החיסול והמסר לרשות: "לא טיפלתם בגוב האריות? אנו נעשה זאת"

אחרי החיסול בשכם הבוקר, במערכת הביטחון שומרים על עמימות וניתן להעריך שיש עוד שמות ברשימה. בישראל שומרים על שתיקה, אך המסר לרשות הפלסטינית ברור: אם היא לא תתמודד איתם - בירושלים יחזרו לסיכולים הממוקדים. פרשנות

זמן צפייה: 06:05

שנים רבות לא ביצעה ישראל חיסול ממוקד בגדה המערבית - עד שהגיע ארגון "גוב האריות". היום (ראשון), בפעם הראשונה מאז האינתיפיאדה השנייה, פעיל בארגון החדש, תאמר אל-כילאני, בן 36, נהרג בפיצוץ מסתורי של אופנוע בלב שכם, ובמערכת הביטחון שומרים על שתיקה. "גוב האריות", נדגיש, הוא הארגון שנטל אחריות על מרבית פיגועי הירי והדריסה בתקופה האחרונה בשטחי יהודה ושומרון ובירושלים.

אל-כילאני
אל-כילאני

לאל-כילאני לא היה שום סיכוי: המטען באופנוע שהתפוצץ בקסבה של שכם הרג אותו מיד. תחילה, הפלסטינים היו מבולבלים וחשבו שמדובר בתאונת עבודה שלו עצמו. כשעלה הבוקר, ההאשמה חזרה להיות חד-משמעית: שב"כ וצה"ל חזרו לבצע סיכולים ממוקדים בשטחים – לראשונה מאז האינתיפאדה השנייה.

חיילים במחסום ליד שכם
חיילים במחסום ליד שכם | צילום: רויטרס

בתיעוד של מצלמות אבטחה מבית עסוק סמוך למקום החיסול ניתן לראות אדם, לדברי הפלסטינים משתף פעולה, מתעסק עם אופנוע חונה בקסבה ולמעשה מצמיד אליו חומר נפץ ומתרחק. כשתאמר אל-כילאני עובר מאוחר יותר ליד האופנוע – המטען מתפוצץ. בצהריים התקיים מסע ההלוויה של אל-כילאני בשכם - והמחבלים של גוב האריות נשבעים לנקום. אלא שבעוד שבישראל שומרים על עמימות, ניתן להעריך שקיים מסר שגוף מסוים מבקש להעביר הן לגוב האריות - אך גם לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי שלפיו אין למערכת הביטחון בעיה לחזור לסיכולים הממוקדים.

כמו כן, ערב לפני החיסול: מכונית של פעילי גוב האריות בתאונת עבודה מסתורית בשכם. מדובר בעוד מסר לרשות הפלסטינית שלפיו אם היא לא תתמודד עם גוב האריות - ישראל תחזור לסיכולים הממוקדים. בנוסף, ניתן להעריך שיש עוד שמות של בכירים בגוב האריות שנמצאים ברשימת המיועדים לחיסול. בינתיים, הכתר על שכם נשאר והכוננות עדיין עליונה שכן ארגוני הטרור בשכם מנסים להוציא פיגוע מיידי בתגובה על החיסול.

לוחמים בשכם
לוחמים בשכם | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

בתיעוד שהקבוצה הפיצה הבוקר ברשתות החברתיות, ניתן לראות פלסטיני מחנה את האופנוע הממולכד בעיר העתיקה של שכם כמה שעות או ימים קודם לכן. לטענת קבוצת "גוב האריות", אותו אדם נשלח בידי ישראל, הוא "משתף פעולה" עמה, ועובד עבור המודיעין הישראלי.

לאחר מותו הבוקר, הקבוצה פרסמה הודעה: "אנו מבכים את מותו של אחד מהלוחמים האמיצים ביותר של הקבוצה - השהיד הגיבור תאמר אל-כילאני". בהמשך, הם אף איימו בנקמה על ישראל. אם הדיווחים הללו לבסוף יתבררו כנכונים, זוהי עדות לחזרתה של ישראל למדיניות החיסולים הממוקדים ביו"ש, דבר שלא נעשה מאז האינתיפאדה השנייה.

תאמר אל-כילאני היה המשלח המרכזי של המחבל שנתפס בכיכר השעון ביפו, והוא הוציא לפועל שורת פיגועי ירי נגד כוחות צה"ל בצפון יהודה ושומרון. יודגש כי בישראל כמו גם במערכת הביטחון לא התייחסו למאורעות הללו ולא לקחו אחריות על הפעולה.

למעשה, הרעיון מאחורי אותה מדיניות חיסולים היא להגביר את הלחץ על הארגון ולחסל את ראשיו. בהתחלה חשבו הפלסטינים שמדובר באיזושהי תאונת עבודה או לחלופין התפוצצות מטען שנשא עליו אל-כילאני. רק לאחר כמה שעות, ב"גוב האריות" הבינו שמדובר בחיסול ממוקד.

יצוין כי ברקע החיסול, במהלך הימים האחרונים, נמשכו העימותים האלימים ברחבי יהודה ושומרון בין חיילי צה"ל לפלסטינים. בתוך כך, גם בירושלים וגם באיו"ש השטח ממשיך "לבעור". בתוך כך, לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו הלילה למעצר תשעה מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. אתמול בצהריים שוטר ניטרל מחבל בן 16, מוחמד ראג'ב אבו קטיש, שדקר צעיר בשנות ה-20 לחייו ופצע אותו קשה בירושלים.