ראש השב"כ: עלייה של כ-30 אחוז בפיגועי ירי לעומת אשתקד

רונן בר נשא דברים בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור, ואמר כי למעלה מ-130 אירועי ירי התרחשו השנה לעומת 98 בכל 2021. בר ציין כי הפלסטינים לא עושים מספיק כדי למנוע את הפיגועים. על המצב הפוליטי: "הפילוג הפנימי והשיח המוקצן מהווים זריקת עידוד למדינות ציר הרשע, לארגוני טרור ולמפגעים בודדים"

זמן צפייה: 03:11

ראש שירות הביטחון הכללי רונן בר נשא דברים הערב (ראשון) בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן בהרצליה, בהשתתפות שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס, ואמר כי יש עלייה של 30 אחוז בפיגועי ירי לעומת אשתקד וכי הפלסטינים לא עושים מספיק כדי למנוע אותם.

"ספגנו השנה למעלה מ-130 אירועי ירי, למול 98 בכל 2021, ו-19 ב-2020", אמר בר, "זהו רק ביטוי אחד להיקף האמל"ח והיעדר משילות והקושי באפקטיביות מנגנוני הביטחון. סיכלנו 312 פיגועים משמעותיים (דקירה, ירי, התאבדות), ביצענו למעלה מ-2000 מעצרים והעלנו בעשרות אחוזים את המעצרים של סוחרי אמל"ח".

"האלימות באיו"ש גואה", הוסיף ראש השב"כ, "נכנסו למעין מעגל סגור. נוכח ריבוי צירי טרור והיעדר טיפול מספק על ידי המגנונים, נאלצים אנשינו להיכנס למעצרים מדי לילה, סופגים אש ומהווים שמיכת הגנה לאזרחי ישראל. המחיר הוא גם פגיעה באזרחים פלסטינים ומעמדם של המנגנונים".

בר התייחס בנאומו גם לאיראן, ואמר כי היא תמשיך במגמת ההתפשטות והאיום על ההגמוניה הסונית ועל ישראל. "איראן היא ראשית הצירים לרוב התופעות באיזור", אמר בר, "ויש לה חלק לא מבוטל גם בחוסר היציבות בזירה הפלסטינית".

על המצב הפוליטי אמר בר: "חוסר היציבות הפוליטית, הפילוג הפנימי והשיח המוקצן מהווים זריקת עידוד למדינות ציר הרשע, לארגוני טרור ולמפגעים בודדים. אויבינו חשים כי החוסן הלאומי שלנו מתפוגג וזה אמור להטריד אותנו יותר מכל. על כך שב"כ יכול רק להתריע ולא לטפל. זה בידיים של כל אחד ואחד מאיתנו".

זירת סיכול הפיגוע בכיכר השעון ביפו
זירת סיכול הפיגוע בכיכר השעון ביפו | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כזכור, הבוקר פורסם כי במהלך מערכת הבחירות ישנן עשרות התרעות לביצוע פיגועים, שרובן מגיעות מאזור ג'נין ומאזור שכם כל זאת שבועיים בלבד לפני תחילת חגי תשרי. במשטרה ממשיכים את הפעילות בכוננות גבוהה ומגבירים את הנוכחות המשטרתית ברחבי הארץ בדגש על שווקים, אירועים גדולים ומקומות הומי קהל.

לוחמי מג"ב עצרו הבוקר מחבלת בת 24 מתושה אל-ג'יב שהתקרבה למעבר הסמוך לגבעת זאב כשבידה סכין. הצעירה הלכה ברגל לעבר המעבר שהוא לכלי רכב בלבד. הלוחמים קראו לה לעצור וכשלא נשמעה לקריאות, הם ביצעו ירי באוויר. לאחר הירי, החשודה עצרה והשליכה את הסכין מידה. הלוחמים עצרו אותה והיא הועברה להמשך חקירה של כוחות הביטחון.