דיווח: בצה"ל מעריכים שיש כ-5,700 פירי מנהרות, לאורך מאות ק"מ

בדצמבר האחרון העריכו בצה"ל כי אורכה של רשת המנהרות ברצועת עזה עומד על כ-400 קילומטרים - אך "בניו יורק טיימס" דווח כי כעת ההערכה גבוהה יותר. בכיר לשעבר ב-CIA: "חמאס ניצל את 15 השנים האחרונות כדי לבצר את עזה". עוד דווח כי נמצאו שני סוגי מנהרות - למפקדים ולזוטרים

זמן צפייה: 01:34

אחת המנהרות הייתה רחבה מספיק כדי שבכיר חמאס יוכל לנהוג בה במכונית, אחרת הייתה באורך של כשלושה מגרשי כדורגל - והוסתרה מתחת לבית חולים. מנהרה נוספת אותרה בעומק של שבע קומות מתחת לאדמה. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" היום (שלישי), בצה"ל מעריכים כי בעזה יש כ-5,700 פירי מנהרות - שנפרסות לאורך מאות קילומטרים. לפי העיתון האמריקני, במערכת הביטחון נדהמו מההערכה החדשה ובצה"ל מאמינים כעת שיש הרבה יותר מנהרות משהוערך בעבר.

• לכל העדכונים מהיום ה-102 למלחמה - לחצו כאן

בדצמבר האחרון הוערך אורכה של רשת המנהרות ברצועת עזה בכ-400 קילומטרים. כעת ההערכה היא, לפי גורמי ביטחון שצוטטו בעיתון, שאורכה של רשת המנהרות הוא בין 560 ל-720 קילומטרים. עם זאת, ב"ניו יורק טיימס" מדגישים כי הנתונים לא אומתו על-ידי העיתון, וקיימות הערכות שונות בקרב גורמים ישראליים, שמתבססים על מידע מודיעיני. "חמאס ניצל את 15 השנים האחרונות כדי לבצר את עזה", אמר אהרון גרינסטו, לשעבר קצין ב-CIA שפעל במזרח התיכון.

פיר מנהרה שאותר
פיר מנהרה שאותר | צילום: דובר צה"ל
שר הביטחון יואב גלנט במנהרה שנחשפה
שר הביטחון יואב גלנט במנהרה שנחשפה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
חייל צה"ל במנהרה שחפר חמאס ברצועת עזה, על גבול ישראל
חייל צה"ל במנהרה שחפר חמאס ברצועת עזה, על גבול ישראל | צילום: רויטרס

לפי מסמך מ-2022, חמאס השקיע כמיליון דולר על התקנת דלתות למנהרות, כמו גם הקמת מחרטות תת-קרקעיות. דו"ח אחר, מ-2015, הצביע על כך שהיקף ההשקעה הכספית של ארגון הטרור ברשת המנהרות ברצועת עזה עומד על יותר מ-3 מיליון דולר. רבות מהן נחצבו תחת תשתיות אזרחיות כגון בתי ספר ובתי חולים.

לפי גורם בצה"ל שצוטט ב"ניו יורק טיימס" - נמצאו שני סוגי מנהרות. סוג אחד למפקדים - שתוארו כ"עמוקות ונוחות יותר" - וסוג אחר של מנהרות לזוטרים - שהוגדרו כ"ספרטניות" ולעתים רדודות יותר.

קצין מילואים בחיל ההנדסה, שצוטט בעילום שם, אמר כי פיקח על הרס של כ-50 מנהרות בית חאנון - כולן ממולכדות. לדבריו, נמצאו מטעני חבלה בקירות, ואחד מהם היה מחובר למנגנון של הפעלה מרחוק: "אם המטען הזה היה מתפוצץ - כל מי שהיה במנהרה ומחוצה לה היה נהרג".