תחקיר הירי הקטלני בבורקה: בצה"ל מפנים אצבע מאשימה למתנחלים

במקביל להתקפות מצד הימין הקיצוני נגד התנהלות הצבא, בצה"ל מנסים למפות את סדר האירועים בשטח - ולהבין באיזה שלב בדיוק בוצע הירי שהרג את הצעיר הפלסטיני. במערכת הביטחון מרגישים שיש רוח גבית לטרור יהודי מתוך הממשלה, וטוענים: האירוע הבא - עניין של זמן

זמן צפייה: 06:57

בצה"ל ממשיכים בתחקיר האירוע בו נורה למוות צעיר פלסטיני ביום שישי סמוך לכפר בורקה, והערב (ראשון) מפנים אצבע מאשימה אל עבר המתנחלים. בצה"ל שומעים את כל ההתקפות מצד הימין הקיצוני על הצבא ועל התפקוד שלו באירוע, ומציגים את התחקיר שלהם, ובראשו העובדה כי הפלסטינים הודיעו על האירוע לצה"ל - ולא המתנחלים. כוחות הביטחון הגיעו למקום רק כשעתיים לאחר שהחל העימות האלים, מכיוון שלא ידעו על התרחשותו.

הפצוע היהודי, יחיאל אינדור, שגם חשוד בירי בפלסטיני בן ה-19, הלך ברגל על פי התחקיר מרחק של יותר מקילומטר מאזור הירי לאחר שנחבל מהאבן בראשו, עד למאחז הלא-חוקי עוז ציון ומשם פונה לקבלת טיפול רפואי. מערכת הביטחון דרשה לפנות את המאחז הלא-חוקי, אך השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' סירב לחתום על הצו.

במערכת הביטחון טוענים הערב כי הם מרגישים שיש רוחב גבית לטרור יהודי מתוך הקבינט המדיני-ביטחוני, מתוך הממשלה ומתוך הקואליציה - ושהאירוע הבא הוא רק עניין של זמן. הנושא המשמעותי, כך נטען, הוא העברת מסרים בין נערי הגבעות בשטח ובין הפוליטיקאים שלהם בממשלה ובכנסת.

הלווית הצעיר הפלסטיני
הלוויית הצעיר הפלסטיני | צילום: רויטרס

לפי שעה, המשטרה עדיין מייחסת לחשוד הנוסף באירוע, אלישע ירד, חשד לרצח ממניע לאומני, למרות שלא הוא זה שירה בפלסטיני. בחקירתו אמר ירד: "הייתי שם, זרקו עלינו אבנים. הם היו עם אלות וירו עלינו זיקוקים בכיוון ישיר. אינדור (החשוד בירי שנפצע) ירה מספר פעמים באוויר כדי להבריח את הערבים ולא ראיתי לאן הוא ירה".

"ראיתי אותו מקבל סלע בראש", הוסיף ירד בחקירתו, "שניים סחבו אותו תוך כדי זריקת אבנים לעברנו, אז הסתובבתי וחזרתי בחזרה. לא ראיתי אף ערבי על הרצפה, ולא שסוחבים אותו". השאלה המרכזית שעולה כרגע בחקירה היא מה קדם למה בסדר הפעולות בשטח - האם קודם בוצע הירי שהרג את הפלסטיני, או האם קודם כל נפצע החשוד היהודי.

Whatsapp Image 2023 08 06 At 0
אלישע ירד, החשוד ברצח הפלסטיני, בבית המשפט | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בתוך כך, מצעד של חברי כנסת הגיעו היום לבית החולים כדי לבקר את החשוד הפצוע. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שאף הביע את תמיכתו בירד ואינדור, התערב לטובת חשודים בטרור יהודי בעת האחרונה. למשל, בן גביר ולשכתו עדיין מנסים להתערב באופן בוטה לטובת תנאי המעצר של שני עצורים מנהלים יהודים שחשודים במעורבות באירוע חווארה בחודש פברואר השנה. בנוסף, עבור עמירם בן אוליאל, שהורשע ברצח של משפחת דוואבשה בדומא בשנת 2015, ישנה התערבות בלתי פוסקת בתנאי מאסרו.

Whatsapp Image 2023 08 06 At 0
ח''כ לימור סון הר-מלך והחשוד ברצח אלישע ירד

נזכיר כי אלישע ירד, אחד החשודים באירוע, הוא דמות מוכרת בקרב נערי הגבעות והימין הקיצוני. הוא שימש כדובר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית במשך מספר חודשים עד שהחליט לוותר על התפקיד. הוא היה יעד של שב"כ בעבר והביע עמדות קיצוניות באופן תדיר. לאחר הפרעות בחווארה כתב בחשבון הטוויטר שלו כי צריך "למחוק את חווארה. עכשיו. בלי להתנצל ובלי לגמגם".

כמו כן, ח"כ סון הר-מלך השוותה אתמול בין החשודים ברצח לבין חן אמיר, סייר הביטחון שנרצח אתמול בפיגוע הירי בתל אביב. היא כתבה בחשבון הטוויטר שלה, ומחקה לאחר זמן קצר, כי "כאשר סייר בטחון בתל אביב מחסל מחבל הוא זוכה לתשואות מכל גורמי הבטחון אבל כשיהודי מגן על חייו בבנימין מפני המון ערבי הקם להורגו הוא נעצר בעודו פצוע".