חרף הכחשת צה"ל, צו קובע: "אין מניעה לחזרה ליישובים בעוטף"

פרסום ראשון: ראשי הרשויות בעוטף עזה קיבלו צו אלוף חדש שלפיו התושבים יכולים לחזור לבתיהם, זאת אחרי שאמש דובר צה"ל התייחס לנושא ואמר כי "מדובר בטיוטה שלא אושרה", וכי "טרם התקבלה החלטה - שתתקבל בתיאום עם המנהיגות". בעוטף זעמו: "צה"ל לא מסוגל לומר אם האיום הביטחוני הוסר - ומשאירים את ההחלטה לשיקול דעת התושבים"

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

פרסום ראשון: אחרי שדובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס אמש לצו האלוף שנחשף בחדשות 13, לפיו תושבי היישובים בעוטף עזה, כולל צמודי הגדר, יכולים לשוב לבתיהם, וציין כי "מדובר בטיוטה שלא אושרה", היום (שני) הועבר צו אלוף חדש לתושבי זיקים, כרמיה, יד מרדכי, ארז, ניר עם, כפר עזה, עלומים, בארי, מגן וניר יצחק - שבו מודגש כי הם יכולים לחזור הביתה. לעומת זאת, כניסה ליישובים נתיב העשרה, נחל עוז, כיסופים, עין השלושה, נירים, ניר עוז, סופה, חולית וכרם שלום - תיעשה בכפוף לאישור של האוגדה ובתיאום עמה.

הצו החדש הוצא כבר אמש, ללא תיאום עם ראשי הרשויות בעוטף, וכמה מהם אף כלל לא היו מודעים לקיומו. אתמול, כאמור, אמר תא"ל דניאל הגרי, כי "טרם התקבלה החלטה. זה יהיה בתיאום עם המנהיגות",

צו האלוף
צו האלוף

אחד מראשי הרשויות בעוטף תקף את ההחלטה: "צה"ל למעשה אומר לתושבים, 'אתם יכולים לחזור, אך אנחנו לא לוקחים אחריות. המפקדים בגזרה לא מסוגלים לומר להם בשלב הזה שהאיום הביטחוני הוסר ומשאירים את ההחלטה אם לחזור לשיקול דעתם של התושבים. זה חוסר אחריות של צה"ל. אם בטוח לחזור, תגידו; ואם לא - אז תבהירו לתושבים שזה מסוכן. ההחלטה הזאת עלולה לפרק את הקהילות מבפנים'"