לאחר העימותים והמהומות במזרח י-ם: לפיד מקיים הערכת מצב בקריה

ברקע ההידרדרות הביטחונית במזרח ירושלים, ראש הממשלה מקיים כעת הערכת מצב ביטחונית בקריה בהשתתפות השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה, ראש שב"כ ובכירים נוספים. במקביל, השר בר-לב הורה על גיוס 4 פלוגות מילואים של מג"ב

זמן צפייה: 14:31

ראש הממשלה יאיר לפיד מקיים כעת (חמישי) הערכת מצב ביטחונית בעקבות האירועים במזרח ירושלים, בהשתתפות השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, ראש השב"כ רונן בר, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, המזכיר הצבאי לרה"מ אלוף אבי גיל וגורמים נוספים. במקביל, 10 פלוגות מילואים של מג"ב נמצאות בכוננות בהתאם להתפתחויות.

השר בר-לב קיים לפני שעה קלה הערכת מצב במטה מחוז ירושלים של המשטרה, בהשתתפות המפכ"ל, מפקד מחוז ירושלים, מפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן, בכירי מחוז ירושלים ואגף המבצעים ונציגי שירות הביטחון הכללי, במהלכה קיבל השר בר-לב עידכון על האירועים האלימים שהתרחשו בלילה החולף במזרח ירושלים.

מיידה אבנים במזרח ירושלים
מיידה אבנים במזרח ירושלים | צילום: רויטרס

השר בר-לב הנחה על גיוס מיידי של ארבע פלוגות מילואים לטובת תגבור הכוחות באזור, לצד ריווח חופש התנועה של תושבי מחנה הפליטים שועפאט - זאת מבלי לפגוע בשיקולי הביטחון וביכולת המבצעית של המשטרה להמשיך ולסכל טרור וכל ניסיון להפרות סדר.

במהלך הערכת המצב אמר השר בר-לב: "האירועים שהתרחשו אתמול בלילה הם חמורים מאוד, ומשטרת ישראל פעלה בנחישות כדי להשיב את השקט, ועמדה בכך. בניגוד לפרסומים שונים, האירועים היו בשליטת המשטרה, המהומות לא סיכנו את שאר חלקי העיר ולא זלגו מעבר למזרח ירושלים. אירועי החג השונים מתנהלים בעיר כסדרם, רבבות מבקרים פוקדים את הבירה וחופש הפולחן של כל הדתות נשמר. אין לנו כוונה לאפשר לכל גורם שהוא להפר את הסדר ולנקוט באלימות, והשוטרים יפעלו ביד קשה כנגד כל ניסיון שכזה על מנת להבטיח את השקט והביטחון - זאת במקביל להמשך המצוד אחר המחבל שביצע את הפיגוע ביום שבת".

עוד הוסיף השר: "לצד תגבור של כוחות משטרה ומשמר הגבול, בין היתר באמצעות 4 פלוגות מילואים שיגוייסו מיד, הכוונה שלנו היא לרווח את חופש התנועה של תושבי מחנה הפליטים שועפאט, שרובם מבקש להמשיך בחיים רגילים - כל זאת מבלי לפגוע בשיקולים המבצעיים של כוחות הביטחון. אנו מתמודדים גם עם מקרים רבים של הסתה ברשת והפצה של פייק ניוז בדבר מעשים שמדינת ישראל עושה כביכול באזור - אלו כאמור שקרים שאין כל קשר בינם לבין המציאות".

מוקדם יותר היום יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, התייחס הבוקר במהלך נאומו בקזחסטן להידרדרות הביטחונית ואמר: "לא נהיה מוכנים לקבל את המשך המצב הקיים ולא נהיה היחידים המחוייבים להסכמים עם ישראל. אנו נשקול מחדש את כל ההסכמים עימה". עוד הוסיף אבו מאזן: "נדרוש מישראל התנצלות, הכרה ופיצוי על מעשי הטבח שביצעה כנגד בני העם הפלסטיני בשנת 1948 ולאחר מכן".

בתוך כך, מהומות והפרות סדר קשות התרחשו הלילה במספר גדול של שכונות במזרח ירושלים: בבית חנינא, סמוך לפסגת זאב, נרגם באבנים רכב של משפחה יהודית, שבו נסעו שלושה ילדים, המשפחה הצליחה להיחלץ. גם במספר מקרים נוספים דווח על השלכת אבנים על עבר כלי רכב. כמו כן, במוקדים רבים ברחבי מזרח ירושלים נורו לאורך שעות הלילה זיקוקים ברחובות ואל עבר בתי מגורים, וכמו כן, הוצתו פחים והושלכו בקבוקי תבערה.שני קציני משטרה נפצעו קל, ככל הנראה מהשלכת מטען צינור.

הלוחמים ויחידת המסתערבים של מג"ב ירושלים על בתיהם של 9 חשודים במעורבות בהתפרעויות האלימות. החשודים נעצרו והועברו לחקירה במשטרת ישראל. בסילוואן, חשוד יידה בקבוקי תבערה לעבר הכוחות ולעבר ניידת , הלוחמים הגיבו בירי, לא זוהו פגיעות ולא היו נפגעים.

פעילות צה''ל באיו''ש הלילה
פעילות צה''ל באיו''ש הלילה | צילום: דובר צה''ל

בנוסף, גם בקבר יוסף שבשכם נפתחה אש הלילה אל עבר המתפללים שהגיעו למקום. לא היו נפגעים ולא נגרם כל נזק.המתפללים היהודים, נזכיר, הגיעו למקום באישור, כשהם מלווים בכוחות אבטחה כבדים של צה"ל.

פעילות צה''ל באיו''ש הלילה
פעילות צה''ל באיו''ש הלילה | צילום: דובר צה''ל