הסוהרת מכלא גלבוע תוקפת: "רוצה להבין מי מכר את הגוף שלי"

לאחר שביהמ"ש התיר לפרסום את שמו של מחמוד עטאללה כאסיר הביטחוני החשוד באונס סוהרת בשנת 2015, מספרת הילה על מה שעברה בכלא גלבוע - ותוקפת את מפקדי בית הסוהר: "הוא עשה דברים חמורים באישור של קצינים"

זמן צפייה: 02:45

לאחר שבית המשפט התיר לפרסום כי מחמוד עטאללה הוא האסיר הביטחוני החשוד באונס סוהרת בכלא גלבוע בשנת 2015, ובמעשים מגונים בשתי סוהרות נוספות, הערב (שלישי) במהדורה המרכזית אמרה הסוהרת הילה (שם בדוי) כי היא "שמחה שסוף סוף הוציאו לאור את שמו".

עטאללה, איש פת"ח, נשפט למאסר עולם לאחר שהורשע ברצח של אישה פלסטינית תושבת רמאללה בשנת 2003, שבה הוא חשד בשיתוף פעולה עם ישראל. עטאללה היה אחד מ"מנהיגי כלא גלבוע", הוא שלט בקצינים, בכלא, שימש כמי שמחליט מי יושב עם מי ובאיזה תא - והחליט שרק חיילות סוהרות יהיו סביבו - כדי לפגוע בהן מינית. "הוא היה עושה מה שהוא רוצה, יוצא בלי אזיקים או יוצא מאגף לאגף בלי אף ליווי, נוגע בבנות - עושה מה שהוא רוצה", סיפרה הילה.

מחמוד עטאללה
מחמוד עטאללה

"אני באופן אישי נפגעתי שהיה לו על השם שלו חיסיון משפטי, זה היה כמו אונס חוזר בשבילי", מספרת הסוהרת הילה בשיחה עם חדשות 13. "התחושה היא טובה אבל אני רוצה שיתעסקו לא רק בו, הוא עשה משהו שאישרו לו. הוא נתעב, הוא שפל ורוצח, אבל יחד עם זאת הוא עשה דברים באישור של קצינים בבית סוהר ובזה אני רוצה שיתעסקו".

"הוא עשה מעשים חמורים", הוסיפה הילה, "הוא היה תוקף אותנו אחת אחרי השנייה, אותי הוא אנס, את האחרות הוא תקף מינית וכשהיינו באות ומתלוננות וזועקות, לי באופן אישי אמרו תתעלמי ממנו, אנחנו נדבר איתו. אחרי האונס הראשון ניסיתי למנוע את הבאים, אמרתי 'תוציאו אותי, לא טוב לי איתו'. להגיד להם שהוא אנס אותי היה קשה לי וכל התשובות שקיבלתי היו 'את שם כי יש הוראה מפורשת מקצין מודיעין' ואני רוצה להבין למה הוא עדיין משרת בשב"ס? אני רוצה תשובות".

מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית
מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית | צילום: פלאש 90

על פי התלונה, בתחילת 2016, בזמן שנשארה לבדה עם עטאללה, היא נאנסה 3 פעמים באגף הביטחוני, ועיקר הכעס של הילה הערב הוא כלפי קצין המודיעין שאיתו היא מבקשת כעת עימות בחדר החקירות. "אני רוצה להבין מי מכר את הגוף שלי, הפך אותי להפקר - זה לא עטאללה, הוא עשה דברים באישור של מפקדים וקצינים".

היום הודיעו שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים עמר בר-לב על הקמת צוות משותף שייבחן את שירות חיילי צה"ל בשירות בתי הסוהר, בדגש על שמירה על מחבלים. בינתיים הוחלט שחיילי וחיילות צה"ל לא ישהו יותר לבדם במחיצת אסירים ביטחוניים. הילה הגיבה לכך: "אני מברכת על זה. לי זה כבר לא יעזור, לאותן 6 בנות שנפגעו זה לא יעזור. יש פה מחבל שעשה מעשים חמורים בהרבה בנות - באישור. הקצינים של הסוהרות האלה סרסרו בהן".

