מהכלא הישראלי לטבח 7.10: סופו של "הקצב מח'אן יונס"

כשנה אחרי הטבח שהביא לפרוץ המלחמה הארוכה בתולדות ישראל, ואחרי שורת חיסולים דרמטיים בחמאס ובחיזבאללה, בהיתקלות עם כוחות צה"ל בעזה חוסל הארכי-טרוריסט שתכנן את מתקפת הפתע - ואחראי לחטיפתם של מאות ורצח אלפי ישראלים

זמן צפייה: 08:35

כשנה מפרוץ המלחמה ומתקפת 7 באוקטובר הרצחנית ששינתה את פניה של ישראל לעד, אחרי שורת חיסולים דרמטיים בחמאס ובחיזבאללה, בהם נסראללה, הנייה ודף - וברקע הסברה בישראל כי חוסל בתקיפות בעזה: מנהיג חמאס הארכי-טרוריסט יחיא סינוואר, "הקצב מח'אן יונס" וממתכנני טבח השבת השחורה, חוסל אתמול על-ידי כוחות צה"ל ברפיח שבדרום רצועת עזה. כך התיר היום (חמישי) צה"ל לפרסום.

סינוואר חוסל אתמול בהיתקלות מקרית מול כוחות צה"ל שפעלו באזור שכונת תל א-סולטאן ברפיח, ולא כתוצאה מחיסול ממוקד, לאחר שבצבא הציבו שורת מארבים בגזרה מסוימת במרחב. הכוחות נתקלו בחוליה של שלושה מחבלים שהתבצרה במבנה - וחיסלו אותם. על גופות המחבלים התגלו תעודות מזהות וכסף ישראלי רב, והכוחות נדהמו לגלות שאחד המחבלים דומה מאוד ליחיא סינוואר.

צה"ל החל לבדוק את הגופות, והוציא את גופתו של סינוואר מתוך הדירה שבה אותרו גם מטעני חבלה ורימוני יד. הגופה הועברה לבדיקת DNA במכון לרפואה משפטית באבו כביר - כדי לוודא סופית ורשמית שאכן מדובר במנהיג חמאס. בצבא בדקו בשעות האחרונות את ה-DNA מהגופה, שהוצלב עם DNA של סינוואר שנמצא בידי מדינת ישראל עוד מ-23 שנותיו בכלא הישראלי.

במהלך ההיתקלות עשה צה"ל שימוש ברחפני נפץ, והקריס את המבנה על המחבלים. ברגע שעלה החשד כי אחד המחבלים הוא סינוואר, החיילים צילמו את גופתו והעבירו את התמונה מיד לבכירי הצבא, בהם לדובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, שאכן העריכו שמדובר בו. בצה"ל מדגישים כי לא היו חטופים ישראלים בסביבתו של סינוואר, ולא ידוע על אף חטוף שנפגע בהיתקלות.

האפשרות לחיסול סינוואר: הלוחמים לצד הגופה שנמצאה ברצועה
הלוחמים לצד הגופה שנמצאה ברצועה
פינוי גופתו של יחיא סינוואר
פינוי גופתו של יחיא סינוואר | צילום: דובר צה"ל

כאמור, מנהיג חמאס יחיא סינוואר תכנן את מתקפת הפתע והטבח הרצחני ב-7 באוקטובר, שהביא לפרוץ המלחמה הארוכה בתולדות ישראל. באותו יום ארור, אלפי מחבלים חדרו מרצועת עזה בחסות מטחים של אלפי רקטות, ויישובי העוטף נכבשו על-ידי מרצחי חמאס שטבחו, עינו, אנסו ושחטו את כל מי שנקרה בדרכם - וחטפו 251 בני אדם לרצועת עזה. 101 חטופים וחטופות עדיין מוחזקים בשבי, חיים או מתים.

הסברה על כך שסינוואר נפגע בתקיפות אחרות של צה"ל בעזה החלה בישראל לפני כחודש, לאחר שבמשך זמן רב הוא היה מוגדר "מנותק קשר", ולא הגיב לשום מסרים שהועברו אליו מגורמים שונים בעניין המגעים לעסקה להשבת החטופים והפסקת אש ברצועה. שבועיים לאחר מכן דווח ברשת הסעודית "אל-ערביה" כי סינוואר יצר קשר עם קטר לאחר נתק ארוך.

