"מאה דולר לכל משפחה ענייה": דיווח - החלה חלוקת המענק הקטארי

גובה המענק הכולל למשפחות הנזקקות עומד על 30 מיליון דולרים, והן עתידות לקבלו באמצעות הבנקים. שליח האו"ם למזה"ת הגיע לרצועה: "מקווה שכל הצדדים יפעלו כדי שהרגיעה לא תקרוס"

זמן צפייה: 00:29

חלוקת המענק הקטארי החלה הבוקר (שני) ברצועת עזה - כך על פי דיווחים פלסטיניים. בסך הכול יחולקו למשפחות הנזקקות בעזה 30 מיליון דולרים.

הלילה נכנס לרצועה שגריר קטאר, מוחמד אל-עמאדי, דרך מעבר ארז. זאת, כדי לפקח על העברת הכסף הקטארי - כך דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". מקורות בתקשורת המקומית אמרו לסוכנות הידיעות כי אל-עמאדי צפוי לקיים סדרת פגישות עם בכירים בפלגים השונים ברצועת עזה.

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, הגיע גם הוא לרצועה. "מקווה שכל הצדדים יפעלו כדי שהרגיעה בעזה לא תקרוס, ושהשקט יישמר לפחות לשלושה שבועות כדי שנוכל להתחיל לבצע את הפרויקטים ההומניטאריים", אמר מלאדנוב. "בסוף השבוע שעבר היינו קרובים מאוד למלחמה רביעית. אנו זקוקים לשיתוף פעולה מכולם: מהרשות הפלסטינית, מצרים וישראל, למען שיפור החיים בעזה וכדי שתהיה להם תקווה לעתיד טוב יותר".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190513-1246' autoplay='0' credit='' desc='שליח האו"ם למזרח התיכון בסיור במרכז רפואי בחאן יונס' kid='1_h84ug2ei' duration='16'']

בהתייחס למענק הקטארי, אמר מלאדנוב כי "הסיוע של קטאר חשוב מאוד כדי לייצב את הרגיעה ולשפר את תנאי המחייה ברצועה, בעיקר בתחום האנרגיה. מטרתנו היא הסרת המצור מעל עזה, השבת האחדות והקמת ממשלה לאומית דמוקרטית".

אתמול דווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון, כי השלב הראשון בביצוע ההבנות בין ישראל לפלגים הפלסטינים ברצועת עזה יחל היום עם הכנסת הכסף הקטארי לרצועה, הסרת הגבלות על ייבוא סחורות, הכנסת דלקים והרחבת מרחב הדייג עד 15 מייל ימיים. כך דווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון.

מוחמד אל-עמאדי שגריר קטאר בעזה בריאיון
מוחמד אל-עמאדי שגריר קטאר בעזה בריאיון | צילום: רויטרס

על פי "מקור מהימן", הכסף יועבר דרך הבנקים וישולם באמצעות חשבון "קרן קטאר לפרויקטים". המענק יכלול תשלום למשפחות העניות, מימון פרויקטי העסקה זמנית ודלק לתחנת החשמל. בתמורה להקלות מצד ישראל, כך על פי הדיווח – הבטיחו הפלגים להפסיק שיגור בלוני התבערה ולרסן את ההפגנות בגבול הרצועה.

בתוך כך, הוועדה המארגנת את ההפגנות על גדר הרצועה פרסמה הזמנה פתוחה בה נקראים תושבי רצועת עזה להגיע בהמוניהם ל"הפגנת המיליון לשבירת המצור" ביום רביעי ה-15 למאי, החל ביום הציון ה-71 ל"נכבה" הפלסטינית.

קריאה לפלסטינים בעזה להשתף בהפגנות לציון יום הנכבה

אתמול נפתחו המעברים לעזה, ארז וכרם שלום, בשעות הפעילות הקבועות. זאת, לראשונה מאז נסגרו בשל ההסלמה האחרונה בדרום, ובהתאם להבנות הרגיעה שהושגו עם חמאס והפלגים ברצועת עזה.