גנץ אישר: תוגדל מכסת היתרי העבודה לתושבי רצועת עזה

שר הביטחון אישר להגדיל את מכסת היתרי העבודה והמסחר בעבור פלסטינים תושבי הרצועה ב-1,500 נוספים, והמכסה תעמוד כעת על סך של 15.5 אלף היתרים. ככל שישמר השקט הביטחוני, תגדל מכסת רישיונות התעסוקה לעד 20 אלף היתרים

עובדים פלסטינים במעבר ארז, מרץ 2022
עובדים פלסטינים במעבר ארז, מרץ 2022 | צילום: עטיה מחמד, פלאש 90

שר הביטחון בני גנץ אישר היום (שישי) להגדיל את מכסת היתרי העבודה והמסחר בעבור פלסטינים תושבי רצועת עזה, ב-1,500 נוספים (סך הכל 15,500). יישום ההחלטה יחל ביום ראשון הקרוב וזאת בתנאי שיישמר השקט הביטחוני במרחב. "המשך המדיניות האזרחית תתאפשר בהתאם להערכת המצב ולשימור היציבות הביטחונית", נמסר בהודעת מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש).

בהנחה שישמר השקט הביטחוני, בישראל יהיו מעוניינים להגדיל את מכסת רישיונות התעסוקה לעד 20 אלף היתרים. יצוין כי בתחילת חודש אוגוסט, במתפ"ש החלו להנפיק היתרי תעסוקה לעובדים העזתים בישראל - בהתאם להחלטת הממשלה בהובלתו של שר הביטחון גנץ.

שר הביטחון בני גנץ בהערכת מצב מבצעית
שר הביטחון בני גנץ והרמטכ''ל רא''ל אביב כוכבי | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בתום מבצע עלות השחר, גורם ביטחוני בכיר אמר לחדשות 13 כי הסבבים החוזרים ונשנים מול רצועת עזה אילצו את מערכת הביטחון לשנות מדיניות: לשפר את הכלכלה העזתית, ולהטיב עם הציבור בעזה, ובכך להגדיל את הפער שבין האזרחים בעזה לחמאס. במקום גישת המצור, אומר הבכיר, גישת המדיניות האזרחית-כלכלית המרחיבה, ללא קשר אם יש ירי רקטות או לא. "לא על כל פיגוע נסגור את המעברים", אמר הגורם.

ההחלטה במערכת הביטחון לאחר מבצע עלות השחר היא להרחיב כמה שיותר את הצעדים האזרחיים והכלכליים כלפי החמאס בנימוק שצעד זה יסייע ליציבות רצועה ומנע את כניסת החמאס לסבב הלחימה האחרון, ובראש הצעדים הרחבת הפועלים ל-20 אלף. הרעיון הוא, לשים את חמאס בדילמה בין היותו ארגון טרור לבין היותו הריבון בעזה שחייב לדאוג ל-2.2 מיליון האזרחים החיים בה.

מעבר ארז בימים שלפני עלות השחר
מעבר ארז בימים שלפני עלות השחר | צילום: עטיה מחמד, פלאש 90

"בין היתר תספק ישראל לעזה מים ודשן לחקלאים, היתרי עבודה בישראל לראשונה גם לנשים עזתיות, כמו כן יועבר ציוד רפואי, זינוק של מאות אחוזים ביבוא", אמר הגורם. "המדיניות החדשה עמדה במבחן משמעותי ראשון במבצע עלות השחר, כשחמאס לא הצטרף לסבב הלחימה בין צה"ל לג'יהאד, וישראל מצידה מיהרה לפתוח מחדש את מעבר ארז לכ-14 אלף הפועלים העזתים שעובדים בישראל מתוך מכסה של כ-20 אלף", הוסיף.

יצוין כי לרצועת עזה מוכנסות בשבועות אלה, במשורה, גם מחרטות למספר מפעלים חדשים, בהם של קוקה קולה, לדוגמה, לאחר בחינה ואישור מהנדסים בגופי הביטחון הישראליים. המדיניות החדשה כוללת בין היתר הגדלות של כמות הפועלים העזתים שעובדים בישראל בפעימות קצובות אך באופן מידי בכל פעם; הגדלה של היקף הייצוא והיבוא מהרצועה ולרצועה - כולל של מוצרים שהיו תקועים בעבר כמזון מעובד מתוצרת עזתית – לאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון.

כמו כן, היא כוללת גם את הגדלת הכנסת התרופות והציוד הרפואי לרצועה; הגדלת היקף המים לחקלאים העזתים בכמות של כ-5 מיליון קוב; הסדרת רישום המעמד של כ-7,000 עזתים במרשם האוכלוסין הפלסטיני באופן שיוכר על-ידי ישראל על מנת שיוכלו לצאת מהרצועה בעתיד בכפוף לאישור ישראלי; הכנסת דשן לחקלאים העזתים בכפוף לפיקוח הדוק של האו"ם ותחת מעורבות הרשות הפלסטינית ותמיכה בהקמת שלוש שכונות מגורים חדשות ברצועת עזה על-ידי מצרים.