כמו כן, דווח ב"דיילי מייל" הבריטי כי "מנהיג חמאס סוחב עימו תיק מלא במטעני נפץ ומקיף את עצמו עם 20 חטופים ישראלים". לפי הדיווח, לישראל היו מספר הזדמנויות לחסל את מנהיג חמאס - אך זה לא קרה בחשש מפגיעה בחטופים.

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר | צילום: רויטרס
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר | צילום: רויטרס
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר | צילום: רויטרס

סינוואר נולד ב-29 באוקטובר 1962 למשפחה שמקורה בעיירה אל-מג'דל, בשטח אשקלון של ימינו, וגדל במחנה הפליטים ח'אן יונס. הוא למד באוניברסיטה האיסלאמית בעזה, וסיים תואר ראשון בלימודים ערביים. הוא נעצר לראשונה כשהיה בן 20, והושם במעצר מנהלי למשך כמה חודשים. בכלא התיידד עם מספר פעילים פלסטינים אחרים והחליט להקדיש את עצמו להתנגדות הפלסטינית.

סינוואר היה מעורב בהקמת חמאס בדצמבר 1987, והיה ממקימי מנגנון הביטחון הפנימי של הארגון, לאיתור ורצח של משתפי פעולה עם ישראל. ב-1988 הוא נעצר ע"י כוחות הביטחון בישראל, ובהמשך הורשע ברצח ארבעה פלסטינים שחשד בהם כי שיתפו פעולה עם ישראל, ונידון לחמישה מאסרי עולם. במהלך שהותו בכלא למד עברית שוטפת, ואף התראיין בעברית בטלוויזיה הישראלית.

בכלא היה ידוע כאסיר בעל עוצמה והשפעה על שאר האסירים, המסוגל להתייחס באלימות קשה למתנגדים וליריבים בתוך חמאס, ובשל כך קיבל את הכינוי "הקצב מח'אן יונס". בשנת 2011 הוא שוחרר במסגרת עסקת שליט, ובשנת 2017 נבחר בבחירות בפנימיות למנהיג חמאס ברצועת עזה, והחליף בתפקיד את אסמאעיל הנייה. ב-6 באוגוסט השנה, בעקבות ההתנקשות בהנייה, מונה סינוואר לראש הלשכה המדינית של חמאס.

יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה
יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה (ארכיון) | צילום: רויטרס
יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה בעזה (ארכיון) | צילום: רויטרס
אל-עארורי וסינוואר
יחיא סינוואר עם סאלח אל-עארורי (ארכיון)
יחיא סינוואר בעצרת לציון 31 שנה להקמת תנועת החמאס
יחיא סינוואר בעצרת חמאס בעזה (ארכיון)

צה"ל ושב"כ החלו בסיכולים ממוקדים עם תחילת המלחמה באוקטובר אשתקד, ואחרי כמה וכמה חיסולים של בכירים בדרג הצבאי של חמאס, החיסול המשמעותי הראשון הגיע ב-2 בינואר, כאשר בתקיפה אווירית בביירות חוסל סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס. ב-11 במרץ חוסל מרואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס ובכיר בלשכה המדינית, בתקיפה אווירית במחנה נוסייראת שבמרכז הרצועה.

סלאח אל-עארורי, מוחמד דף ואסמעאיל הנייה
סלאח אל-עארורי, מוחמד דף ואסמעאיל הנייה. חוסלו | צילום: דובר צה"ל, רויטרס

עד חיסולם של נסראללה וסינוואר, החיסולים המשמעותיים ביותר במלחמה בוצעו בחודש יולי. ב-13 בחודש חוסל מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, בתקיפה אווירית בח'אן יונס, וב-31 ביולי חוסל אסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של הארגון, בדירה של משמרות המהפכה בטהרן. היה זה החיסול היחיד עליו ישראל לא קיבלה אחריות.

חסן נסראללה. חוסל
חסן נסראללה. חוסל | צילום: רויטרס

לפני כשלושה שבועות חוסל מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בתקיפה מהאוויר של מפקדת ארגון הטרור בדאחייה בביירות. יחד איתו חוסל עלי כרכי, מפקד חזית הדרום בחיזבאללה, ומפקדים נוספים בחיזבאללה. כעת, שנה ועשרה ימים אחרי טבח 7 באוקטובר, בישראל סגרו סוף סוף את החשבון מול היעד מספר 1 - יחיא סינוואר חוסל.