ההערכה בצה"ל: "לוחם מג"ב הרג בשוגג את הנערה בג'נין"

בצה"ל אמרו כי "קיימת סבירות גבוהה" כי ג'נא מג'די עסאם זכארנה, בת 16, "נפגעה מירי בשוגג שבוצע לעבר חמושים על גג באזור שממנו בוצע ירי על הכוח - והיא הייתה בקרבתם". ראש הממשלה לפיד הביע צער על התקרית ושלח תנחומים למשפחת הנערה. הוא הוסיף: "נמשיך לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש"

זמן צפייה: 02:56

בצה"ל מעריכים הערב (שני) כי הנערה הפלסטינית ג'נא מג'די עסאם זכארנה, בת 16, שנהרגה הלילה בחילופי האש בג'נין - נורתה בשוגג על-ידי אחד המסתערבים, לאחר שעמדה על גג בניין כשצילמה את הכוחות ועמדה ליד מחבל. הצלף ירה תשעה כדורים. עוד עולה מהתחקיר כי במהלך המבצע נעצרו 18 מבוקשים.

גורמים צבאיים אמרו כי "מדובר בצלף מעוטר ומנוסה שקיבל באחרונה לא מעט צל"שים". עוד נאמר כי הירי בוצע מטווח של כ-100 מטרים. ראש הממשלה יאיר לפיד הביע צער על מות הנערה. הוא הדגיש כי התחקיר שפורסם ראשוני בלבד וכי "כוחות הביטחון ממשיכים לתחקר את נסיבות האירוע". עוד אמר לפיד כי "מדינת ישראל תמשיך לפעול לסיכול טרור וללכידת מחבלים בכל מקום שיידרש".

התמונה האחרונה שצילמה הנערה הפלסטינית שנורתה למוות
התמונה האחרונה שצילמה הנערה הפלסטינית שנורתה למוות

מדובר צה"ל נמסר: "במסגרת 'שובר גלים' פעלו גם הלילה לוחמי צה"ל, מג"ב ושב"כ בג'נין שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה. כוחות הביטחון עצרו הלילה 18 מבוקשים, מהם שלושה מבוקשים בג'נין המעורבים בפעילות טרור. במהלך הפעילות, חשודים השליכו מטענים וירו ירי מסיבי לעבר הלוחמים, זרקו מטעני חבלה ובקבוקי תבערה ממוקדים שונים, בין השאר מגגות הבתים. הלוחמים ירו לעבר חמושים שזוהו באזור. אין נפגעים לכוחותינו.

הגג בו נהרגה הנערה הפלסטינית בג'נין
הגג בו נהרגה הנערה הפלסטינית בג'נין

"בתום תחקור ראשוני, נמצא שאכן קיימת סבירות גבוהה שהנערה שנהרגה, נפגעה מירי בשוגג שבוצע לעבר חמושים על גג באזור ממנו בוצע ירי על הכוח. כפי הנראה, הנערה שנהרגה היתה על גג אחד הבתים בקרבת החמושים. הטענה כי כוחות הביטחון ירו לעבר בלתי מעורבים באופן מכוון הינה מופרכת וחסרת בסיס. כוחות הביטחון ימשיכו לתחקר ולפעול לבירור נסיבות האירוע.

"צה"ל ומפקדיו מצרים על כל פגיעה בבלתי מעורבים, גם כאלו המצויים בסביבת קרב ובחילופי האש בקרבת המחבלים החמושים. כוחות הביטחון ימשיכו לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי-מעורבים".

כוחות צה''ל בכניסה לג'נין. ארכיון
כוחות צה''ל בכניסה לג'נין. ארכיון | צילום: באסל עווידאת, פלאש 90

מוקדם יותר, בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, אמר שר הביטחון בני גנץ כי הוא "מביע צער על מותה" של הנערה בת ה-16 בג'נין, "כמו על כל מוות של מי שלא היה מעורב בטרור, אם אכן כך היה. מדובר באירוע מעצר של חשודים בפיגועי ירי ובמעורבות בהתארגנויות טרור במטרה לרצוח ישראלים. במהלך האירוע נורתה על הכוחות אש מאסיבית והושלכו מטענים ובקבוקי תבערה. בתגובה הכוחות השיבו אש למקורות הירי מתוך הגנה עצמית.

"הנושא נמצא בתחקור ואני יכול להבטיח לכם דבר אחד – בניגוד למי שיושבים על הצירים עם נשק, אבנים ובקבוקי תבערה, ומחכים להזדמנות לרצוח נערות ונערים ישראלים, נשים, זקנים וטף – חיילי צה"ל לא יורים במכוון לעבר בלתי מעורבים. צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור, בכל מקום ובכל שעה, תוך הקפדה על הוראות הפתיחה באש. למפקדים ולחיילים יש גיבוי מלא להמשיך ולמלא את משימתם במקצועיות ובנחישות".