הקבינט התכנס בבור בקריה; הערכה: חיזבאללה ינסה לפגוע בבכיר ישראלי

בצל המתיחות הגוברת, שב"כ ביקש לכנס את ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בבור ולא בחדר הישיבות הרגיל, גם בכדי לתרגל ירידה מהירה של השרים. במערכת הביטחון עדיין לא ברור מתי חיזבאללה ואיראן יבחרו לפעול, והאם יהיה ניתן להתריע בפני התושבים מראש. בינתיים, מתכנסת קואוליציה בינ"ל לצד ישראל

זמן צפייה: 04:46

בצל המתיחות הגוברת בישראל מהתגובות הצפויות של איראן וחיזבאללה, באופן חריג הקבינט התכנס הערב (חמישי) בבור שבקריה בתל אביב, ולא בחדר הישיבות הרגיל. הצעד החריג מתקיים לבקשת שב"כ, מטעמי אבטחה, כדי לתרגל מקרה שבו השרים ייצטרכו לרדת לבור.

הכוננות וההיערכות לתגובת איראן וחיזבאללה כאמור נמשכת, ובישראלים מתבססת ההבנה שהתגובות אכן יגיעו, אך עדיין לא ברור מתי. במערכת הביטחון מעריכים כי יוכלו להתריע את הציבור לפני התקיפות, אך לא בטוחים בכך. דיון הקבינט צפוי להתמקד בניסיונות לגייס תמיכה בינלאומית, גם בפאן הסיוע בהגנה האווירית, אך גם כד להפעיל לחץ על איראן וחיזבאללה כדי שימתנו את תגובתם. גורמים אומרים לחדשות 13 הערב כי המדינות שעומדות לצד ישראל באופן חד משמעי הן צרפת, בריטניה, ארצות הברית, וגם מספר מדיניות ערביות נוספות.

העובדה שעברו כבר שמונה ימים לא מסמנת שחיזבאללה נסוג מהרצון להגיב. דיווחים בלבנון טוענים כי חיזבאללה מחפש "כוונה שמנה", ובישראל מפרשים זאת כרצון לפגוע בבכיר ישראלי. הירידה לבור הערב היא לא רק תרגול ביטחוני, אלא ההבנה כי יש כוונה לפגוע באישיות בכירה.

חיזבאללה עדיין מתלבט מה יהיה רוחב השוליים הביטחוניים שהוא יחפש. בארגון שומעים את האיומים בישראל, אך מוכנים לקחת סיכון באירוע הזה.

נסראללה סופד לבכיר חיזבאללה, פואד שוכר, במהלך הלוויתו
נסראללה סופד לבכיר חיזבאללה, פואד שוכר, במהלך הלוויתו | צילום: רויטרס

בתוך כך, איראן שוקלת למתן את תגובתה כי אינה רוצה לסכן את פרויקט הגרעין שלה. עם זאת היא עדיין שוקלת את כל האפשרויות. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עשוי לקבל אופציה פחות חמורה, כי הוא מאמין שחיזבאללה יבחר בתגובה יותר קשה.

הלוויתו של בכיר חיזבאללה, פואד שוכר
הלוויתו של בכיר חיזבאללה, פואד שוכר | צילום: רויטרס

ברשת CNN דווח הבוקר כי חיזבאללה עלול לתקוף את ישראל כבר בימים הקרובים, ללא תלות באיראן וללא הודעה מוקדמת. ארגון הטרור היושב בלבנון מתקדם מהר יותר מאיראן בתכנון מתקפת התגובה על חיסול רמטכ"ל הארגון פואד שוכר, כך אמרו לרשת שני מקורות מודיעיניים, זאת לעומת איראן שעדיין מתכננת את התגובה.

לפי דיווח שפורסם אמש  ב"איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה ברפובליקה האיסלאמית, נשיא איראן מסעוד פזשכיאן הפציר במנהיג העליון עלי חמינאי להימנע ממלחמה עם ישראל. פזשכיאן, לפי הדיווח, הזהיר מ"השלכות קשות" בעקבות תגובה שתגרור מתקפה של טהרן על ישראל, שלדבריו "עלולה לשתק תשתיות חיוניות ומקורות אנרגיה".

בישראל מעריכים כעת כי בעוד איראן שוקלת את אופי והיקף תגובתה, חיזבאללה נחוש לתקוף את ישראל באופן משמעותי - ומוכן לקחת סיכונים, גם במחיר של מלחמה כוללת בצפון, עקב תגובה מהירה ועוצמתית מצד ישראל. לפי ההערכות, חיזבאללה ינסה לפגוע במטרה צבאית בנשק שטרם הפעיל נגד ישראל.