רה"מ ביקר את צה"ל על תרגיל החטיפה; גנץ: "מניעיו פוליטיים"

ברקע הסערה על תרגיל חטיפת הפלסטיני בידי מתנחל, נתניהו דרש "תשובות ותחקיר" מהצבא, ואמר כי מדובר ב"אטימות לב שעושה עוול לציבור שלם", גנץ הגיב: "משתמש באירוע כדי לפגוע בצה"ל ובלכידות ממניעים פוליטיים; עליו להתנצל". הרמטכ"ל: "נתחקר שגיאה זו, מצטערים בפני כל מי שנפגע מכך"

זמן צפייה: 01:57

יממה אחרי התרגיל הצה"לי שדימה חטיפת פלסטיני בידי מתנחלים, אותם דימו חיילים שלבשו וסטים עם הכיתוב "בימוי אויב", ובעקבות הסערה שהתעוררה - הודיעה לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "דורש תשובות ותחקיר צה"לי בעניין התרגיל שדימה חטיפה של ערבי בידי מתיישב". לדברי נתניהו, "התרחיש הפיקטיבי הזה מנותק מהמציאות, לא ראוי ועושה עוול לציבור שלם ויקר של המתיישבים בזמן שרבים מהם נלחמים בחירוף נפש ואף נופלים למען הגנת ישראל. איני מוכן לקבל אטימות לב כזאת כלפי אחינו ואחיותינו ביהודה ושומרון". גנץ תקף: "ההחלטה של ראש הממשלה להשתמש באירוע כדי לפגוע בצה"ל ובלכידות ממניעים פוליטיים מיותרת, ומצריכה גם היא תחקיר והתנצלות שלו, בפני צה"ל וכל אזרחי ישראל".

תיעוד מתוך התרגיל באיו"ש שדימה חטיפת פלסטיני בידי מתנחלים מלחמת חרבות ברזל
תיעוד מתוך התרגיל באיו"ש

הרמטכ"ל התנצל על תרגול התרחיש המדובר, ואמר: "התרגיל שבוצע אתמול נועד להכין את הכוחות להתמודד עם מגוון רחב של תרחישים, במטרה לשפר את מוכנותם. עם זאת, התרחיש המדובר לא היה צריך להיות מתורגל וזוהי שגיאה. אנחנו נתחקר ונלמד אותו, ואנו מצטערים בפני כל מי שנפגע מכך".

התרגיל הנרחב בוצע על ידי אוגדת איו"ש ודימה תרחיש בו מתנחלים שורפים רכבים, מתפרעים וחוטפים פלסטיני קטין. במסגרת התרגיל, החיילים שדימו את המתנחלים "נעצרו" על ידי כוחות החטיבה היהודית בשב"כ ויחידת דובדבן - לאחר שלפי תסריט התרגיל הם נמלטו להתנחלות רמת גלעד. מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס, נכח בשטח ופיקח על התרגיל.

בעקבות הסערה, דובר צה"ל התנצל על קיום התרגיל ומסר: "במהלך תרגיל רחב באוגדת איו"ש תורגלו למעלה ממאה תרחישים שונים ובהם תרחישי קיצון. צה"ל לא תרגל תרחישים המדמים מתיישבים כאויב, והסימון בווסטים המדוברים, אשר מטרתם להפריד בין מתורגל למתרגל, הינה כחלק משגרת הבטיחות. במקרה הנוכחי טעות היה לסמנם בכיתוב שכזה ואנו מצרים על כך". עוד נמסר: "לצה"ל קשר הדוק עם ההתיישבות, והוא פועל להגנתם מסביב לשעון ובשיתוף פעולה".

אלוף יהודה פוקס
אלוף יהודה פוקס

לפני פרסום הודעת דובר צה"ל, ראשי רשויות ביהודה ושומרון דרשו במכתב ששלחו לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט "לערוך בדק בית בפיקוד מרכז ולהדיח את מי שכתב את התרגיל שמדמה חטיפת פלסטיני על ידי ישראלי". עוד הוסיפו: "מי שידע להדיח לוחמי מילואים שכרזו פרק תהילים במסגד הג'נין בוודאי ידע להדיח את המפקד שתכנן תרגיל שגם מכפיש את ההתיישבות וגם מסכן חיים מכיוון שהוא מבזבז תחמושת וכוח אדם על תרחיש הזוי במקום להתכונן לתרחיש האמיתי".

לאחר הערכת מצב עם כוחות צה"ל ברצועת עזה, הרמטכ"ל התייחס לנושא: "צה"ל נלחם בכל הזירות, ביניהם ביהודה ושומרון, בה הכוחות מתמודדים מול טרור אכזרי בסביבה מורכבת. התרגיל שבוצע אתמול נועד להכין את הכוחות להתמודד עם מגוון רחב של תרחישים, במטרה לשפר את מוכנותם. עם זאת, התרחיש המדובר לא היה צריך להיות מתורגל וזוהי שגיאה".