היסטוריה בצה"ל: מהשנה הבאה - לוחמות יוכלו להתגייס לסיירת מטכ"ל

אחרי שבג"ץ הוציא צו על תנאי וחייב את צה"ל לנמק מדוע יחידות מסוימות סגורות בפני לוחמות, הודיע צה"ל לראשונה כי יפתח את המיונים לנשים לשלושה תפקידים בסיירת מטכ"ל. קצינים בכירים: "מאמינים בשירות נשים ובשירות משותף".

זמן צפייה: 01:57

בפעם הראשונה בהיסטוריה - צה"ל פותח את יחידת העילית סיירת מטכ"ל ללוחמות. סיירת מטכ"ל היא יחידה מיוחדת באגף המודיעין, שעיקר פעולתה הוא איסוף מודיעין מעבר לקווי האויב ומבצעים מיוחדים. בצבא הודיעו הערב (שלישי) כי החליטו לאפשר ללוחמות להתמיין לתפקידים בסיירת החל מנובמבר 2024 -זאת לאחר שביוני האחרון הוציא בג"ץ צו על תנאי לצה"ל ודרש ממנו לספק נימוקים על השאלה מדוע ישנן יחידות בצה"ל שעדיין סגורות בפני נשים, על אף ניסיונות הפיילוט ביחידות 669 ויהל"ם, שגלביהן טען בית המשפט כי הוא "אינו מספיק".

מדובר צה"ל נמסר: "לאחר בחינה מעמיקה שנערכה בצה"ל ובהמשך לעתירות המתנהלות בבג"ץ ביחס להרחבת תפקידי הלחימה הפתוחים בפני נשים, החליט הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, על פתיחת התנסויות נוספות בתפקידי לחימה לנשים".

התפקידים החדשים שייפתחו להתנסות נשים הם:  

• פתיחת התנסות לשירות נשים בתפקידי לחימה בסיירת מטכ"ל בשנת 2024, המסלול ייפתח ככל שיאותר מספר מספק של חיילות שיעברו בהצלחה את המיון. זאת נוסף על המועמדות שיתקבלו להתנסות ביחידות יהל״ם ו-669 החל מנובמבר 2023.

• פתיחת התנסות להקמת צוות לוחמות במקצוע חי"ר ניוד, הכוללת התמחות מקצועית של ניוד כוחות ואמצעים - ההתנסות תתבצע במסלול ייעודי שייפתח במסגרת יחידת ניוד הפועלת כיום בחטיבת החי"ר 551, ובכפיפות לאחת מאוגדות החי"ר המתמרנות המובחרות בצה"ל, בכפוף לכך שבתהליך המיון יאותר מספר מספק של לוחמות.

• פתיחת התנסות בהכשרת לוחמות לתפקיד לחימה בשריון מתמרן - במסגרת זו יוכשרו חיילות שיתגייסו לתפקיד לוחמות טנקים בהגנת הגבולות, במסלול הכשרה התואם את דרישות תפקיד השריון המתמרן. ההתנסות תבוצע באופן סדור ושקול, כחלק ממחויבות להחלטות ותהליכים קודמים בצה"ל, כאשר הנושא ימשיך ויבחן על פי נתונים ומסקנות, שיצטברו מיתר ההתנסויות, עד לנקודת הפתיחה. בהתאם לתוצאות ההתנסות יתקבלו ההחלטות.

עוד נמסר כי "נשים משרתות בצה"ל מאז היווסדו, ותורמות תרומה משמעותית להשגת יעדיו. במשך השנים, התקיימו בצה״ל תהליכים ממושכים להרחבת התפקידים השונים בהם משובצות נשים, ובפרט בתפקידי לחימה, תוך הקפדה על עקרונות פקודת השירות המשותף, ושמירה על צבא העם והשירות מכלל חלקי האוכלוסייה והחברה. כיום 90% מהתפקידים בצה"ל פתוחים בפני נשים, ואלפי חיילות משרתות בתפקידי לחימה מגוונים.  בנוסף, נפתחו התנסויות לשירות לוחמות ביחידה 669 וביחידת יהל"ם.  מחזור ראשון של 12 לוחמות מצוי בהתנסות במסלול ביחידת יהל"ם החל ממרץ 2023, ובנובמבר 2023 יגויסו לוחמות נוספות ליחידת יהל"ם. הגיוס הראשון להתנסות ביחידה 669, צפוי להערך בנובמבר 2023".

קצינים בכירים אמרו על ההחלטה כי הם "מאמינים בשירות נשים ושירות משותף. מה שעומד לנגד עינינו זה כשירות צה"ל. לא נעשה להן הקלות והנחות". צה"ל יקבע את הקריטריונים לגיבושים ללוחמות - ויפרסם אותם בהקדם.

הרמטכ''ל הרצי הלוי
הרמטכ''ל הרצי הלוי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מפורום "דבורה", הפועל לקידום שוויוני לנשים במוקדי קבלת החלטות, נמסר: "מברכות את הרמטכ"ל וצה"ל על ההחלטה לפתוח עוד תפקידים לנשים. אנו בטוחות שהנשים המצוינות ומלאות המוטיבציה שישתלבו ביחידות אלו יתרמו להן רבות. עם זאת, גם בעמדה זו אין כדי לקיים את לשון החוק, הקובע כי לנשים זכות שווה למלא כל תפקיד בשירות הצבאי, אלא אם הדבר מתחייב ממהותו ומאופיו של התפקיד. צה"ל נדרש לאמץ את הקריטריון למיון מקצועי המתבסס על יכולות, על איכות ודרישות לתפקיד ולא על מגדר. רק כך ימוצה פוטנציאל כוח האדם באופן מיטבי".

"הבשורה היום נוגעת בעיקר לסיירת מטכ"ל, אך עדיין יחידות ותפקידים רבים נותרו סגורים בפני נשים צעירות השואפות להיות לוחמות", הוסיפו, "וכך ממשיכה להיחסם ההזדמנות לנשים להגיע לתפקידים בכירים בצה"ל במערך המבצעי ובצמרת קבלת ההחלטות. אנו מחזקות את העותרות, שבזכות נחישותן הן סוללות דרך לנשים אחרות ונמשיך ללוותן עד להכרעת בית המשפט העליון בעתירה חשובה זו".

עו"ד עמיחי ויינברגר, המייצג את העותרות, מסר: "אנחנו שמחים על פתיחת סיירת מטכ"ל לנשים וכן על פתיחה נוספת של תפקידים משמעותיים בצבא שנובעים מהעתירה לבג"ץ, יחד עם זאת, הצבא שוב אינו נותן מענה אמיתי לחובה שהוטלה עליו הן בחוק והן בצו בית המשפט העליון ולהשיב מדוע אינו פותח את כלל ימי הסיירות והגיבושים וכלל תפקידי לוחמת החוד עבור נשים. אנו משוכנעים שבג"ץ יורה לצבא על פתיחת רוב התפקידים לנשים".