בחמאס מאשרים: אסמאעיל הנייה חוסל בטהרן

לאחר שורת דיווחים באיראן, חמאס אישר באופן רשמי כי ראש הלשכה המדינית של הארגון חוסל בלב בירת איראן לאחר שהשתתף בטקס המינוי של הנשיא החדש. בכיר חמאס התייחס ואמר כי הפעולה "לא תעבור בלי תגובה". לפי דיווח, הנייה חוסל במהלך הלילה כשטיל מונחה שוגר לעבר חדרו

זמן צפייה: 03:55

לאחר מספר דיווחים איראניים, חמאס אישר הבוקר (רביעי) כי ראש הלשכה המדינית של הארגון, אסמאעיל הנייה, חוסל בטהראן, בתקיפה שמיוחסת לישראל, זאת לאחר שהשתתף בטקס השבעת נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן. ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערכת מצב בבסיס הקריה בתל אביב, הקבינט התכנס אחר הצהריים. לפי דיווחים ברשת "אל ערביה", פעולת החיסול בוצעה בשעה 02:00 בלילה, שעון טהרן, בעזרת טיל מונחה, ולא בפעולה בידי מתנקשים. לפי דיווחים בלבנון, הטיל שפגע בהנייה לא שוגר ממדינה אחרת, ולא מתוך איראן. דיווח ב"סקיי": "טיל מבניין סמוך פגע בו".

לפי "ניו יורק טיימס", המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן התכנסה לדיון חירום בלשכתו של המנהיג העליון ובנוכחות מפקד כוח אל קודס במשמרות המהפכה. הלווייתו צפויה להתקיים ביום שישי בקטר. נשיא איראן התייחס לאירוע ואמר: "נגן על כבודנו ונגרום לתוקפים להתחרט על מעשיהם".

בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, התייחס לחיסול ואמר כי "מדובר בפעולה פחדנית והיא לא תעבור ללא תגובה". בכיר נוסף בארגון, סאמי אבו זוהרי, אמר לערוץ אל-אקצא של הארגון כי "על הכיבוש לדעת שהוא פתח באש על עצמו ולא על אסמאעיל הנייה. על הכיבוש לדעת שהוא פתח באש על עצמו ולא על אסמאעיל הנייה. החיסול לא ישבור את כוח הרצון של העם הפלסטיני".

לאחר החיסול, עליו ישראל לא לקחה אחריות באופן רשמי, בצה"ל הודיעו כי מתקיימת הערכת מצב ביטחונית, וכי בינתיים אין שינויים בהנחיות פיקוד העורף.

תמונתו האחרונה של אסמאעיל הנייה באיראן
תמונתו האחרונה של אסמאעיל הנייה בהשבעת נשיא איראן | צילום: רויטרס

גם ברשות הפלסטינית התייחסו לחיסול בטהרן. יו"ר הרשות אבו מאזן גינה את האירוע, כינה אותו "פחדני" וטען כי מדובר בהתפתחות מסוכנת. בכיר אחר ברשות, חוסיין א-שייח הוסיף: "אנו מגנים בכל לשון את חיסולו של הנייה". גם במשמרות המהפכה של איראן התייחסו: "אנו לומדים את ההשלכות של חיסול הנייה בטהרן, ונודיע על תוצאות החקירה בהמשך".

גם רוסיה וטורקיה הצרפו לשורת המגנות של החיסול. במוסקבה נטען כי מדובר ב"רצח פוליטי בלתי מקובל לחלוטין", ובאנקרה הוסיפו: "מטרת החיסול היא להפוך את המלחמה בעזה למלחמה אזורית". גם בקטר הביעו התנגדות לפעולה, וטענו כי היא מובילה ל"הסלמה מסוכנת".

אסאמעיל הנייה עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אתמול
אסאמעיל הנייה עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אתמול | צילום: רויטרס

הנייה היה ראש הלשכה המדינית של חמאס החל ממאי 2017. הוא החליף בתפקיד את ח'אלד משעל. קודם לכן כיהן כראש ממשלת הרשות הפלסטינית החמישי, ולאחר ההפיכה בעזה המשיך לכהן כראש הממשלה של חמאס ברצועת עזה, בניגוד להחלטת יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס.

שלושה מבניו של הנייה חוסלו בחודש אפריל בתקיפה אווירית נגד רכב במחנה הפליטים שאטי הסמוך לעיר עזה. מטוסי קרב תקפו בהכוונת אגף המודיעין ושב"כ את הרכב בו שהו אמיר הנייה, מפקד חוליה בזרוע הצבאית של חמאס, ומחמד וחאזם הנייה, שהיו פעילים צבאיים בארגון הטרור. בתחנת הרדיו של חמאס, "קול אל-אקצא", דווח כי שלושה מנכדיו של הנייה נהרגו גם כן בתקיפה זו.

פואד שכר, "חאג' מוחסיין", שחוסל על-פי דיווחים בלבנון
פואד שכר, "חאג' מוחסיין", שחוסל על-פי דיווחים בלבנון

הלילה הודיע דובר צה"ל כי הצבא חיסל את פואד שוכר, 'סיד מחסן', המפקד הצבאי הבכיר ביותר בחיזבאללה וראש המערך האסטרטגי של הארגון. לדברי דובר צה"ל, "מחסן שימש כיד ימינו ויועצו לענייני תכנון וניהול מלחמה של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. מחסן ניהל את הלחימה של חיזבאללה נגד מדינת ישראל מאז 8 באוקטובר, והיה אחראי לרצח הילדים במג'דל שמס ולרצח של אזרחים ישראלים וזרים רבים לאורך שנים".

עוד נמסר: "כראש המערך האסטרטגי של חיזבאללה, היה אמון על מרבית אמצעי הלחימה המתקדמים ביותר של חיזבאללה ובפרט הטילים המדויקים, טילי שיוט, טילי חוף-ים, רקטות לטווח ארוך וכלי טיס בלתי מאוישים. כחלק מכך, היה אחראי על בניין הכוח, התכנון וההפעלה של כלל מתווי הטרור נגד ישראל. מחסן הצטרף לחיזבאללה ב-1985, ומאז ביצע מגוון תפקידים בכירים בארגון. במסגרת תפקידו היה חבר מועצת הג'יהאד, הפורום הצבאי הבכיר של חיזבאללה. בשנות ה-90 קידם פיגועים נגד כוחות צה״ל וצבא דרום לבנון, ובשנת 2000 היה מעורב באופן ישיר בחטיפת גופותיהם של שלושת החיילים סמ"ר בנימין אברהם ז"ל, סמ"ר עדי אביטן ז"ל וסמ"ר עומר סואעד ז"ל, שנהרגו על-ידי מחבלי חיזבאללה בעת שסיירו לאורך גדר המערכת סמוך לאזור הר דב. מאז תכנן והכווין מתווי טרור התקפיים רבים שפגעו בחפים מפשע".