"חם לנו בלב, אנחנו בהלם": תיעוד מהמסוק, אחרי החילוץ הדרמטי

בסיומו של המבצע בלב רפיח, הועלו לואיס הר ופרננדו מרמן למסוק - ופגשו בלוחמי שייטת 13. "החטופים בידינו", אמר בקשר אחד המפקדים. "הם בריאים, טסים לביה"ח". פרטים חדשים: הלוחמים פרצו לבית כשהמחבלים ישנו - וצעקו לחטופים, "באנו להציל אתכם, חוזרים הביתה"

זמן צפייה: 04:17

צה"ל ושב"כ פרסמו הערב (שני) תיעוד מהרגעים הראשונים שאחרי שחרור החטופים לואיס הר ופרננדו מרמן מרפיח - כשהם בידי הכוחות בסיומו של מבצע החילוץ הדרמטי. "החטופים בידינו", אמר אחד המפקדים. "הם תקינים ובריאים. אנחנו עולים על מסוק וטסים לבית החולים". השניים הועלו על מסוק ואמרו: "מרגישים מצוין. אנחנו בהלם. בהלם". הם נשאלו אם קר להם ואם הם מעוניינים בשמיכה - והשיבו: "חם לנו בלב".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402121925' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: רגעי החילוץ הדרמטיים' poster='' kid='1_5qjxmuux' duration='25']

פרננדו סימון מרמן בן ה-60 ולואיס הר בן ה-70, שנחטפו על ידי חמאס לרצועת עזה מקיבוץ ניר יצחק ב-7 באוקטובר, חולצו הלילה במבצע משותף של צה"ל, שב"כ וימ"מ. מצבם של השניים מוגדר טוב והם הועברו לבדיקות רפואיות במרכז הרפואי שיבא תל השומר, שם הם נפגשו עם משפחותיהם.

החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא
פרננדו הרמן מתאחד עם בני משפחתו | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, ב"מהדורה המרכזית" נחשפו פרטים חדשים על המבצע הנועז. כהכנה למבצע, צה"ל חיסל את צמרת המשטרה וראשי המודיעין של חמאס ברפיח. בצורה זו, נוצרו תנאים טובים יותר למבצע - מבלי שחמאס יוכל להגיב עליו. בנוסף, נודע כי המבצע נדחה כמה וכמה פעמים. הכוחות נכנסו למבנה עם סולמות, ידעו לאיזו מרפסת ולאיזה חדר להיכנס, וחיסלו את השומרים שלהם. 20 דקות לאחר תחילת המבצע הר ומרמן כבר היו בחוף מבטחים, וכשעה וחצי לאחר מכן הם היו בבבית החולים "שיבא".

כמו כן, נחשף כי לוחמי הימ"מ והשב"כ פרצו לבית כשהמחבלים ישנו - וצעקו לחטופים, "באנו להציל אתכם, חוזרים הביתה". זאת ועוד - כשהכוחות יצאו רגלית מרפיח לעבר ח'אן יונס, התפתח קרב עם חמישה מחבלי חמאס נוספים, שחוסלו בתומו.

החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מתאחדים עם משפחותיהם בבית החולים שיבא
צילום: דובר צה"ל

בצה"ל אמרו כי המבצע הוא בגדר "מדע בדיוני", שתוכנן כאמור במשך שבועות, וכי התקבלו בו "החלטות אמיצות". לפי הצבא, הכוח הגיע ליעד בחשאיות וביצע התאמות בשטח. בחיפוי של מעטפת אש של חיל האוויר, הלוחמים הגנו על החטופים. בעת החילוץ נשמעה הקריאה בקשר: "היהלומים בידינו". המסוק חיכה לכוחות ולחטופים במנחת מיוחד בעומק הרצועה - וטס לארץ. רגע שיא נוסף נרשם כשבישראל הבינו שהמסוק המריא: "הכוחות הפתיעו את חמאס ופגעו במספר לא מועט של מחבלים".