה גדול יותר ומסוכן יותר ויהרוס גם את מגדל הפיקוח".

השעון כבר כמעט הצביע על השעה 02:00 לפנות בוקר כאשר יושבי מגדל הפיקוח התכנסו לדיון פנימי על דרכי הפעולה שעליהם לנקוט כדי לטפל במטוס ובהחלפת הנוסעים במחבלים: "צריך לתכנן פעולה של כיבוש והשתלטות בכוח. צריך להודיע להם שאנחנו עושים הכנות לביצוע התיקונים".

סיירת מטכ''ל עם סרבלים לאחר ההשתלטות, משה דיין עולה למטוס החטוף, מפקדים בכירים
סיירת מטכ''ל עם סרבלים לאחר ההשתלטות, משה דיין עולה למטוס החטוף, מפקדים בכירים | צילום: דובר צה''ל (רון אילן) באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון

הרמטכ"ל הציג את התוכנית להשתלטות על המטוס: "יבואו 5 מכונאים להחליף גלגלים. הקפטן על המטוס הודיע לנו שהשאיר את דלת הטייס פתוחה. אני לא יכול להבטיח שזה ייגמר בלי נפגעים. אם לא נעשה זאת – ייתכן שזו הזדמנות שתוחמץ".

דיין ופרס התווכחו על דרך הפעולה, אך בסופו של דבר פרס הודיע לרוה"מ כי הוא מתנגד להשתלטות וגם ש"משה מנהל את הדברים כאן בצורה יוצאת מן הכלל". ב-03:25 הודיע הרמטכ"ל לבכירים: "אם לא תקבלו החלטה תוך 30 דקות – יהיה מאוחר מדי, יהיה כבר אור".

המפקדים הגיעו למסקנה שעליהם להמשיך למשוך זמן ולעייף את החוטפים ובמסווה של טכנאים להשתלט על המטוס – ביום או בלילה. "אם אחד מהם יפתח באש יכול לקרות שואה במטוס" נכתב ביומנים. בצהרי היום הצליחו נציגי הצלב האדום להוריד את הטייס מהמטוס.

הוא הובא לשיחה עם שר הביטחון שניסה להרגיע אותו אך התפרץ עליו: "אני רוצה להגיד לך שהמצב חמור", על כך השיב לו השר: "תן לי לדבר, אני כאן הגנרל ואתה בסך הכול קפטן". "אני מוכן מיד להחליף איתך תפקידים", ענה לו הטייס ותיאר את מצב של הנוסעים, את הלך רוחם של החוטפים ושבין החטופים נמצאת גם אשתו.

במגדל הפיקוח בלוד המשיכו למשוך את הזמן מול החוטפים ושלחו את סיירת מטכ"ל להשתלטות ממש עד השעה 16:23 עם הדיווח של רחבעם זאבי גנדי, שהעלה את הרעיון שלוחמי הסיירת ילבשו את סרבלי הטכנאים ש"הנוער על הכנפיים של המטוס". קרב יריות באותו הרגע, הכוחות במגדל הצליחו לראות את החטופים קופצים מהדלת האחורית ומגיעים לסופו המוצלח של מבצע החילוץ המורכב.

טקס בבית הנשיא זלמן שזר למשתתפי המבצע. בין היתר: דדו, גנדי, אהוד ברק ובנימין נתניהו כשידו חבושה
טקס בבית הנשיא זלמן שזר למשתתפי המבצע. בין היתר: דדו, גנדי, אהוד ברק ובנימין נתניהו כשידו חבושה | צילום: דובר צה''ל (רון אילן) באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון