חמאס: "התנאי לעסקה - עצירת המלחמה"; ביידן: "תגובה מעט מוגזמת"

חמאס מסר את תשובתו למתווה. התנאי: עצירת המלחמה. ביידן: "תשובה מעט מוגזמת". בכיר ישראלי: "המשמעות - סירוב". הפרטים הועברו למוסד: "נלמדים לעומק". בכיר בחמאס: "נתניהו ינסה לשכנע שהשיג ניצחון". וול סטריט ג'ורנל: "ייתכן שכ-50 חטופים אינם בחיים"

זמן צפייה: 04:49

חמאס מסר את תשובתו בנוגע למתווה לעסקת חטופים שגובש בפריז - והציב כתנאי את עצירת המלחמה: ראש ממשלת קטר מוחמד אל-ת'אני הודיע הערב (שלישי) עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, כי תשובת ארגון הטרור להצעה התקבלה בדוחא: "הכיוון חיובי, אנו אופטימיים". זמן קצר לאחר מכן פרסם חמאס הודעה רשמית ואמר כי הוא דורש "הפסקת אש מוחלטת" בתמורה להתקדמות. בכיר ישראלי אמר כי "משמעות התשובה של חמאס היא סירוב להצעה, לא נעצור את המלחמה. היעד הבא הוא רפיח". נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר כי "תשובת חמאס מעט מוגזמת", אך הדגיש: "נמשיך במשא ומתן".

עוד אמר ראש ממשלת קטר במסיבת העיתונאים עם בלינקן, שמבקר בקטר לצורך קידום העסקה: "בפגישה עם בלינקן דנו בכל ההתפתחויות הנוגעות למלחמה ובהשלכות של משבר על הביטחון והיציבות באזור. אנחנו מאמינים בחשיבות של התפקיד של אונר"א ואי-אפשר להעניש סוכנות הומניטארית שלמה בגלל האשמות הקשורות למספר פקידים שלה".

לאחר הודעת קטר, חמאס מסר בהודעה רשמית: "חמאס העביר לקטר ולמצרים לפני זמן קצר את תגובתה בנוגע להסכם המסגרת וזאת לאחר הצלחת ההתייעצות בין הנהגת הארגון ועם יתר פלגי ההתנגדות. חמאס פעל מול ההצעה ברוח חיובית – כך שהיא תכלול הפסקת אש כוללת ומלאה, תכלול סיום התוקפנות על הפלסטינים ותבטיח סיוע הומניטארי, מחסה לעזתים, את שיקום הרצועה, הסרת המצור מעל עזה ואת הצלחתה של עיסקה לחילופי אסירים".

כמו כן, בכיר בחמאס מסר הערב לרויטרס כי לקח לארגון הטרור זמן רב להגיב להסכם המסגרת שנקבע בפריז כיוון שחלק מנושאיו היו "לא ברורים ומעורפלים", והצהיר: "בכוונתנו לשחרר כמה שיותר אסירים פלסטיניים מבתי הכלא הישראלים, ככל הניתן". בנוסף, הבכיר טען שראש הממשלה בנימין נתניהו פועל ממניעים פוליטיים: "הוא ינסה לגרום לכולם להאמין שהשיג ניצחון כדי לשמר את ממשלתו".

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה בעזה | צילום: רויטרס

בוול סטריט ג'ורנל פורסם כי לפי ההערכות, כ-50 חטופים המוחזקים בשבי חמאס - מתים. הדיווח מסתמך על מקורות מצריים, שטענו כי גורמים בישראל הציגו את המידע לגורמים אמריקנים בקהיר בשבועות האחרונים. בעקבות זאת, לפי הדיווח, חלה התקדמות במגעים לעסקה.

מוקדם יותר דיווח ניו יורק טיימס כי לפי הערכות המודיעין בישראל, לפחות 32 מתוך 136 החטופים שמוחזקים בידי חמאס בעזה - אינם בחיים. לפי הדיווח, שמסתמך על תחקיר סודי בצה"ל ועל דבריהם של ארבעה בכירים בצבא - נבדק מידע לא מאומת שלפיו עוד כ-20 נהרגו בשבי. לפי הדיווח, כל 32 משפחות החטופים שנהרגו בשבי קיבלו הודעה על מותם. דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר בהצהרתו כי עד כה "31 משפחות חטופים עודכנו כי יקיריהן נרצחו בשבי".