כלא גלבוע
כלא גלבוע

לפני כשבועיים התיר בית המשפט לפרסום חלק מפרטי הפרשה, ונחשף כי האסיר הביטחוני חשוד שאנס כמה פעמים את אחת מהסוהרות בכלא גלבוע. מהפרטים שבידי חדשות 13 עולה כי המתלוננת סירבה להתלונן בחודש ינואר על מעשיו לכאורה של האסיר הביטחוני. הסוהרת לשעבר סיפרה כי האסיר ביצע בה מעשים מגונים אך סירבה להתלונן.

בחלוף חודשיים, הסוהרת לשעבר ביקשה להצטרף לתביעה האזרחית, אך עדיין סירבה להיחשב כמתלוננת. במקביל, הגיע מידע מודיעיני (עוד לפני שהתלוננה על אונס) שממנו עלה כי בין האסיר לבינה היו יחסים קרובים מאוד. המשטרה החלה בבדיקה, אך לא רצתה לעמת את הסוהרת עם המידע עד שיגיעו לראיות נוספות. בסוף יוני הגיעה הסוהרת לשעבר להתלונן הפעם על אונס. הסוהרת העידה כמה פעמים והאסיר הבטחוני גם נחקר בחשד לאונס.

בדצמבר האחרון, שש שנים לאחר שהשתחררה משירותה הצבאי כסוהרת בכלא גלבוע, הגיעה אחת מן הסוהרות, המתלוננת הרביעית בפרשה, ר', למסור עדות קשה על מה שהתרחש מאחורי הסורגים. "אני שמחה לשתף פעולה כדי שדבר כזה לא יקרה, ושדברים ישתנו", היא אמרה לאחר שמסרה את עדותה.

Whatsapp Image 2022 01 12 At 0
נציבת שב''ס קטי פרי בוועדה לחקירת אירועי כלא גלבוע | צילום: ברונו שרביט לע''מ

החקירה של מה שמכונה "סרסור הסוהרות" נפתחה לפני שלוש שנים, בחשד להטרדות מיניות ומעשים מגונים בכלא גלבוע, ובטענה כי קצין המודיעין של הכלא, רני באשה, שיבץ לאגף סוהרות צעירות לבקשתו של האסיר הביטחוני. נגד האסיר הביטחוני מתנהל בימים אלה משפט.

העדות של ר', המתלוננת הרביעית בפרשה, דרמטית, מכיוון שמדובר בסוהרת שלא הייתה קשורה לתיק החקירה הקודם, שנסגר, ובתקופת השירות שלה, בין 2013 לבין 2015, היא שירתה תחת קצין מודיעין אחר, כלומר בעדותה היא מתארת מסורת ארוכת שנים, ולא התנהלות של קצין אחד.

כלא גלבוע
כלא גלבוע | צילום: רויטרס

בעדותה  סיפרה הסוהרת כי האסיר הביטחוני נגע כמה פעמים בישבנה, ולאחר שהשתחררה הוא אף התקשר אליה לטלפון הנייד, וסיפר שקיבל את המספר מאחד הסוהרים. מאז היא הספיקה להינשא ולהוליד בת, שאיתה היא הגיעה למסור את עדותה. עו"ד קרן ברק, המייצגת את הנפגעות בפרשת ה"סרסור בסוהרות", אמרה בוועדה המיוחדת שהתכנסה בכנסת כי "שנה אחרי האונס - האסיר הביטחוני ניסה לאנוס חיילת נוספת, אל תגידו שלא ידעתם".

פרקליטת מחוז צפון, אילנה ירושלמי, הגנה על הפרקליטות לאחר ההתקפות מצד חברי הכנסת: "החקירה סמויה מהעין, ולכן נוצר הרושם שגורמי החקירה גוררים רגליים - וזה לא כך. לא כל יום פרקליטת מחוז מלווה חקירה פלילית, ולא בכל יום פרקליט המדינה מורה לפתוח חקירה פלילית מחדש".

"אנחנו הופכים כל אבן כדי לחקור את הפרשה", הוסיפה ירושלמי, "נעשו עשרות רבות של פעולות חקירה. מאז דצמבר 2021 נחקרו עשרות אנשים ברציפות, כל גרסה נבדקת לעומקה ועושים הכל כדי להגיע לחקר האמת. אני לא יכולה להיכנס לפרטים בגלל צו איסור הפרסום".