"לעד אשא את הכאב": ראש אמ"ן יפרוש מתפקידו בעקבות מחדל 7 באוקטובר

ראש אגף המודיעין בצה"ל, אלוף אהרון חליוה, הודיע כי יעזוב את תפקידו עם סיום תחקירי מחדל טבח השבת השחורה - ולא ימתין לסיום המלחמה. מצה"ל נמסר כי יפעלו בהקדם למנות ראש אמ"ן חדש. במכתב ההתפטרות ששלח לרמטכ"ל, חליוה קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית: "לצד הסמכות מונחת גם אחריות כבדה"

זמן צפייה: 03:53

ראשון המתפטרים בצמרת המדינה בעקבות מחדל 7 באוקטובר: ראש אגף המודיעין בצה"ל, האלוף אהרון חליוה, הודיע היום (שני) במכתב לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, כי הוא פורש מתפקידו בעקבות המחדל המודיעיני שהוביל למתקפת הפתע של חמאס. הוא יתפטר עם סיום תחקירי אירועי השבת השחורה והשנים שקדמו להם כבר בשבועות הקרובים, ולא ימתין לסיום המלחמה. צה"ל יפעל למנות בהקדם ראש אמ"ן חדש. ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה: "פרישת ראש אמ"ן מוצדקת ומכובדת. ראוי היה שראש הממשלה נתניהו יעשה כמוהו".

למכתב ההתפטרות המלא - לחצו כאן

מדובר צה"ל נמסר: "בהחלטה עם הרמטכ"ל ובאישור שר הביטחון גלנט, יסיים האלוף אהרון חליוה את תפקידו ויפרוש מצה"ל, לאחר שימונה מחליף באופן מסודר. הרמטכ"ל הודה לאלוף חליוה על עשייתו לאורך 38 שנות שירות בצה"ל, במהלכן תרם רבות כלוחם ומפקד לביטחון המדינה".

ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה
ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

במכתב ההתפטרות ששלח לרמטכ"ל, כתב ראש אמ"ן: "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. את אותו יום שחור אני נושא עימי מאז, יום-יום, לילה-לילה. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה", והוסיף כי "עם תחילת המלחמה הבעתי בפניך את רצוני לקבל אחריות ולסיים את תפקידי, וכעת, בחלוף למעלה מחצי שנה ובמקביל לתחילת התחקירים, הגיעה העת לפרוש".

עוד כתב האלוף חליוה: "הייתה לי הזכות והכבוד לשרת במשך כמעט ארבעה עשורים את מדינת ישראל ואזרחיה, כלוחם וכמפקד. עד סיום המשמרת שלי, אעשה הכל למען הכרעת חמאס ומבקשי רעתנו והחזרת כלל החטופים, השבויים והנעדרים לביתם ולאדמתם", והדגיש: "לנצח אזכור את מי ששילמו את המחיר הכבד ביותר עבור תקומת ישראל".

ראש אמ"ן סיים בפנייה לדרג המדיני, וכתב: "אני משוכנע, למען מדינת ישראל, למען עם ישראל ולמען הדורות הבאים, שנכון שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, אשר תוכל לחקור ולברר באופן יסודי, מעמיק, מקיף ונוקב את כלל הגורמים והנסיבות שהובילו לאירועים הקשים".

ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה בהערכת מצב ברצועת עזה חרבות ברזל
ראש אמ״ן אלוף אהרון חליוה בהערכת מצב ברצועה | צילום: דובר צה״ל

האלוף חליוה היה מהבכירים הראשונים בצה"ל שקיבלו אחריות על המחדל והכישלון המודיעיני שהוביל למתקפת הפתע של חמאס על ישראל. כעשרה ימים לאחר הטבח הוא פרסם הודעה בה כתב: "בכל ביקוריי ביחידות אמ"ן באחד עשר הימים האחרונים, שבתי והדגשתי כי ראשיתה של המלחמה בכישלון מודיעיני. אמ"ן תחת פיקודי כשל במתן התרעה למתקפת הטרור שביצע חמאס. לא עמדנו במשימה החשובה ביותר שלנו, וכראש אמ"ן אני נושא באחריות המלאה לכישלון".

עוד הוסיף ראש אגף המודיעין במכתב לקיחת האחריות כי "את אשר נדרש לתחקר, נתחקר באופן העמוק והנוקב ביותר ונסיק את המסקנות", והדגיש: "אבל כעת, לנגד עינינו ניצבת משימה אחת בלבד - להשיב מלחמה ולנצח בה".

מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס
מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

במקביל, וללא קשר למחדל 7 באוקטובר, גם מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס, הודיע היום לרמטכ"ל הלוי על כוונתו לפרוש מצה"ל בקיץ, לאחר שלוש שנים בתפקיד.