גלנט חשף: "איראן מקימה שדה תעופה למטרות טרור בלבנון"

שר הביטחון חשף כי איראן מקימה בדרום לבנון שדה תעופה, המרוחק כ-20 קילומטרים מישראל: "האדמה - לבנונית, השליטה - איראנית, היעד - ישראל". על המגעים לפשרה: "המאבק הפנימי גובה מחיר שמערכת הביטחון לא יכולה לשאת בו". הרמטכ"ל: "עלינו להיות מוכנים מתמיד לעימות רב-זירתי, שבו גם העורף יהפוך לחזית"

זמן צפייה: 02:15

שר הביטחון יואב גלנט חשף הערב (שני) כי איראן מקימה בלבנון שדה תעופה שמשמש לפעילות מל"טים. את הדברים אמר בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה. "אני חושף כאן בפעם הראשונה תמונות של שדה תעופה למטרות טרור שאיראן מקימה בקלעת ג'אבור שבדרום לבנון - 20 קילומטרים מגבול ישראל", אמר גלנט. "דגל איראן מתנוסס על מסלולי הטיסה שמהם מהם מתכנן משטר האייתוללות לפעול נגד אזרחי ישראל. במילים אחרות: האדמה - לבנונית, השליטה - איראנית, היעד - ישראל".

שר הביטחון איים: "אם נגיע להתנגשות, לא נהסס להפעיל את עוצמתו הקטלנית של צה"ל. חיזבאללה ולבנון ישלמו מחירים כבדים וכואבים". הוא הוסיף כי "גם מאחורי גל הטרור שפוקד את יהודה ושומרון עומדת איראן: מימון, אמצעי לחימה והכוונה. המטרה - זריעת הרס וטרור נגד מדינת ישראל ואזרחיה".

Whatsapp Image 2023 09 11 At 1
מסלול שדה התעופה שהקימה איראן בלבנון | צילום: משרד הביטחון

"היעד האיראני הוא ליצור מלחמת התשה נגד ישראל, בכל גבולותיה, ובמקביל להמשיך ולפתח נשק גרעיני ולהצטייד בו", המשיך גלנט. "המאמצים האלה נוגעים בכל אחת מהמדינות סביבנו: בלבנון - ההתגרויות החוזרות מצד חיזבאללה בגבול הצפון הן מעשה יהיר ומסוכן של חיזבאללה, בעידוד איראני. נסראללה כנראה שכח מה הם יחסי הכוחות האמיתיים בין ישראל לבין חיזבאללה. הוא מבקש לצייר את עצמו כ'מגן לבנון', אבל למעשה הוא מחזיק בלבנון ובאזרחיה כבני ערובה לקידום האינטרסים האיראניים והשיעיים. אם יעשה טעות - יהפוך ל'מחריב לבנון'".

לדברי גלנט, "גם בסוריה נמשך המאמץ האיראני להקמת צבא מיליציוני. מדינת ישראל, באמצעות מערכת הביטחון לא תאפשר הקמת 'חיזבאללה 2' ברמת הגולן הסורית, ונמנע שימוש באדמת סוריה כמקפצה להעברת נשק מפר איזון לחיזבאללה. בעזה, ארגוני הטרור הפלסטיניים  - חמאס והג'יהאד האיסלאמי -  הולכים והופכים לגורמים בשירות ציר הרשע האיראני. איראן היא ספק הכסף, הידע וההכוונה לטרור העזתי. בגבול עיראק-ירדן - לאחרונה מתקיים מאמץ איראני לערער את גבולה המזרחי של ירדן באמצעות מיליציות שיעיות שפועלות ומתבססות בעיראק, בשליטה איראנית. היעד הסופי הוא  יצירת חזית נוספת מול ישראל, בגבול ירדן, הגבול הארוך מאילת ועד והכנרת".

שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

גלנט קרא בנאומו לחקיקה בהסכמה בנוגע למהפכה המשפטית: "בשנה האחרונה אנו מתמודדים עם שסע הולך ומעמיק בחברה הישראלית סביב האיזון בין הרשויות. המחיר עלול להיות כבד מדי בהקשרי הביטחון הלאומי - ולכן שינויים מרכזיים עושים בהסכמה רחבה. כמי שעומד בראש מערכת הביטחון אני קובע כאן: המשך המאבק הפנימי בין זרמים ניציים במדינת ישראל מחלחל אל תוך צה"ל ואל תוך ארגוני הביטחון האחרים וגובה מחיר שצה"ל ומערכת הביטחון אינם יכולים לשאת בו. איני עוסק בשאלה מי התחיל או מי צודק. אני שב ואומר: המשך המאבק הפנימי מסכן את החוסן הלאומי, את צבא ההגנה לישראח ואת היכולת שלנו להקנות ביטחון למדינת ישראל".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
הרמטכ''ל הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

שעה קלה לאחר מכן נשא הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי דברים בטקס לציון 50 שנים למלחמת יום הכיפורים. הוא אמר: "עלינו להיות מוכנים מתמיד לעימות רב-זירתי, שבו גם העורף יהפוך לחזית". לדברי הלוי, "עלינו להתייחס לכל הצהרה של אויבינו, בדיבורים או במעשים; לא לזלזל בהם, ולא להאדיר את עצמנו.  אויבינו אולי מתפתים לראות יתרון באיום הרב-זירתי עלינו. מוטב שיידעו, כי כשישראל מאוימת היא יודעת לגייס את כל משאביה, להניח את המחלוקות בצד – ולהסתער. כך היה במלחמת יום הכיפורים, כך יהיה היום, אם נידרש לכך".

אי-אפשר שלא לתהות: האם לכידות שכזאת יכולה להתקיים רק בהינתן איום כה גדול? למדינת ישראל צה"ל אחד שמגן עליה מפני אויבים רבים. האחריות של כולנו היא לשמור עליו, כי הוא הבסיס לקיומנו הבטוח כאן, וכי ביטחוננו הוא העומד מעל הכול"

ראש המוסד דוד ברנע
ראש המוסד דוד ברנע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אתמול, בנאום נדיר, חשף ראש המוסד דוד ברנע כי בשנה האחרונה סוכלו 27 פיגועים נגד יעדים ישראליים בעולם - בהכוונת איראן. הוא שיגר איום ישיר ואמר: "איראן ממשיכה במאמצים בלתי פוסקים, באמצעות חוליות טרור, לפגוע בישראלים וביהודים ברחבי העולם. היא משתמשלת ב'שליחים' כדי להסתתר. עלינו זה לא עובד". הוא הוסיף כי "החשש שלנו הוא שרוסיה תמכור לאיראן נשק שיסכן את שלומנו". ראש המוסד הדגיש: "מול המשטר האיראני, למול כוחו האגרסיבי -  יש לנקוט קו נוקשה בלבד". ‏

ברנע הוסיף: "הגיע הזמן לגבות מהאיראנים מחיר באופן שונה: פגיעה בישראלים או ביהודים על-ידי פרוקסי ('שליחים') או איראנים תוביל לפעילות נגד האיראנים המשגרים - מהדרג המבצע ועד מקבלי ההחלטות, גם בלב טהרן".

Whatsapp Image 2023 07 28 At 2
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: רויטרס

לדברי ראש המוסד, "לאיראנים אין יותר מרחב הכחשה. הצדק ייראה וייעשה. זה טרור מדינתי. נעלה מדרגה. אין לנו ברירה". הוא התייחס להסכם הגרעין המתגבש: "הוא לא יגלגל לאחור את היכולות של איראן. זה ניסיון ציני של איראן לשחרר את הכספים שהוקפאו, תוך המשך פרויקט הגרעין. הקהילה הבינלאומית חייבת להיות נכונה לפעול. איראן היא מדינת טרור שמשקרת לעולם. לעולם לא יהיה לה נשק גרעיני". עוד הדגיש: "אנחנו לא יושבים בחיבוק ידיים. אנשי המוסד פועלים בממלכתיות וחשאיות על-פי ערכים ברורים".הרצי ה