התקיפה הלילית ברפיח תיחקר: "לא הערכנו שייגרם נזק לאזרחים"

צה"ל מסר כי טרם התקיפה - שלאחריה פרצה שריפה במחנה פליטים סמוך, בה נספו עשרות פלסטינים, "ננקטו צעדים רבים על-מנת לצמצם את הפגיעה בבלתי מעורבים". הפצ"רית הנחתה לחקור את התקיפה במנגנון התחקור המטכ"לי- גוף עצמאי שאחראי על בחינת אירועים חריגים בלחימה. הבית הלבן: "קורע לב, ישראל חייבת לעשות הכול כדי להגן על אזרחים"

זמן צפייה: 04:01

בצה"ל התייחסו היום (שני) לתקיפה אמש ברפיח, לאחריה פרצה שריפה במחנה פליטים סמוך - בה נספו, לפי הפלסטינים, כ-35 בני אדם. "ננקטו צעדים רבים על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים", נמסר, בין השאר "שימוש בחימוש מדויק ומידע מודיעיני - שעל בסיסו הוערך כי לא צפוי היה להיגרם נזק לאזרחים בלתי מעורבים".

הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי, הנחתה את מנגנון התחקור המטכ"לי לתחקר את התקיפה ברפיח. לפי דובר צה"ל, מדובר בגוף עצמאי שאחראי על בחינת אירועים חריגים בלחימה, והוא "יתחקר את הנסיבות למותם של אזרחים במרחב התקיפה".

בצה"ל הדגישו כי התקיפה לא בוצעה במרחב ההומניטרי באל-מוואסי, אליו התפנו האזרחים בשל הפעילות הצבאית ברפיח. עוד נמסר כי התקיפה בוצעה באמצעות שני חימושים בעלי ראש קרב מוקטן, שלפי צה"ל, "מותאמים לתקיפה מטרות מסוג זה".

מיקום התקיפה ברפיח ביחס למרחב ההומניטרי רפיח חרבות ברזל רצועת עזה
מיקום התקיפה ברפיח ביחס למרחב ההומניטרי | צילום: דובר צה"ל

בעולם מתחו ביקורת קשה על ישראל כתוצאה מהתקרית. בבית הלבן מסרו: "התמונות קורעות לב, ישראל חייבת לעשות כל שביכולתה כדי להגן על אזרחים", ואישרו כי צה"ל מתחקר את השתלשלות האירועים.

מוקדם יותר היום, נשיא צרפת עמנואל מקרון כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני זועם על התקיפה הישראלית שהרגה עקורים רבים ברפיח. הפעולות האלה חייבות להיפסק. אין אזורים בטוחים ברפיח לפלסטינים. אני קורא לכיבוד מלא של החוק הבינלאומי ולהפסקת אש מיידית".

גם במשרד החוץ של מצרים תקפו את ישראל וכינו את התקיפה "מכוונת", וכן "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". לדבריהם, "מצרים רואה באירוע טרגי זה המשך לתקיפות שמטרתן להרחיב את מעגל ההרג וההרס ברצועת עזה, כדי להפוך אותה לבלתי ראויה למגורים. מצרים ביקשה מישראל לקיים את הצווים שפרסם בית הדין הבינלאומי בהאג בדבר עצירה מיידית של הפעולות הצבאיות ברפיח. מצרים הדגישה את דרישתה ממועצת הביטחון וגורמים בינלאומיים אחרים להתערבות מיידית כדי להבטיח עצירה של המלחמה".

כוחות צה"ל ברפיח, דרום רצועת עזה טנק
כוחות צה"ל ברפיח, דרום רצועת עזה | צילום: דובר צה"ל
תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח | צילום: עבד רח'ים חטיב, פלאש 90

דובר צה"ל מסר בלילה כי התקיפה בוצעה במרחב תל אלסלטאן שבצפון-מערב רפיח, ובה חוסלו באמצעות כלי טיס המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס, והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה של ארגון הטרור.

לפי צה"ל, מטה הגדה בחמאס אחראי על הכוונה, מימון ותמיכה בהוצאת פיגועים בשטחי יהודה ושומרון ובפנים הארץ. רביע ניהל את כלל המערכים הצבאיים של מטה הגדה של חמאס, עסק בהעברת כספים למטרות טרור והכווין פיגועים ביהודה ושומרון. בנוסף, ביצע בעברו מספר פיגועים רצחניים, בהם פיגועים בשנים 2001 ו-2002 בהם נהרגו חיילי צה"ל.

נגאר הכווין פיגועי ירי ביהודה ושומרון, ועסק בהעברות כספים שיועדו לטרור עבור חמאס בעזה. בעברו, ביצע נגאר מספר פיגועים רצחניים, ובהם פיגועים בשנים 2001-2003 בהם נרצחו אזרחים ישראליים, נהרגו ונפצעו חיילים נוספים.

Whatsapp Image 2024 05 27 At 1
הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי | צילום: פלאש 90

הפרקליטה הצבאית הראשית נאמה היום בכנס לשכת עורכי הדין באילת, ואמרה כי "עד כה, נפתחו כ-70 חקירות מצ"ח בגין אירועים שהעלו חשד לעבירות פליליות". היא התייחסה לצווי בית הדין בהאג ואמרה: "מנגנוני הבדיקות והחקירות בצה"ל, ובהם מנגנון התחקור המטכ"לי ומצ"ח - הם מנגנונים מקצועיים ועצמאיים. הם מונחים מקצועית על-ידי הפרקליטות הצבאית, ואינם כפופים לשרשרת הפיקוד המעורבת בלחימה. בגופים אלה משרתים אנשי מקצוע בכירים ומנוסים, בעלי יכולת מוכחת לבדוק ולחקור אירועים אופרטיביים, באופן מקיף ויסודי. מקצועיותם ויכולותיהם של גופים אלה, הוכרו בעבר גם על-ידי גופים בין-לאומיים, לרבות תובע בית הדין בהאג