הערכה בצה"ל: סיום מבצע "בית וגן" - בין כמה שעות ליממה

צה"ל ממשיך לתקוף בג'נין, הדילמה היא האם להמשיך במבצע או להסתפק במטרות שהושגו. הרשות הפלסטינית הודיעה על עצירת התיאום הביטחוני עם ישראל. נתניהו: "ההנחיה היא לדאוג לביטחון כוחותינו ולהימנע מפגיעה בחפים מפשע"

זמן צפייה: 21:09

מבצע "בית וגן" במחנה הפליטים בג'נין עדיין ממשיך - אך קרוב לסיום, כך מעריכים היום (שני) גורמים בטחוניים. רה"מ בנימין נתניהו כינס הערכת מצב הערב במטה פיקוד מרכז, ואמר כי "ג'נין הפכה לעיר מקלט לטרור - אנחנו שמים לזה סוף". מטרת המבצע הוא חיסול תשתיות ומפקדות טרור. במערכת הביטחון מתלבטים כעת האם להמשיך ולנצל את המומנטום של המבצע או להשתפס בהישגים במטרות שהושגו ולסיים את הלחימה.

בישראל מבקשים להבהיר כי לא מדובר במבצע נרחב, אלא פעילות נרחבת שממוקדת בג'נין. לאורך היום התקיימו שיחות בין בכירים בישראל לבכירים ברשות הפלסטינית, כאשר ישראל מבהירה שתי נקודות מרכזיות: הפעילות ממוקדת בג'נין וישראל עושה הכל כדי למנוע נזק אגבי.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0307232045' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת ראש הממשלה' poster='' kid='1_s93psy3p' duration='213']

לפני זמן קצר, השמידו לוחמי צה"ל מעבדה בה היו מאות מטענים ואמצעי לחימה. בפעילות השתתפו לוחמי יחידת מגלן, יהל"ם ושב"כ. במעבדה נמצאו מאות מטענים, מספר מטעני גיחון, מטענים ניידים, בור אמצעי לחימה, 12 מחסניות ורובה M-4.

בבית הלבן הוציאו הודעה מוקדם יותר היום לפיה "אנחנו עוקבים אחר הנעשה בגדה - לישראל הזכות להגן על עצמה בכוחות עצמה". ההערכות הן שהאמריקנים לא ימשיכו לתמוך במבצע באותה מידה ככל שיימשך. במקביל, ברשות הפלסטינית החליטו להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל.

Whatsapp Image 2023 07 03 At 2
חיילי צה''ל בג'נין | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 07 03 At 1
הפעילות בג'נין | צילום: דוברות המשטרה

שר הביטחון יואב גלנט אמר בהערכת המצב מוקדם יותר היום: "לכל מי שמבקש לפגוע בישראל לא יהיה מקום בטוח - לא בעזה, לא בשכם ועכשיו כולם יודעים שגם לא בג'נין". במקביל, כוחות צה"ל ממשיכים לפעול במחנה הפליטים בג'נין ובסגרת המבצע נעצרו כ-20 פעילי טרור, נפצעו עשרות ונהרגו לפחות שמונה מחבלים. בעקבות חשש מירי רקטות, אלוף פיקוד דרום הורה על ביטול הופעה של פאר טסי שהייתה אמורה להתקיים בשדרות.

"אנחנו עוסקים בשינוי המשוואה מול הטרור, עשינו את זה לפני שנתיים וחצי במבצע שומר חומות מול חמאס, החזרנו אותו עשור לאחור. עשינו את זה לפני כמה שבועות במבצע מגן וחץ שחיסלנו את בכירי הגא"פ, ואנחנו עושים זאת היום בג'נין".

עימות בין חיילי צה''ל לצעירים בגנ'ין, היום | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 07 03 At 1
עצורים בפעילות בג'נין | צילום: דוברות המשטרה

גלנט הוסיף: "אני חוזר ואומר כאן: לכל מי שמבקש לפגוע במדינת ישראל, באזרחיה ובחייליה, לא יהיה מקום בטוח - לא בעזה, לא בשכם ועכשיו כולם יודעים שגם לא בג'נין. בשנה האחרונה תושבי ג'נין הפכו לבני ערובה בידי מחבלים, כבר היום יצאו אלפי אנשים מהעיר שרוצים חיים שלווים ושקטים, אנחנו נדאג להשיב את השקט לאזור".

