לראשונה בצה"ל: יירוט מוצלח מסטי"ל נגד מטרה שדימתה טיל שיוט

במהלך ניסוי משותף של זרוע הים של צה"ל, מפא"ת שבמשרד הביטחון והתעשייה האווירית, בוצע יירוט מוצלח של מיירט ארוך טווח מסוג "LARD" מספינת הטילים "אח"י מגן" נגד מטרה שדימתה טיל שיוט מתקדם • צפו בתיעוד

זמן צפייה: 01:15

במסגרת ניסוי משותף של זרוע הים של צה"ל, מפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית - חדשות 13) שבמשרד הביטחון והתעשייה האווירית, בוצע יירוט מוצלח של מיירט ארוך טווח מסוג "LARD" מספינת הטילים "אח"י מגן" נגד מטרה שדימתה טיל שיוט מתקדם. זאת, לראשונה בצה"ל ובמערכת הביטחון.

בהודעה המשותפת לצה"ל ומשרד הביטחון נמסר: "מדובר באבן דרך משמעותית בתהליך הפיתוח של מיירט ארוך טווח - "LRAD" ממערכת ההגנה האווירית 'ברק מגן', שהינה חלק מחליפת מערכות הלחימה של ארבעת ספינות הטילים מסוג 'סער 6', המהוות נדבך מרכזי בהגנה על הנכסים האסטרטגיים במרחב המים הכלכליים של מדינת ישראל".

עוד נמסר כי במהלך הניסוי, "שמהווה הוכחת יכולת ראשונה מסוגה המבוצעת מהים", מערכת "ברק מגן" השלימה בהצלחה את תהליכי הגילוי ויירוט במציאות וסביבה מאתגרים, נגד מטרה שדימתה טיל שיוט מתקדם. מערכת "ברק מגן" היא מערכת הגנה ימית הכוללת מכ"ם מתקדם לגילוי איומים, מערכת נשק ומיירט ארוך טווח, שפותח ומיוצר ע"י החברה הממשלתית "תומר".

6b864700 64dd 45f5 B5ae 1e3ca2
שיגור המיירט | צילום: דובר צה''ל

המערכת מהווה שכבת הגנה נוספת במערך ההגנה הרב שכבתי שתביא לעיבוי מעטפת ויכולות ההגנה האווירית של ספינות הטילים מסוג סער 6, נמסר בהודעה המשותפת לצה"ל ומשרד הביטחון. לא זו בלבד, "המערכת מהווה נדבך משמעותי בהשגת העליונות הימית ומעורבותה בהכרעה הצה"לית אל מול מגוון איומים ותרחישים מהים והחוף", הוסיפו. המיירט מסוג "LARD", כך נמסר, הינו מיירט בעל "יכולת התמודדות עם מגוון איומים אוויריים ביניהם: מטוסים, כלי טיס בלתי מאוישים, טילי שיוט, איומים תלולי מסלול, טילי חוף - ים ועוד".

ראש מספן הציוד בזרוע הים, תא"ל אריאל שיר אמר בתום הניסוי: "הוכחת היכולת והצלחת הניסוי של מערכת 'ברק מגן' מהווה אבן דרך משמעותית בתהליך המבצוע של ספינות המגן, ומהווה תוספת משמעותית לסל היכולות של זרוע הים במימוש ההגנה על האתרים האסטרטגיים בים של מדינת ישראל. מערכת 'ברק מגן' ומיירטי 'LARD' מאפשרים לספינות המגן יכולות גילוי ויירוט משופרות, בטווחים גדולים משמעותית ואל מול מנעד האיומים האוויריים".

ראש מחלקת מטאו"ר (מערכות, טילים ואווירונאוטיקה) במפא"ת הוסיף: "ההצלחה בניסוי הינה פריצת דרך טכנולוגית בתחום. היכולת המבצעית של מערכת 'ברק מגן' מהווה מכפיל כוח עבור ספינות הסער 6 וזרוע הים. הצלחת הניסוי מחזקת את הביטחון שלנו ביכולותיה של המערכת להגן על נכסיה האסטרטגיים של מדינת ישראל בים". מנכ"ל התעשייה האווירית, בעז לוי התייחס גם הוא להצלחת הניסוי: "מערכת ההגנה האווירית ברק MX, שהוכיחה פעם נוספת את יעילותה אל מול איומים בכל שכבות הגנה, מספקת פתרון לאתגרי שדה הקרב הנוכחי והעתידי גם יחד".