צה"ל: אלה היישובים ש"אין מניעה ביטחונית" לחזור אליהם

לפי פיקוד העורף, "אין מניעה ביטחונית" לחזור ל-18 יישובים שנמצאים במרחק של 0 עד 4 ק"מ מגבול רצועת עזה, בהם זיקים ושדרות - אך הודגש: "אין היעדר סיכונים מוחלט" | הרשימה המלאה

זמן צפייה: 00:40

בצה"ל הוחלט כי אין מניעה ביטחונית להחזרת רוב תושבי עוטף עזה לבתיהם - כך בהתאם להערכה ביטחונית של פיקוד העורף שפרסם היום (חמישי) דובר צה"ל. על-פי ההערכה, נקבע כי בטוח לשוב ולהתגורר, בין היתר, ב-18 יישובים הנמצאים בטווח של 0 עד 4 ק"מ מרצועת עזה, ביניהם יישובים צמודי גדר כמו זיקים ושדרות. עם זאת, בצה"ל מדגישים: "לא היעדר סיכונים מוחלט".

בהודעת דובר צה"ל נכתב: "אין מניעה ביטחונית מחזרת התושבים ליישובים המצויים בטווח מעל 4 ק"מ מגבול רצועת עזה. כמו כן, בישובים הבאים אשר במרחק 0-4 ק"מ מגבול רצועת עזה: זיקים, כרמיה, יד מרדכי, ארז, אור הנר, איבים, שדרות, ניר עם, גבים, מפלסים, סעד, עלומים, רעים, מגן, ניר יצחק, שלומית, נווה ובני נצרים - אין מניעה ביטחונית להחזרת התושבים לבתיהם".

עם זאת, בצה"ל הדגישו: "אין מדובר בהיעדר סיכונים מוחלט, משום שעדיין קיים סיכון של ירי תלוי מסלול לאזורים אלו".

שיגור רקטות מרצועת עזה לישראל
שיגור רקטות מרצועת עזה לישראל | צילום: רויטרס

"יצויין כי ההחלטה במישור הביטחוני על עיתוי חזרתו של כל יישוב תתקבל בצורה פרטנית בתיאום אל מול פיקוד דרום ופיקוד העורף ואל מול הערכת מצב מתמשכת למימוש התנאים המבצעיים בכל אחד מהיישובים אשר רוצים להתחיל בתהליך חזרה. מטבע הדברים, חזרת התושבים מצריכה גם בחינה של שיקולים והיבטים נוספים מעבר למישור הביטחוני, כגון חינוך, בריאות, רווחה, תחבורה ועוד", הוסיפו.

עוד נמסר מדובר צה"ל: "תכנית החזרה מגובשת בשיח מלא של מפקד פיקוד העורף עם ראשי הרשויות וההחלטה על עיתוי חזרתו של כל יישוב תתקבל בצורה פרטנית ואל מול הערכת המצב".

מקיבוץ ניר יצחק נמסר בתגובה: "רשימת הישובים שפורסמה מונעת מטעמים כלכליים ולא בטחוניים. חברי קיבוץ ניר יצחק מתמודדים עד היום עם האובדן הקשה של חברינו ועם השלכות הארועים הקשים שחוו. בשעה שפעילות צה"ל ממשיכה ואף מתעצמת בדרום הרצועה, אין בניר יצחק ביטחון ובטח שלא תחושת ביטחון אל מול הדי הפיצוצים שממשיכים להרעיד את האדמה, את הבתים ואת הנפש. נכון לרגע זה אין שום הבדל באיום הביטחוני בין שני הקיבוצים הצמודים סופה וניר יצחק וההחלטה השרירותית בוודאי שלא נובעת משיקולים ביטחוניים. חברי קיבוץ ניר יצחק מחכים ומצפים לחזור הביתה אך נוכל לעשות זאת רק לאחר שיושג ביטחון מלא שיאפשר לנו להמשיך להפריח ולהצמיח את האזור כפי שעשינו באהבה רבה ב-75 שנות קיומנו".