עשרות התרעות לפיגועים, וחשש מחקיינות: מערכת הביטחון נערכת לרמדאן

מחר יחל החודש הרגיש, ואלפי חיילים ושוטרי מג"ב יאבטחו ביהודה ושומרון, בצל המלחמה וקריאות חמאס לפיגועים. עוד חוששים במערכת הביטחון מפיגועי חקיינות של 7 באוקטובר. בניגוד לשנים קודמות, צה"ל לא יפחית פעילות, וימשיך לבצע מעצרים

זמן צפייה: 01:07

חודש רדמאן יחל מחר (שני), ובמערכת הביטחון כבר מתמודדים עם עשרות התרעות לפיגועים גם בשטחים הפלסטיניים, וגם במזרח ירושלים. חמאס קורא לתומכיו לבצע פיגועים בשטח, ואף נותן הנחיות מדויקות. הדבר מנוטר על ידי צה"ל ושב"כ.

ההחלטה במערכת הביטחון לפי שעה, היא כי בניגוד לחודשי רמדאן בשנים קודמות, בהם צה"ל ניסה להוריד פעילות ביהודה ושומרון ולהרגיע את האוכלוסייה, בפעם במצב הנוכחי אין ברירה, אלא להמשיך ולבצע מבצעי מעצרים ולסכל פיגועים. בנוסף נערכים בצה"ל לפיגועי חדירה להתנחלויות, מחשש לפיגועי חקיינות של 7 באוקטובר.

גם המצב הכלכלי בשטחים הולך ומתדרדר. פועלים לא נכנסים לישראל החל מ-7 באוקטובר, ואין להם איך לחגוג את רדמאן, והדבר מגדיל את הלחץ בשטחים. כ-100 אלף מתפללים צפויים להגיע במהלך החג להר הבית, והם יאובטחו על ידי כ-2,500 שוטרים ולוחמי מג"ב. ביהודה ושומרון יפעלו 24 גדודי צה"ל, 20 פלוגות וכ-5,000 חיילים ייפרסו בשטח.

פלסטינים מפגינים במסגד אל-אקצא
פלסטינים במסגד אל-אקצא (ארכיון) | צילום: רויטרס

בפגישת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה ביום חמישי, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש לדון מחדש בהגבלות על ערביי ישראל במהלך רמדאן, זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט מוקדם יותר שלא תוטל הגבלת גיל בעליה להר הבית ברמדאן, כפי שרצו שב"כ, צה"ל ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי.

עוד נודע, כי בפגישה אמש רה"מ נתניהו כעס על המפכ"ל לאחר שהביע את חששותיו - וטען כי לא כך המליץ בשבוע שעבר. המפכ"ל טען בפני ראש הממשלה כי "גם בשבוע שעבר סברתי שנכון להטיל מגבלת גיל כלשהי".

נכון לעכשיו חרף דרישת בן גביר וחששות המפכ"ל -  אין כוונה לדון מחדש בסוגיה זו. נזכיר, כי ראש השב"כ רונן בר הזהיר כי הגבלות על ערביי ישראל ברמדאן עלולה להבעיר את השטח ולהוביל לתסיסה. זו הסיבה העיקרית בגינה רה״מ קבע שלא יוטלו הגבלות מסוג זה.