הגרי: השמדת חמאס - זריית חול; נתניהו: "צה"ל מחויב לכך"

סערה בעקבות הריאיון של תא"ל הגרי לחדשות 13, שמתח ביקורת חריפה על הדרג המדיני ואמר כי "אי אפשר להשמיד רעיון. על הממשלה למצוא לו חלופה - או שיישאר". נתניהו: "זו אחת ממטרות המלחמה, צה"ל מחויב לכך". צה"ל: "ההתייחסות הייתה להשמדת חמאס כאידיאולוגיה. כל טענה אחרת - הוצאה מהקשר"

זמן צפייה: 04:13

"השמדת חמאס - זריית חול בעיני הציבור": בריאיון לתוכנית "אלמוג בשש" בחדשות 13, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי מתח הערב (רביעי) ביקורת על הדרג המדיני - ואמר כי "חמאס הוא רעיון. אי אפשר להשמיד רעיון. על הממשלה למצוא לו חלופה - או שהוא יישאר".

מלשכת נתניהו נמסר בתגובה: "הקבינט המדיני-ביטחוני בראשות ראש הממשלה הגדיר כאחת ממטרות המלחמה את השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס. צה"ל כמובן מחויב לכך".

בדובר צה"ל אמרו לאחר מכן: "צה"ל מחויב להשגת מטרות המלחמה כפי שהוגדרו על-ידי הקבינט, פועל כך לאורך כל המלחמה לילות כימים וכך ימשיך. מפקדי צה"ל ומשרתיו נלחמים בנחישות ובהתמדה להשמדת היכולות הצבאיות והתשתית השלטונית והארגונית של החמאס בעזה - מטרה צבאית מובהקת. דובר צה"ל התייחס בדבריו להשמדת חמאס כאידיאולוגיה וכרעיון, והדברים נאמרו על-ידו באופן ברור ומפורש. כל טענה אחרת היא הוצאת הדברים מהקשרם".

בריאיון התייחס תא"ל הגרי גם לאיומים בצפון: "ערוכים לכל תרחיש מול חיזבאללה; כל מערכה מול לבנון תסתיים בהסכם. אנו מחויבים להשיב את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון". על  "מבצע ארנון" שבו שוחררו מהשבי אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר ג'אן, שלומי זיו ונועה ארגמני - חזר על אמירתו שלפיה "לא ניתן לחלץ את כל החטופים במבצעים צבאיים".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה | צילום: רויטרס
מתוך התיעוד שפרסם חיזבאללה
מתוך התיעוד שפרסם חיזבאללה
הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו, נסראללה, חיזבאללה, לבנון, ארצות הברית
הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו, נסראללה | צילום: רויטרס

בנוסף, ביום שאחרי פרסום התיעוד של חיזבאללה שבו נראה צילום של מפרץ חיפה - אמר תת-אלוף הגרי כי "יירוט הכטב"ם היה מהווה סכנה לתושבי חיפה".

דבריו של תא"ל הגרי מגיעים ברקע נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה - שאמר כי "אם תיכפה מלחמה על לבנון, נילחם ללא כללים או גבולות. ישראל וארה"ב יודעות מה יהיו ההשלכות של מלחמה על האזור". במקביל, נסראללה שיגר איום חריג לקפריסין: "יש לנו מידע שבמקרה של מלחמה שבה נתקוף את נמלי התעופה של ישראל, היא צפויה להשתמש בשדות התעופה של קפריסין. אני מזהיר את ממשלת קפריסין שאם תעשה זאת - נתייחס אליה כמי שמעורבת במערכה".