כמו כן, גם יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו-מאזן כינס את ההנהגה הפלסטינית, על מנת לקבל החלטות לגבי צעדים נגד ישראל בחזית הבינלאומית - כולל גיוס של מצרים וארה"ב ללחוץ על ישראל לסיים את המבצע בג'נין. "אנחנו מחדשים את דרישתנו לקהילה הבין-לאומית, לגבי הצורך לספק לעמנו הגנה דחופה ולהטיל סנקציות על יישות הכיבוש", אמר אבו-מאזן בהצהרה היום.

כמו כן, יש חשש מתמיד מהתרחבות החזית אל עוטף עזה. למרות שכרגע מתקיימת שגרה מלאה בעוטף, היום בוטלה הופעה של הזמר פאר טסי בשדרות על מנת לנקוט משני זהירות.

Whatsapp Image 2023 07 03 At 1
עצורים בפעילות בג'נין | צילום: דוברות המשטרה
Whatsapp Image 2023 07 03 At 1
הפעילות בג'נין | צילום: דוברות המשטרה

מוקדם יותר היום כוחות רבים של צה"ל כיתרו את מסגד אלנסאר בעיר. הם אף מצאו מעבדת חומרי נפץ ובה מאות מטענים, מטעני גחון, ובור אמל"ח. הכוחות החרימו מכשירי קשר וציוד צבאי וכן נמצאה חוברת הדרכה להכנת מטענים נוספים. בנוסף, אותרה מעבדה נוספת עם אמצעים להכנת מטענים. כל אמצעי הלחימה הוחרמו.

Whatsapp Image 2023 07 03 At 1
חיילים בג'נין | צילום: דוברות המשטרה

המבצע החל קצת אחרי השעה 1:00 אחר חצות, כאשר בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ הותקפה מפקדה המהווה את החמ"ל האחוד של הפלגים במחנה הפליטים בג'נין שבצפון השומרון ופעילי "גדוד ג'נין". מל"טים של צה"ל תקפו את החמ"ל מהאוויר, ולאחר מכן הושמדה מעבדת נפץ לייצור מטענים והוחרם משגר רקטות מאולתר.

רס"מ ע', לוחם דובדבן שהשתתף בפעילות, נפצע באורח קל מרסיסי רימון, ופונה לקבלת טיפול בבית חולים העמק בעפולה. לאחר שטופל הוא התעקש לחזור מיד ליחידה על מנת לקחת חלק במאמץ עוצבת הקומנדו לסיכול טרור במחנה הפליטים.

רס''מ ע', לוחם דובדבן שנפצע בפעילות בג'נין וחזר להילחם
רס''מ ע', לוחם דובדבן שנפצע בפעילות בג'נין וחזר להילחם | צילום: דובר צה''ל
כלי טיס של צה''ל בשמי ג'נין
כלי טיס של צה''ל בשמי ג'נין | צילום: רויטרס
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין
תקיפה אווירית של צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס
תשתית הטרור שהותקפה בג'נין
תשתית הטרור שהותקפה בג'נין | צילום: דובר צה''ל

גורם מדיני בכיר אמר הבוקר כי מטרת הפעולה הנרחבת היא "לסיים את תפקידה של ג'נין כעיר מקלט לטרור", והוסיף כי הפעולה תימשך ככל שיידרש. הפעולה אושרה לפני כעשרה ימים על ידי רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט, בתיאום מלא עם צה"ל ושב"כ.

עוד אומרים גורמים מדיניים כי הממשל האמריקני עודכן לאורך השבועות האחרונים במספר פגישות וצירים שונים על אובדן השליטה המחמיר של הרשות הפלסטינית בג’נין, ועל העובדה כי ישראל לא תוכל להתעלם מקיני הטרור במקום. בבית הלבן אמרו כי "אנחנו עוקבים אחר המצב בגדה המערבית. תומכים בבטחונה של ישראל ובזכותה להגן על עצמה".