מטח כבד לעוטף עזה; לראשונה במבצע: אזעקה באופקים

ב"אל ג'זירה" דווח כי בג'יהאד האיסלאמי ממתינים לתשובת ישראל בנוגע להצעה המצרית החדשה. גורם ישראלי לחדשות 13: "יהיה קל יותר לחיות" עם ההצעה החדשה. גורם פלסטיני: "אם ישראל תסכים להצעה המצרית - הפסקת האש תחל הלילה"; בג'יהאד מכחישים הגעה להסכם

זמן צפייה: 01:17

ברקע המשך מבצע "מגן וחץ", שמתקיים זה היום החמישי, קיים הערב (שבת) הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הערכת מצב מבצעית בקריה ואמר: "השגנו במערכה הישגים גבוהים מאוד; ממכת הפתיחה ואילך ההישגים מתעצמים ונצברים; המשך הירי של הג'יהאד האיסלאמי מאפשר לנו להעמיק את ההישגים. אנו ערוכים להמשיך את הסיכולים הממוקדים ואת התקיפות באופן מדויק וגובר, כפי שעשינו בימים האחרונים. ההישגים מתאפשרים בזכות החוסן וההקפדה על הנחיות ההתגוננות על ידי תושבי מדינת ישראל בכלל, ועל-ידי תושבי הדרום בפרט".

בינתיים, הירי מעזה נמשך: מעט אחרי 19:00 נשמעו אזעקות לאופקים, נתיבות ועוטף עזה. בתוך כך, בבית החולים סורוקה בבאר שבע נקבע מותו של עבדאללה אבו ג'בה, תושב עזה בן 34, שנפצע קשה מהירי למושב שוקדה שבשדות נגב. יחד איתו פונה אחיו, חאמד, בן 39, במצב קשה. הפצוע השלישי, תושב הפזורה הבדואית, במצב קל-בינוני.

הרמטכ''ל הלוי בהערכת מצב
הרמטכ''ל הלוי בהערכת מצב | צילום: דובר צה''ל

דבריו של הרמטכ"ל באים ברקע הדברים של גורם מדיני בכיר, שציין מוקדם יותר כי "במשך שנים עמדה חמאס זקופה בעזה וסירבה לאפשר לארגונים אחרים להכתיב לה את המדיניות. הסבב האחרון מלמד על חולשתה של חמאס. ארגון הג'יהאד האיסלאמי, הממומן על-ידי איראן, משתלט על סדר היום ברצועת עזה. דומה שיותר הכול הדבר מלמד על חולשת חמאס שנגררת על ידי הג'יהאד האיסלאמי לסבב מיותר. בהנחה שחמאס לא ישים קו אדום לג'יהאד האיסלאמי ולא יכפה עליו לסיים את הירי - הדבר יהווה עדות למאזן כוח משתנה ברצועה". כמו כן, דווח כי מצרים הציעה הפסקת אש מידית שלאחריה יתקיים דיון בדרישות הצדדים - וישראל סירבה.

בתו ך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים כעת הערכת מצב שבה נדונה ההצעה המצרית ה"משופרת" להפסקת האש. גורם ישראלי: "טרם התקבלה החלטה". כפי שפורסם בחדשות 13 אמש, ראש שב"כ רונן בר והרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי סבורים שניתן ונכון לסיים את המבצע.

הרס בעזה
הרס בעזה | צילום: רויטרס

בנוסף, לפי דיווחים ערביים, הטיוטה המצרית להפסקת האש כוללת לוח זמנים מוגדר לשני הצדדים להפסקת אש מידית ודחיית דיון על דרישות הצדדים לאחריה. לפי הדיווח, בטיוטה נאמר כי אחרי שיגיעו הצדדים לרגיעה ארוכת טווח - יידון גם נושא עסקת האסירים. עוד הוצע כי ישראל תפתח את המעברים ותאפשר העברת ציוד רפואי ודלק ללא הגבלות. בדיווח נאמר כי בירושלים ביקשו לשנות את סעיף הפסקת החיסולים ולכלול הפסקת האיום על אזרחי ישראל בתמורה להפסקת רדיפת מפקדי הג'האד האיסלאמי. בנוסף, דווח כי קהיר מצרים נמצאת בקשר עם ארה"ב כדי ללחוץ על ישראל.

תקיפה בעזה
תקיפה בעזה | צילום: רויטרס

Fv 3hwyxoaazjmj
הפצצת חיל האוויר ברצועת עזה

שיגורי רקטות מעזה לישראל
שיגורי רקטות מעזה לישראל | צילום: רויטרס

זמן קצר לאחר מכן ציטטה רשת "אל-ערביה" גורמים המעורים בפרטי המגעים שאמרו כי ישראל סירבה להצעה המצרית להפסיק את הפעולות הצבאיות והודיעה לקהיר כי היא ממשיכה במבצע. עוד אמרו הגורמים כי "קיימת מחלוקת בין מצרים לישראל עקב סירוב האחרונה לרגיעה מידית. קהיר הציעה הפסקת אש היום ללא תנאים שתכלול את שני הצדדים. מצרים הפחיתה את התקשורת עם ישראל למינימום מאז תחילת התקיפות בעזה, ודחתה הגעה של משלחת לישראל מחר. ישראל מתעקשת להרחיק גורמים מההתנגדות בעזה ומצרים מתנגדת לכך".

בתוך כך, כאמור, דובר צה"ל הודיע כי "הותקפו משגרי מרגמות, משגרי רקטות מוטמנים ועמדה צבאית של ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי. כלי טיס תקפו שלושה משגרי מרגמה ועמדה צבאית של ארגון הטרור ברחבי רצועת עזה. במהלך היום הותקפו 13 משגרי רקטות מוטמנים ברחבי הרצועה. צה"ל ממשיך לתקוף מטרות של ארגון הטרור". כמו כן, משרד הביטחון החליט עד ליום שלישי הקרוב את תוכנית "משב רוח", המאפשרת לתושבי העוטף לצאת לרענון בבתי הארחה ברחבי הארץ. על-פי נתוני רשות החירות הלאומית, עד כה יצאו לרענון יותר מ-12 אלף תושבים.

מוקדם יותר נפצעו שני תושבי עזה באורח קשה ותושב הפזורה הבדואית נפצע בינוני מנפילת רקטות סמוך ליישוב שוקדה שבמועצה האזורית שדות נגב. זמן קצר לאחר מכן: אזעקות נשמעו ביישובי השפלה ובאשדוד. קודם לכן, לאחר תקיפות נרחבות של חיל האוויר ברצועת עזה, כולל בניין שהופצץ בבית לאהיה לאחר נוהל "הקש בגג", הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי הודיעה כי "לנוכח המשך החיסולים והתקיפות - ההתנגדות תחדש את התקיפות הרקטיות שלה לעבר הערים הכבושות, וזאת כהדגשה להמשך העימות".