גורמים בישראל: אות החיים מסינוואר - בסיס למגעים לעסקה

אחרי הדיווחים על כך שמנהיג חמאס לא חוסל, ואף יצר קשר עם קטר בימים האחרונים, גורמים במערכת הביטחון טוענים כי "אות החיים" עשוי להיות בסיס להתחדשות המגעים לעסקת חטופים - בין אם מימוש העסקה הקודמת או הגעה לעסקה רחבה. לפי שעה: הדרג המדיני לא יזם את חידוש המגעים

זמן צפייה: 01:03

אחרי הדיווחים אמש על כך שמנהיג חמאס יחיא סינוואר לא נהרג בתקיפות צה"ל ברצועה חרף ההערכות בישראל, ואף יצר קשר עם קטר בימים האחרונים, גורמים במערכת הביטחון טוענים כי "אות החיים" עשוי להיות בסיס להתחדשות המגעים לעסקת חטופים - כך פורסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית.

לא ברור מתי שוגר המסר מסינוואר לקטר, שכן היעדר השימוש של מנהיג חמאס באמצעים אלקטרוניים מאריך את זמן הגעת ההודעה ליעדה, אך ההערכות כי סינוואר אכן חי, מתפקד - ומקבל החלטות. כמו כן, לא ברור האם המסר שוגר לפני או אחרי חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בביירות.

מערכת הביטחון הציגה את הדברים לדרג המדיני, בטענה כי קיימת הזדמנות להביא לעסקה - בין אם מדובר במימוש העסקה הקודמת שהייתה על הפרק או לכל הפחות את השלב הראשון וה"הומניטרי", או ללכת לעסקה רחבה שתשיב את כל החטופים ותסיים את המלחמה.

עם זאת, לפי שעה הדרג המדיני לא יזם את חידוש המגעים לעסקת חטופים, ולא מתנהל משא ומתן בנושא בין הצדדים.

תמונות החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
תמונות החטופים בכיכר החטופים בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כאמור, ברשת הסעודית "אל-ערביה" דווח אתמול כי סינוואר יצר קשר עם קטר בימים האחרונים לאחר נתק ארוך. הסברה על כך שסינוואר נפגע בתקיפות צה"ל בעזה החלה בישראל לאחר שבמשך זמן רב הוא היה "מנותק קשר", ולא הגיב לשום מסרים שהועברו אליו מגורמים שונים בעניין המגעים לעסקה להשבת החטופים והפסקת אש ברצועה.

בנוסף, אתמול דווח ב"דיילי מייל" הבריטי כי "מנהיג חמאס סוחב עימו תיק מלא במטעני נפץ ומקיף את עצמו עם 20 חטופים ישראלים". לפי הדיווח, לישראל היו מספר הזדמנויות לחסל את מנהיג חמאס אך זה לא קרה בחשש מפגיעה בחטופים.