בצה"ל מזהירים: כל הרחבה של התמרון תסכן חטופים שנותרו בחיים

פרסום ראשון: גורמים בכירים בצבא אמרו כי "כל הרחבה של התמרון ברצועת עזה תסכן את חייהם". הם הוסיפו: "עסקת חטופים תאפשר לצה"ל לפעול בחופשיות רבה יותר - גם במקומות שבהם לא פעל". בתוך כך, ארה"ב לוחצת על ישראל להתגמש בסוגיית ציר פילדלפי - חרף הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש, שלפיה ישראל לא תצא מהאזור - ומגבשת הצעה שתצריך גמישות נוספת מצד ישראל בנושא

זמן צפייה: 01:11

פרסום ראשון: ביום שאחרי "נאום פילדלפי" של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וברקע המחאות הגוברות והביקורת החריפה בארה"ב - שהודיעה כי היא עובדת על הצעה לעסקה במעורבות אישית של הנשיא ביידן - נחשפה הערב (שלישי) במהדורה המרכזית אזהרת צה"ל בנוגע לחטופים שעדיין בחיים. לפי גורמים בכירים בצבא, "כל הרחבה של התמרון ברצועת עזה תסכן את חייהם".

הבכירים הוסיפו ואמרו כי "עסקת חטופים תאפשר לצה"ל לפעול בחופשיות רבה יותר - גם במקומות שבהם לא פעל".

בתוך כך, ארה"ב לוחצת על ישראל להתגמש בסוגיית ציר פילדלפי - חרף הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש, שלפיה ישראל לא תצא מהאזור - ומגבשת הצעה שתצריך גמישות נוספת מצד ישראל בנושא. בכירים ישראלים אמרו לחדשות 13 אחרי חזרת ראש המוסד מקטר, כי הם "לא אופטימיים" לגבי התקדמות בשיחות המו"מ.

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר הערב כי בוושינגטון עובדים על הצעה כוללת לעסקה שתביא ל"שחרור החטופים שנותרו בשבי, ולהפסקת אש בעזה". לדבריו, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן "מעורב בכך אישית". הוא הוסיף כי "חמאס אחראי לרצח ששת החטופים שגופותיהם הושבו מרצועת עזה".

הבוקר אמר בכיר המעורה בפרטי המגעים ל-CNN כי דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש טרפו את הקלפים, ופגעו משמעותית בהתקדמות המסוימת שהושגה - במקביל לביקורו אתמול של ראש המוסד דדי ברנע בקטר: "טרפד הכול בנאום אחד".  במקביל, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס פעם נוספת למאמציו להביא לעסקה, לאחר שהשיב אתמול במילה אחד, "לא", כאשר נשאל האם נתניהו עושה מספיק. "אנחנו עדיין מקיימים מו"מ", אמר הנשיא, אך הבהיר: "לא עם נתניהו, אלא עם עמיתיינו ממצרים ומקטר". כשנשאל האם ישוחח עם נתניהו בשלב מסוים - השיב ביידן: "בסופו של דבר".

רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים
רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בנאומו, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא "מבקש מהמשפחות סליחה שלא הצלחנו להשיב את החטופים בחיים. חמאס ישלם מחיר כבד. לא נעבור לסדר היום על הטבח. מרגיש צער עמוק על רצח החטופים - אבל זה לא קרה בגלל ההחלטה להישאר בציר פילדלפי". הוא הציג מפה והסביר את חשיבות הישארות צה"ל בציר - ואמר כי "ציר הרשע צריך אותו, לכן אנחנו צריכים לשלוט בו. ברגע שנצא משם, לא יישאר שום מחסום שיבלום החדרת נשק לחמאס - והכול במימון איראני".