איזנקוט נגד המהפכה המשפטית: "צה"ל יאבד את חופש הפעולה"

הרמטכ"ל לשעבר נשא דברים בכנס של התנועה לאיכות השלטון ופורום דבורה בנושא ההשלכות הביטחוניות של הרפורמה, ואמר כי "צבא העם הוא תעודת הביטוח של ישראל, אבל הממשלה מהמרת עליו". ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו: "עצם העובדה שכל חייל וחיילת בצה"ל יכולים להיעצר בכל מקום בעולם - היא סכנה לעצמאותנו"

גדי איזנקוט
חבר הכנסת גדי איזנקוט | צילום: התנועה לאיכות השלטון

ברקע המחאה החברתית הגוברת, כנס אנשי מערכת הביטחון התקיים בשעות הבוקר (שישי) בבית ציוני אמריקה בתל אביב, ועסק בהשלכותיה הביטחוניות של חקיקת המהפכה המשפטית. הרמטכ"ל לשעבר, חבר הכנסת גדי איזנקוט נשא דברים במסגרת הכנס ואמר: "אם יהיה שינוי במעמדה של מערכת המשפט, צה"ל יאבד את חופש הפעולה שלו".

"מהלכי הממשלה פוגעים במדינת ישראל ובמתיישבים, ומה שאנחנו רואים בחודשיים האחרונים הם קדימון לסכנות המחכות לנו בעתיד", אמר חבר הכנסת. "הייתה נגדנו ביקורת רבה במהלך אירועי הפרות הסדר על הגדר החל משנת 2018, אולם מערכת המשפט גיבתה אותנו והבינה את הצורך לשמור ולהגן על אזרחי מדינת ישראל. בית משפט עם יוקרה יכול לקבל החלטות כאלה, שאינן פופולריות". עוד אמר כי "צה"ל אינו יודע לממש את ייעודו ללא נשים, והן מרכיב חשוב בכל התפקידים המרכזיים".

"פגיעה בצבא העם תהיה טרגדיה לחברה הישראלית. צבא העם הוא תעודת הביטוח של מדינת ישראל, אבל הממשלה מהמרת עליו", תקף הרמטכ"ל לשעבר וטען: "אנו צריכים לחזור לערכי מגילת העצמאות, ולשמור על המדינה כפי שכל אחד מאיתנו שמר עליה בשירות הצבאי שלו". על ההפגנות נגד המהפכה אמר: "המפגינים בחוץ אינם אנרכיסטים, אלא אנשים החיים את המתרחש במדינתם, ורוצים שתהיה יהודית דמוקרטית ושוויונית".

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו
ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו | צילום: התנועה לאיכות השלטון

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו נאם והביע דעתו: "הפגיעה במדינת ישראל החלה כבר ביום העברת "חוק יסוד: הלאום", כאשר הוחלט שלא לכלול בו את ערך השוויון". פרדו טען כי "אסור בתכלית האיסור להתפשר על מעמדה של מערכת המשפט, כי כל פשרה היא פגיעה במדינת ישראל", והוסיף: "עצם העובדה שכל חייל וחיילת בצה"ל, בהווה או בעבר, יכולים להיעצר בכל מקום בעולם - היא סכנה לעצמאותנו". "צה"ל אינו צבא מקצועי", אמר וסיכם: "ללא הלכידות החברתית שלנו הוא לא יחזיק מעמד".

יו''ר התנועה לאיכות השלטון, דר' אליעד שרגא
יו''ר התנועה לאיכות השלטון, דר' אליעד שרגא | צילום: התנועה לאיכות השלטון

עו"ד דר' אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אחת ממארגנות הכנס יחד עם פורום דבורה, תקף בחריפות: "למדנו כי השחיתות משחיתה כל חלקה טובה, גם בביטחון המדינה. צה"ל יהיה הראשון שישלם את המחיר של הפיכת ישראל לדיקטטורה פאשיסטית". שרגא פירט: "חיילינו יהיה בסכנת העמדה לדין בהאג, ולבנותנו לא יתאפשר עוד לשרת בצבא. צבא העם בו התגאינו יתפורר, ביחד עם הסולידריות הישראלית".

"אני קורא לנתניהו לשמוע את הקולות העולים מהשטח, את טובי בנינו המודיעים כי לא יתנדבו עוד לשרת, ואת קול המחאה האדירה ברחובות - ולקחת אחריות. ללא כוחו של צבא העם וללא הסולידריות הישראלית לא תוכל מדינת ישראל להחזיק מעמד", הוסיף שרגא.

המשפטנית פרופ' גבריאלה שליו, לשעבר שגרירת ישראל באו"ם, טענה כי לו הייתה שגרירה בזמן "המהפכה המשטרית", לא הייתה נשארת בתפקיד "ולא דקה אחת". שליו הסבירה: "בעבר היה אפשר כדיפלומט לייצג את מדינת ישראל וערכיה, אולם כיום הדבר כבר אינו ניתן".