האסון בקורס טיס: גורם התאונה - חוסר שליטה בטיסה במהלך התרגול

מהתחקיר השני אודות האסון, שבו נהרגו איתי זיידן וליהוא בן-בסה, עולה כי ככל הנראה עברו 20-10 שניות ממגע המכ"ם האחרון ועד פגיעת המטוס בקרקע. טרם ידוע מדוע כלי הטיס נכנס לתמרון לא נשלט

זמן צפייה: 01:03

צוות המומחים המיוחד הגיש אתמול (רביעי) למפקד חיל האוויר את ממצאי דוח הביניים השני על התרסקות מטוס הסנונית במהלך קורס טיס, לפני כחודש. מהתחקיר עולה כי בשלב זה ניתן לקבוע שהתאונה נגרמה בשל חוסר שליטה בטיסה שהתפתח במהלך התרגול. צוות התחקיר אינו יכול להצביע בשלב זה מה גרם למטוס להיכנס לתמרון לא נשלט.

עוד עולה מהדוח כי עברו ככל הנראה בין 10 ל-20 שניות ממגע המכ"ם האחרון של המטוס ועד פגיעתו בקרקע. מניתוח הממצאים באתר התאונה ושברי המטוס, עולה כי המטוס פגע בקרקע, לא בוצע ניסיון לנטישת המטוס, הצוות נהרג כתוצאה מהפגיעה בקרקע והמטוס נמחה ברובו.

עוד בחדשות 13:

רס''ן איתי זיידן ורב''ט ליהוא בן-בסה, ההרוגים בהתרסקות המטוס בנגב
רס''ן איתי זיידן ורב''ט ליהוא בן-בסה, ההרוגים בהתרסקות המטוס בנגב | צילום: דובר צה''ל

בנוסף, התבצעה טיסת בדיקה ייעודית על מטוס הסנונית ע"י טייסי ניסוי מטייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה), ששחזרו את מתווה הטיסה במאפיינים שדמו ליום התאונה (מבחינת שעה ומזג אוויר). כמו כן בוצעה פנייה ליצרנית המטוס שביצעה גם היא טיסת בדיקה לבקשת חיל האוויר. חברת המטוס הגיעה לארץ לסייע בבדיקות הטכניות. בנוסף, המנוע ומדחף המטוס נשלחו לבדיקות מקיפות בארה"ב ועברו תהליך חקירה יסודי.

הצוות ממשיך כעת בחקירה בשני כיוונים עיקריים: תפעול הטסתי שהוציא את המטוס מחוץ למעטפת הטיסה, ותקלה טכנית במנוע או בהגאים במהלך תפעול הטסתי, שתרמה ליציאת המטוס ממעטפת הטיסה.

תיעוד מזירת התרסקות כלי הטיס
תיעוד מזירת התרסקות כלי הטיס | צילום: גד״ש שקמה

צוות המומחים הציג למפקד חיל האוויר כמה המלצות, ביניהן: הסתכלות רחבה על כלל תרגילי טייסת מיון בגובה נמוך, כך שיאפשרו שולי בטיחות רחבים מספיק להתמודדות עם מצב טיסתי מורכב, הגבלות גבהי תרגילי מיון במטוסי ה"סנונית" עד השלמת תחקיר צוות המומחים, ביצוע טיסות "תכונות" טיסה במטוס ה״סנונית״ להכשרה מעמיקה יותר על מעטפת המטוס כדי לשפר את יכולת התמודדות הטייסים במצבי טיסה מורכבים, הקמת מרכז הדרכה ל"סנונית", והשלמת התקנת מערכת תחקור חדשה בכלל המטוסים.

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, החליט בהתאם להמלצת הצוות להחזיר את מערך מטוסי ה"סנונית" לטיסות אימונים ומיון באופן הדרגתי, ולאחר כלל הבדיקות והפעולות שנקבעו. עוד הנחה להשלים ולמצות את התחקיר במלואו: "על אף המורכבות והקושי הרב בחקירה בעקבות מחיית המטוס אנחנו נמשיך לחקור במקצועיות ונהפוך כל אבן על מנת שנדע להגיד מה קרה ואיך קרה", אמר.