מתיחות בצפון: פעיל חיזבאללה זרק בקת"ב - כוחות צה"ל ירו באוויר

פעיל חיזבאללה התקרב לגבול באזור מטולה ושליך בקבוק תבערה לשטח ישראל. כוחות צה"ל שהיו במקום ירו באוויר והאירוע נגמר ללא נפגעים או נזק. המתיחות בגבול לבנון גוברת ולאחר שורת אירועים חריגים מול חיזבאללה, המקרה מעלה חשש לעימות

זמן צפייה: 00:42

אירוע חריג בגבול לבנון אירע היום (ראשון) כאשר פעיל חיזבאללה השליך בקבוק תבערה לעבר שטח ישראל  באזור מטולה - וכוחות צה"ל הגיבו בירי באוויר. לא נגרם נזק ואין נפגעים. המקרה מהווה עליית מדרגה לאחר תקופה מתוחה בגבול הצפוני, שכללה מספר התגרויות מצד פעילי חיזבאללה.

אתמול, שיגר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה איום כלפי ישראל. במסגרת יום חגיגות ה"ניצחון האלוהי מ-2006", חשף לראשונה ארגון הטרור הלבנוני טילים חודרי שריון, שבהם, לטענתו, ישתמש בעימות הבא מול ישראל. "בכיר מבצעי" בחיזבאללה, שהתראיין כשפניו מטושטשים, הגיב על דבריו של שר הביטחון יואב גלנט, שהתבטא בחריפות נגד ארגון הטרור, והדגיש כי "חיזבאללה נכון לעימות ויוכל להחזיר את צה"ל לאחור", כפי שנעשה לטענתו ב-2006.

בעקבות המתיחות המתמשכת בגבול הצפוני, ולקראת חידוש המנדט של יוניפי"ל, צפויים בכירים בצה"ל ובמשרד החוץ להגיע בימים הקרובים למטה האו"ם בניו יורק. הבכירים ייפגשו עם שגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם. בין היתר ימריא ראש חטיבת "תבל" (החטיבה לשיתופי פעולה בינלאומיים בצה"ל), אלי דפרין, וגורמים נוספים ממשרד החוץ.

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה
חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה | צילום: רויטרס

בתוך כך, ביקר בשבוע שעבר שר הביטחון יואב גלנט בגבול לבנון, יחד עם אלוף הפיקוד אורי גורדין, מפקדת אוגדה 91 תא"ל שי קלפר והקצונה הבכירה של הפיקוד, ואמר: "אני מזהיר את חיזבאללה, את נסראללה - לא לעשות טעות. עשיתם טעויות בעבר, שילמתם מחירים מאוד כבדים. אם חלילה תתפתח פה הסלמה או עימות, אנחנו נחזיר את לבנון לעידן האבן".

"לא נהסס להפעיל את כל העוצמה שלנו, ולשחוק כל מטר של חיזבאללה ושל לבנון אם נידרש לזה", הוסיף גלנט, "אל תעשו טעויות, אנחנו לא רוצים במלחמה, אבל אנחנו מוכנים להגן על האזרחים שלנו, על החיילים שלנו ועל הריבונות שלנו".

השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין ומאו''ג 91 תא''ל שי קלפר
השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין
השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין
השר גלנט בהר דב עם אלוף פיקוד הצפון אורי גורדין | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

לאחר ביקורו של גלנט הנתגברו בצה"ל ההערכות לפיהן המתיחות המתמשכת מול חיזבאללה עשויה להדרדר לכדי הסלמה רחבה - וזאת על אף ששני הצדדים לא רוצים בעימות בשלב זה. על פי ההערכות, נסראללה שואב עידוד מהמתח הפוליטי השורר בתוך החברה הישראלית, והוא מאשר פעילויות פרובוקטיביות של פעילים בארגונו מתוך מוכנות להסתכן ביציאה למספר מוגבל של ימי לחימה. זריקת הקת"ב על ידי פעיל חיזבאללה היום עשויה לנבוע מסיבה זו.