אחרי עשור, במבצע בשיפא: נעצר מתכנן חטיפת ורצח 3 הנערים

שב"כ וצה"ל עצרו בבית החולים שיפא בעזה את מחמוד קווסאמה, בכיר חמאס שהיה מעורב בחטיפה ורצח של שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז"ל ביוני 2014. הוא גורש לרצועת עזה בעסקת שליט, ומשם עסק בהכוונת פעילות טרור של חמאס בשטחי יהודה ושומרון, כולל מספר פיגועי ירי שבוצעו בשנים האחרונות

זמן צפייה: 03:22

הותר לפרסום: שב"כ וצה"ל עצרו אתמול (שלישי) בבית החולים שיפא בעזה את מחמוד קווסאמה, בכיר חמאס שהיה מעורב בחטיפה ורצח של שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ביוני 2014. רחלי פרנקל, אמו של נפתלי, בירכה על מעצרו של קווסאמה. היא אמרה לחדשות 13: "אני מקווה שיוציאו ממנו כמה שיותר מידע".

קוואסמה גורש לרצועת עזה במסגרת עסקת שליט, ומשם עסק בהכוונת פעילות טרור של חמאס בשטחי יהודה ושומרון, כולל מספר פיגועי ירי שבוצעו בשנים האחרונות. לאחר מעצרו, הוא הועבר להמשך חקירת שב"כ בישראל: "שב"כ וצה"ל ימשיכו לפעול נגד אלו שפגעו, חטפו ורצחו אזרחים ישראלים, גם בחלוף השנים".

גיל-עד שער עם נפתלי פרנקל ביום ספורט של ישיבת מקור חיים, יום לפני שנחטפו
גיל-עד שער עם נפתלי פרנקל ביום ספורט של ישיבת מקור חיים, יום לפני שנחטפו | צילום: חדשות10

שלושת הנערים, בני 16 ו-19, נחטפו בגוש עציון ב-12 ביוני 2014 כשעלו על טרמפ של מחבלי חמאס - מרוואן קוואסמה ועאמר אבו עישה. הם נרצחו באותו לילה. במשך 18 ימים נערכו אחריהם סריקות נרחבות. בכיר חמאס לשעבר, סאלח אל-עארורי, אישר כי ארגון הטרור ביצע את החטיפה והרצח.

השלושה נחשבו לחטופים, וצה"ל יצא למבצע "שובו אחים" - עד שגופותיהם נמצאו ב-30 ביוני. כשלושה חודשים לאחר מכן, ב-23 בספטמבר, אותרו שני הרוצחים בחברון - וחוסלו על-ידי כוחות הביטחון.

פעילות כוחות צה"ל בבית החולים שיפא רצועת עזה חרבות ברזל
פעילות כוחות צה"ל בבית החולים שיפא | צילום: דובר צה"ל

כוחות הביטחון פעלו בשעות הלילה ביום שני בבית החולים שיפא - בעקבות מידע מודיעיני על הימצאות של בכירי חמאס במקום. לאחר הכנה של מספר ימים, הפעולה החלה בסמוך ל-02:30. במבצע חוסל פאא'ק מבחוח, ראש מינהלת המבצעים בביטחון הפנים של חמאס. הלחימה נמשכת, ואין מידע על חטופים במקום.

מצה"ל ושב"כ נמסר כי "במסגרת הפעילות, במהלך הכיתור נפתחה אש על ידי מחבלים מתוך מתחם בית החולים לעבר כוחותינו שהשיבו באש ופגעו במחבלים. כוחותינו ממשיכים לפעול במרחב בית החולים". לפי דיווחים ברצועה, צה"ל תוקף מהקרקע ומהאוויר באזור מתחם בית החולים. רשת אל ג'זירה דיווחה על נפגעים מאש כוחות הביטחון. על-פי דיווחים נוספים, כוחות צה"ל פינו מהמקום את העקורים שמצאו מקלט במתחם בית החולים.

פאא'ק מבחוח היה אחראי בין היתר על סנכרון מנגנוני חמאס ברצועה בשגרה ובלחימה. מבחוח חוסל בחילופי אש עם הכוחות בעודו חמוש ומסתתר בתוך מתחם בבית החולים שיפא אשר ממנו פעל לקידום פעילות טרור. בחדר הסמוך למקום בו חוסל אותר אמל"ח רב, וכן כספי טרור שיועדו לחלוקה לפעילי טרור של חמאס בתוך בית החולים.