ירי ישיר - או מזירות שונות: מערכת הביטחון נערכת לתגובה האיראנית

בצל האיום לנקמה על חיסולו של בכיר משמרות המהפכה בדמשק, וערב לפני יום ירושלים האיראני, בצה"ל מעריכים כי איראן לא תעבור על האירוע בשתיקה. מערך ההגנה האווירית עובה בחיילי מילואים, ועוצר יציאות הוכרז ביחידות הקרביות. לדבריו של גורם איראני, ברפובליקה האיסלאמית אין עניין להיכנס למערכה כוללת מול ישראל וארה"ב - אך לא נשללה אפשרות לתקיפה ישירה משטח המדינה

זמן צפייה: 05:05

בצל האיום של איראן להגיב על חיסולו של הגנרל האיראני מוחמד רזא זהדי ביום שני סמוך לשגרירות בדמשק, מערכת הביטחון נמצאת הערב (חמישי) בכוננות ובדריכות, וההערכה בישראל היא כי האיראנים מחויבים לנקמה על החיסול - ואכן לא יעברו עליו בשתיקה.

באיראן בודקים ושוקלים את דרך התגובה, ובצה"ל נערכים לאפשרות של ירי סימולטני מכמה זירות שונות, בהן נמצאים שליחים של איראן, ובאותה העת, ומערך ההגנה האווירית, בכל השכבות בכוננות, ועובה בחיילי מילואים בכל הסוללות. בנוסף, ישנו עוצר יציאות ביחידות הלוחמות.

אפשרות נוספת לפעולה איראנית היא ירי תלול מסלול ישיר משטחה, ירי של כטב"מים, טילי שיוט, או טילי קרקע-קרקע. מהלך שכזה יהיה שינוי כללי המשחק. יחד עם זאת, גורם איראני מסר היום לסוכנות הידיעות רויטרס כי ישראל לא רוצה מלחמה כוללת, וכי "איראן לא תחרוג מהתגובה המסורתית", כלומר ככל הנראה לא תגיב משטחה אלא על ידי שליחים. עוד טוען הגורם כי באיראן לא רוצים מלחמה כוללת מול ישראל וארצות הברית, דבר שעלול להיגרם מתקיפה איראנית ישירה.

מחר יחול יום ירושלים האיראני, ואי אפשר לשלול אפשרות כי איראן תנצל את המועד הרגיש והסמלי, בכדי להוציא לפועל את התגובה מול ישראל. הערב מתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני, וגורמים ביטחוניים בכירים אמרו לחדשות 13 כי "האירוע הזה יכול לשנות את מסלול המלחמה".

גלנט ובכירי הצבא על הכוונת: שלטים באיראן מאיימים בנקמה על החיסול בדמשק
שלטים בטהרן: גלנט ובכירי צה"ל על הכוונת
חמינאי בלווית שבעת הבכירים במשמרות המהפכה אחרי החיסול בדמשק איראן
חמינאי בלווית שבעת הבכירים במשמרות המהפכה אחרי החיסול בדמשק | צילום: רויטרס

נזכיר כי דובר צה"ל הודיע הבוקר כי "בהתאם להערכת מצב, הוחלט על השהיית יציאות זמנית של היחידות הלוחמות". ההודעה מגיעה לאחר שאמש הודיע צה"ל על גיוס אנשי מילואים עבור עיבוי מערך המילואים של ההגנה האווירית.

בנוסף, ראש אגף המודיעין בצה"ל אלוף אהרון חליוה אמר היום בשיחה עם ראשי הזירות בחטיבת המחקר: "אמרתי לא פעם ולא פעמיים שלא בטוח שהרע ביותר מאחורינו. אנחנו לפני ימים מורכבים". על כך נמסר הערב מאמ"ן כי המסר של חליוה לא הובן כראוי, כי הוא התכוון להמשך הלחימה ושאין כרגע מידע לגבי הסלמת המלחמה.

ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה
"ישראל פועלת לבדה ולוקחת החלטות שקשורות לביטחון הלאומי שלה". ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כחלק מהיערכות לתגובה איראנית, משתמשים באפליקציות מבוססות ניווט, בהן Waze, Wolt ו-Moovit - דיווחו הבוקר על שיבושי GPS באזור המרכז. לפי האפליקציות, המשתמשים ממוקמים בביירות.

באפליקציית Wolt עדכנו את המשתמשים כי בשל השיבושים, עלולים להיגרם עיכובים בזמני המשלוח. שירות הלקוחות של האפליקציה תוגבר על מנת לתת מענה לשליחים, ללקוחות ולבתי העסק. מאפליקציית Moovit נמסר כי ניתן לעדכן ידנית את המיקום - ולהתגבר על השיבוש, לפי שעה.

מדוברות משרד התחבורה נמסר: "בשל שיבושי מיקום בתל אביב, המידע על תחבורה ציבורית בזמן אמת, ביישומונים ובשילוט האלקטרוני בתחנות האוטובוס והרכבת, אינו זמין ואינו מהימן. ניתן לתכנן את מסלול הנסיעה באמצעות האתר הרשמי https://bus.gov.il/ ולהיעזר במרכזי השירות של התחבורה הציבורית 8787* או במוקדי השירות של המפעילים. במידה ויהיו שיבושים באפשרות התיקוף והתשלום בתחבורה הציבורית יש להקפיד לנסות ולתקף, במידת הצורך יש לפנות לנהגים או לדיילים במקום".