חלונות מנופצים והרס: תיעוד מהבית שנפגע מרקטה בחוף אשקלון

יותר מ-150 רקטות נורו לעבר הדרום מאז הבוקר. פצועה קשה מפגיעה ישירה בבית בקריית גת, פצוע בינוני במטח שנורה לעבר אשקלון. צה"ל תקף מטרות חמאס באמצעות ירי טנקים ומהאוויר | חי

זמן צפייה: 06:26

הסלמה בדרום: רקטה פגעה בצהריים (שבת) בבית במועצה האזורית אשקלון. לא היו נפגעים כיוון שבעלי הבית שהו באותה השעה בקומה הראשונה, אך נזק כבד נגרם לקומה השניה של הבית. מאז לשעות הבוקר שוגרו לעבר ישראל יותר מ-150 רקטות. מאוחר יותר רקטה פגעה פגיעה ישירה בבית בקריית גת, בת 80 נפצעה קשה והובאה לבית החולים עם חבלת ראש חמורה. במטח שנורה לעבר אשקלון נפצע בינוני גבר בן 49.

רקטות נוספות נפלו בשטחי הישובים, בהם בחצר בית ועל כביש 4 סמוך לאשקלון. מדובר צה"ל נמסר מוקדם יותר כי עשרות רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. לבית החולים ברזילי הובאו עד כה 12 נפגעים, אשר סובלים מפגיעות חרדה וחבלות אורטופדיות, בעיקר בעת המנוסה למרחב מוגן. שלושה מהם טופלו ושוחררו, אחד אושפז ושמונה נוספים עדיין מקבלים טיפול רפואי.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190504-1611 ' autoplay='0' credit='' desc='יירוט כיפת ברזל בעוטף עזה | צילום: שיתוף פ.מ' kid='1_m5r9u5bw' duration='8'']

פגיעה ישירה בבית בעוטף
פגיעה ישירה בבית בעוטף | צילום: מדווחים מהשטח
פגיעה ישירה בבית בעוטף
פגיעה ישירה בבית בעוטף | צילום: מדווחים מהשטח
חלקי רקטה בשטח ישראל
חלקי רקטה בשטח ישראל

בתגובה לירי תקפו טנקים של צה"ל עמדות של ארגון חמאס בשטח הרצועה. בשעות הקרובות צפוי צה"ל להרחיב את התקיפות, שיכללו גם כלי טיס של חיל האוויר. במקביל במצרים מנסים לגשר בין הצדדים. גורמים פלסטינים אמרו כי בקהיר העבירו מסר לחמאס שלא יגיבו לתקיפות הצה"ליות הצפויות, על מנת שניתן יהיה להגיע להסדרה.

התרעות צבע אדום נשמעו מוקדם יותר בעוטף ובשדרות, אך גם ביישובים בשפלה, בהם מזכרת בתיה וקרית מלאכי, וגם באזור קרית גת ובחבל לכיש. באשקלון, ביבנה וביישובים במועצה האזורית אשכול הוחלט על פתיחת מקלטים. לפחות רקטה אחת נפלה בחצר אחד היישובים בעוטף עזה, ללא נפגעים.

בחמאס התייחסו לתקיפות צה"ל שהלכו וגברו במהלך הצהריים ואמרו כי הם מוכנים להגיב בעוצמה "לפשעיה של ישראל". בג'יהאד האיסלאמי אמרו כי הם "מחוייבים להגן על העם הפלסטיני ולהרתיע את ישראל בכל מחיר ותחת כל הנסיבות".

"אנחנו נמנע מישראל להפיק את הארוויזיון שפוגע בעצם קיומו בנרטיב הפלסטיני", אמר דובר הג'יהאד האיסלאמי מסעב אל-ברים. "אנחנו מבקשים להבהיר למקבלי ההחלטות בישראל - אתם לא תוכלו לחלום על שקט שיבוא על חשבון העם הפלסטיני".

ראש של טיל מיירט נפל על מחסן בבית בישוב בעוטף
ראש של טיל מיירט נפל על מחסן בבית בישוב בעוטף | צילום: החדשות 13
צילום: דוברות מד''א
ילדים תופסים מחסה במהלך ירי לעוטף עזה
ילדים תופסים מחסה במהלך ירי לעוטף עזה | צילום: שדרון און ליין

"זה זמן רב שממשלת ישראל פועלת בחוסר רציפות אסטרטגית הן בתחום הבטחוני-מבצעי והן בתחום של יצירת מנופים מדיניים וכלכליים", אמר יו"ר כחול לבן בני גנץ. "כשחוסר המדיניות והרציפות פוגש את ההיענות לסחטנות של חמאס בשנה האחרונה, הנה אנחנו פוגשים בשבת בבוקר מטחים כבדים על ישראל וסבב סחטנות נוסף".

"ממשלת ישראל חייבת לבחור כיוון אסטרטגי החלטי, תקיף ובלתי סחיט", הוסיף הרמטכ"ל לשעבר. "ממשלת ישראל חייבת להשיב את ההרתעה ורק אז לפעול להסדרה ארוכת טווח ללא פשרות ביטחוניות וללא סחטנות. אנחנו סומכים על צה״ל ומחזקים את תושבי יישובי הדרום על איתנותם"

ח״כ צביקה האוזר מכחול לבן ציין: "החלטתו התמוהה של ראש הממשלה לא לכנס קבינט זה תקופה ממושכת למרות ההידרדרות בגבול עזה, לא סבירה ומסוכנת. ראש הממשלה מטיל אחריות עיוורת על שרי הקבינט מבלי לשתפם בשיקולי הבטחון הלאומי כמתחייב בחוק. בכך הוא פוגע בסדרי שלטון בסיסים".

יו"ר מרצ, תמר זנדברג, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "חיזוק לחברים בעוטף עזה ששוב יושבים בממ״דים תחת מטחי טילים כבדים. גם בשבת זו אין פיתרון צבאי לסכסוך הזה. פעם אחר פעם מהלכי הסדרה מופרעים על ידי סבב אלימות ועוד אחד לא יביא פיתרון. בדיוק להפך: הפסקת אש כולל הצעדים המתחייבים במסגרתה: הקלות הומניטריות והסרת המצור ואז מהלך מדיני משמעותי".