עימותים בשטחים: שני פלסטינים נהרגו לאחר שניסו לדרוס לוחמים

כוחות צה"ל פועלים ברחבי יהודה ושומרון, ובמהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר, כאשר הפלסטינים מדווחים על שני הרוגים ופצוע קשה בג'ילזון שבאזור רמאללה. הפלסטינים מדווחים כי צה"ל פועל גם באזור שכם, ונמסר כי שני מבוקשים נעצרו

זמן צפייה: 01:49

כוחות צה"ל פועלים ברחבי יהודה ושומרון החל מלפנות בוקר (שני), ובמהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר באזור רמאללה. הפלסטינים מדווחים על שני הרוגים פלסטינים ופצוע קשה במחנה הפליטים ג'ילזון שבאזור רמאללה, לאחר שניסו לדרוס כוח צה"ל שנכנס לביצוע מעצרים - והחיילים פתחו באש לעבר הרכב.

מוקדם יותר דיווחו הפלסטינים כי צה"ל פועל גם באזור שכם, ודווח על מעצר של המבוקש מוסטפא עוודה בביתו בעיר. מדיווחים פלסטיניים עולה כי ירי בוצע לעבר כוחות צה"ל במחסום בית פוריק שממזרח לשכם, ונמסר כי כוחות צה"ל נכנסו לעיר ויצאו ממנה לאחר שעצרו שני פלסטינים.

מדובר צה"ל נמסר כי לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו הלילה למעצר 16 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון והבקעה והעמקים, כולם הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון. לפי צה"ל, הפעילות בג'ילזון נועדה למעצר חשוד המעורב בפעילות טרור, כאשר לוחמי סיירת אגוז נטרלו את שני החשודים שניסו לבצע פיגוע דריסה לעבר הכוחות.

ההרוגים בתקרית בג'ילזון לפי דיווחים פלסטיניים
ההרוגים בתקרית בג'ילזון לפי דיווחים פלסטיניים

מקורות ביטחוניים פלסטיניים אומרים לסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" כי ההרוגים בתקרית הירי על הרכב בג'ילזון הם באסל בסבוס וחלאד ענבר, שניהם ממחנה הפליטים ג'ילזון. פלסטיני שלישי שנפצע בתקרית הוא סלאמה רפאת, תושב ביר זית.

תנועת הפת"ח באזור רמאללה הכריזה על אבל ושביתה כללית בתגובה להרג שני הפלסטינים, ועל פי התקשורת הפלסטינית גם בשעה זו ישנם עימותים אלימים במחנה הפליטים ג'לזון בין פלסטינים לבין כוחות צה"ל.

פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים
פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים | צילום: דובר צה''ל

שורה של תקריות ביטחוניות אתמול רק הוסיפו לכוננות הגבוהה שמוחזקת במערכת הביטחון, ערב יום הכיפורים. גם השנה זהו יום מתוח וטעון, וכבכל שנה יוטל סגר מלא על שטחי יהודה ושומרון בעת יום הכיפורים. הדריכות גבוהה לקראת מחר, עם עשרות התרעות לפיגועים ברחבי הארץ.

כבר בשעות הבוקר אתמול התרחש ירי לעבר אוטובוס ומונית בין אלון מורה לבית פוריק. נהג האוטובוס דיווח על פגיעה בשמשה, ובנוסף נהג המונית דיווח על ירי. הפצוע הגיע לכניסה לחטמ"ר שומרון וקיבל טיפול רפואי. אנשי אגף הבטחון של המועצה האזורית שומרון הוקפצו למקום.

פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים
פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים | צילום: דובר צה''ל

מאוחר יותר בבוקר, המשטרה ושב"כ סיכלו התארגנות של "המדינה האיסלאמית" בתוך שטחי ישראל, לאחר שחשפו כי שישה תושבי נצרת נפגשו בחשאי ותכננו לבצע פיגועים במתווים שונים, בהשראת ארגון הטרור דאעש. היעד המרכזי לפיגוע היה בית ספר תיכון מוסלמי בנצרת, וכמו כן החוליה תכננה פיגועים נגד מטה משטרה בנצרת, תחנות אוטובוס ומטיילים בצפון.

בהמשך, בצהריים, צעירה תושבת שכם תקפה סוהרת בכלא רמון (נפחא) באמצעות מספריים, הסוהרת נפצעה באורח קל וטופלה במקום. אסיל א-טיטי, בת 23, הגיעה לבקר את אחיה סבע א-טיטי, שנמצא במעצר מנהלי בכלא וצפוי להשתחרר במהלך הימים הקרובים, כך על פי במשרד ההסברה של האסירים הפועל מטעם הרשות הפלסטינית.

פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים
פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים | צילום: דובר צה''ל

התקרית החמורה ביותר אירעה בשעות הערב, כאשר חייל צה"ל נפגע ברגלו מפיגוע ירי ופונה על-ידי כוח של צה"ל לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. סריקות מתבצעות על מנת לתפוס את החולייה שחשודה בביצוע הירי, ומשפחת החייל עודכנה בפרטים.

החייל היה חלק מכוח שאיבטח הפגנת מתיישבים בכניסה לשכם מכיוון איתמר, הפגנה שהייתה חלק ממספר מחאות שהתנהלו אחר הצהריים בכניסות שונות לעיר כמחאה על המצב הביטחוני. חלק מההפגנות היו אלימות, וכללו ידויי אבנים על כלי רכב פלסטיניים.

חולייה שלקחה אחריות על הפיגוע נקראת "גוב האריות", אנשים פרטיים שלא מטעם ארגון מסויים אולם מזדהים פוליטית עם מפלגת השלטון ברשות הפלסטינית - פת"ח. זהו אירוע ירי שני היום ש"גוב האריות" לוקחים אחריות על ביצועו, דבר שמסמן רעות למערכת הביטחון, כיוון שאמנם הרשות הפלסטינית פועלת בתוך שכם נגד אותה חבורה אולם מהצד השני אלו אנשים שמזוהים עם הרשות.

אף על פי שבשבועות האחרונים ג'נין עלתה לכותרות בעקבות מספר תקריות ביטחוניות, במערכת הביטחון מבינים שהבעיה האמיתית היא שכם. ג'נין היא עיר מבודדת יחסית שאין סביבה יישובים ישראלים, ואילו שכם היא בירת השומרון. מנגנוני הביטחון הפלסטינים פועלים יחד עם צה"ל ביממות האחרונות כדי לבלום את התקפות הצעירים הפלסטינים על ישראלים, כאשר הרשות פועלת בתוך שכם ואם המפגעים יוצאים מהעיר צה"ל מנסה לעצור אותם.