לאחר לילה מתוח בדרום: "נמשכים המגעים להפסקת אש"

מקורות בעזה דיווחו כי המודיעין המצרי ממשיך במאמצים לגבש הבנות בין הצדדים. ישראל, לדבריהם, דרשה הפסקה של כלל ההפגנות, אך חמאס סירב והתנה את הרגיעה בהסרת המצור

המתיחות בדרום: מקורות פלסטינים בעזה דיווחו הבוקר (רביעי) כי המודיעין המצרי ממשיך במאמצים ליישום הפסקת אש וגיבוש הבנות לרגיעה בין ישראל וחמאס, חרף תקיפות צה"ל ברצועה הלילה ושיגור הרקטות לעבר ישראל.

על מנת ליישם את הפסקת האש, לדברי המקורות, ישראל דורשת להפסיק את ירי הטילים והפרחת הבלונים והעפיפונים, ולחדול מהפרות הסדר על הגדר והחדירות לישראל. חמאס סירב לבקשה, ומסר למצרים כי יהיו מוכנים להתחייב רק להפסקת השיגורים מעזה לישראל, תמורת הפסקת התקיפות האוויריות של חיל האוויר ברצועה, וכי הם מתנים את הסכם הרגיעה בהסרת המצור.

על פי הדיווח, מצרים הציעה שכל צד ינצור את האש, ואז יתקיימו דיונים על הבנות הרגיעה. עוד הדגישו המצרים כי שני הצדדים יצטרכו להתפשר, על מנת למנוע הידרדרות למלחמה. על פי הצעת המתווכים, חמאס יפסיק את שיגור הטילים, העפיפונים והמטענים, ויקיים הפגנות לא אלימות רק פעם בשבוע או בארועים מיוחדים, כגון יום האדמה ויום האסיר.

הלילה תקפו מטוסי קרב של צה"ל מספר יעדי טרור בדרום הרצועה, בהם מתחם צבאי של חמאס ברפיח - כך נמסר מדובר צה"ל. כשעה לאחר התקיפה נשמעה אזעקת צבע אדום באזור התעשייה אשקלון, ורקטה ששוגרה יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל. חרף הלילה המתוח, אין שינוי בהנחיות לתושבים, והלימודים בכלל יישובי האזור יתקיימו היום כסדרם.

אמש רקטה נפלה בשטח פתוח ונשמעה התרעת צבע אדום באזור התעשייה הדרומי באשקלון. לפני כן, בתגובה לירי רקטה לעבר אשכול, הצתת עמדת צה"ל על הגדר והפרחת בלוני תבערה, מטוסי קרב תקפו מספר מטרות בחאן יונס שבדרום הרצועה, ביניהן מתחם צבאי ואתר לייצור אמצעי לחימה.

כאמור, לאחר שקט שנמשך מספר שעות, נשמעה אמש התרעת "צבע אדום" במועצה האזורית אשכול. כוחות צה"ל זיהו שיגור מאזור חאן יונס, שנפל בשטח פתוח. כמו כן, לאחר הפוגה של מספר ימים בהפגנות הליליות האלימות, החלו להתאסף מפגינים פלסטינים במספר מוקדים בקרבת גבול הרצועה. במקביל, יחידת בלוני הנפץ ברצועה טענה כי פעיליה הצליחו להטיס כלי טיס בלתי מאויש לעבר יישובי עוטף עזה.

חמ"ל הפלגים הפלסטינים המשותף מסר בתקשורת הפלסטינית כי הרקטה שנורתה למועצה האזורית אשכול הנה "פעולה אינדיבידואלית שלא התבצעה במסגרת החמ"ל".

בתום הערכת מצב שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בכירי המערכת הביטחונית, הורה הרמטכ"ל אביב כוכבי לשלוח חטיבת חי"ר נוספת וגדוד תותחנים לגזרת פיקוד הדרום. זאת לצד הסרת המגבלות שהוטלו אתמול על תושבי עוטף עזה, במועצות האזוריות מרחבים, חוף אשקלון ובני שמעון – ובנתיבות, באופקים ובאשקלון.

מוקדם יותר, בעיריית קריית מלאכי הוחלט בתום הערכת מצב כי היום לא יתקיימו לימודים: "לאחר הערכת מצב הוחלט כי מחר לא יתקיימו לימודים בכל מוסדות החינוך כולל מעונות ומשפחתונים. כמו כן חוגים ופעילויות שונות בטלות. משפחתונים עד חמישה ילדים ויש בהם ממ"ד ניתן יהיה לקיים לימודים". עם זאת, לאחר הערכה מחודשת היום הוחלט כי הלימודים כן יתקיימו כרגיל.

בתוך כך, מסתמן כי לבקשת קהיר, משלחת המודיעין המצרי תיפגש היום עם היועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, כדי לדון במצב בעזה. על אף הסרת המגבלות גורם מדיני אמר אתמול כי "אין הסכם על הפסקת אש, הלחימה עלולה להתחדש כל רגע. הוחלט על תגבור כוחות והיערכות להמשך".

גדי ירקוני, ראש מועצה אזורית אשכול, אמר אתמול לאחר השיגור לעבר ישראל: "לא נסכים בשום אופן ש׳שגרה׳ תהיה המשך ירי לשטחנו, הפרחת בלונים וטרור רעשים בגבול. דקות לפני הכרזה על חזרה לשגרה התפוצצו בלוני תבערה בשטחנו ודקות אחרי ההכרזה נורה טיל לעבר ישובינו. אני מצפה מראש הממשלה שלנו להתייצב מול אזרחיו - תושבי עוטף עזה, ולהסביר להם מהי המדיניות מול רצועת עזה שתחזיר את תחושת הבטחון לתושבים ותבטיח את השקט באזור ההתיישבות המפואר כאן שהינו חלק ממדינת ישראל״.

מספר חשודים פלסטינים חצו אתמול את גדר המערכת בדרום רצועת עזה, באזור אל-בורייג'. אחד החשודים הצית רשת הסוואה בעמדה צבאית לא מאוישת במרחב הגדר. כלל החשודים חזרו לשטח הרצועה. במקביל, שריפה פרצה במועצה אזורית אשכול כתוצאה מבלון תבערה, אנשי הביטחון זיהו את הבלון וכיבו את השריפה. כמו כן, שלושה פיצוצים כתוצאה מבלוני נפץ נשמעו מעל שטחי יישוב במועצה אזורית שער הנגב. זאת, חרף הדיווחים על הפסקת אש בין ישראל לפלגים הפלסטיניים ברצועה.