חרף הבטחת צה"ל: יישוב צמוד גדר בעוטף לא אובטח כיממה

לאחר שצה"ל הבהיר כי "אין יישוב בעוטף שלא יהיו בו כוחות" - לחדשות 13 נודע כי הלוחמים שהוצבו בקיבוץ אור הנר עזבו אותו למשך יותר מיממה - והותירו אותו ללא הגנה. ראש מועצה בעוטף במכתב לקבינט המלחמה: "התנהלות שערורייתית, השיח מתנהל מעל הראשים שלנו"

זמן צפייה: 01:24

פרסום ראשון: לאחר שצה"ל הבהיר אתמול כי "אין יישוב בעוטף שלא יהיו בו כוחות צה"ל", זאת בהמשך לפרסום בחדשות 13, לפיו הצבא מתכוון לדלל כוחות באזור - היום (חמישי) נודע לחדשות 13 שלמרות ההבטחה, הכוחות שאבטחו את קיבוץ אור הנר שבמועצה האזורית שער הנגב - עזבו, והותירו את היישוב ללא הגנה במשך יותר מיממה.

כוחות צה"ל יצאו מהקיבוץ סמוך לשעה 18:00 אתמול - ושבו רק סביב השעה 19:00 היום. נדגיש כי הוצאת הכוחות מהיישוב מצטרפת להחלטת צה"ל לדלל כוחות באזור, ולצו האלוף שקיבלו ראשי הרשויות בעוטף, לפיו "אין מניעה לחזרה ליישובים", שתוכנו פורסם לראשונה בחדשות 13. תמיר עידאן, ראש מועצת שדות נגב, שלח מכתב זועם בעניין הוצאת הכוחות לקבינט המלחמה, וכתב: "זו התנהלות שערורייתית. השיח חייב להתקיים עם ראשי הרשויות ולא מעליהם".

צו האלוף
צו האלוף

צו האלוף שנחשף אתמול יועד לתושבי זיקים, כרמיה, יד מרדכי, ארז, ניר עם, כפר עזה, עלומים, בארי, מגן וניר יצחק - והודגש בו כי הם יכולים לחזור הביתה. לעומת זאת, כניסה ליישובים נתיב העשרה, נחל עוז, כיסופים, עין השלושה, נירים, ניר עוז, סופה, חולית וכרם שלום - תיעשה בכפוף לאישור של האוגדה ובתיאום עמה. הצו הוצא ללא תיאום עם ראשי הרשויות בעוטף עזה, וחלקם כלל לא היו מודעים לקיומו.

אחד מראשי המועצות תקף את ההחלטה ואמר: "צה"ל אומר לתושבים, 'אתם יכולים לחזור, אבל אנחנו לא לוקחים אחריות. המפקדים בגזרה לא מסוגלים לומר להם בשלב הזה שהאיום הביטחוני הוסר - ומשאירים את ההחלטה אם לחזור לשיקול דעתם של התושבים. זה חוסר אחריות של צה"ל. אם בטוח לחזור, תגידו; ואם לא - תבהירו לתושבים שזה מסוכן. ההחלטה הזאת עלולה לפרק את הקהילות מבפנים".