כשנכנסתי לעומק מנהרת חזבאללה - הבנתי ששוב נסראללה עמד במילתו

כשצה"ל חשף את המנהרות בגבול הצפון, ידעתי שאני חייב להיכנס לאחת מהן ולתעד. בזמן הצילומים, כשבגדיי מלאים בבוץ, הבחנתי בחיים השלמים שניהלו שם פעילי הארגון - ונדהמתי • רגע אחד מתשע"ט

זמן צפייה: 03:19

שום דבר לא הפתיע אותי כשגילו את המנהרה הראשונה במטולה, ואחריה מנהרות נוספות לאורך גדר הגבול עם לבנון. במשך שנים שמעתי עדויות מתושבי הגליל על שמיעת קולות חפירה ביישובים סמוכי גדר. כשכולם היו סקפטים ושללו את האפשרות שחזבאללה חופר מנהרות מתחת לאפה של ישראל, הגעתי יחד עם אלי לוי אל הבתים, גם באישון לילה, כדי להיווכח באמת.

בצה"ל שללו את הימצאות המנהרות ואף אחד פרט לתושבי הגליל לא העלה על דעתו שחסן נסראללה וארגונו מבססים לעצמם רשת מנהרות מתחת לבתים שלנו. אין ספק שהגילוי היה מלחיץ, בטח כשאני ומשפחתי גרים 100 מטרים בלבד מהגדר. לפני פחות משנה, בחודש נובמבר 2018, ברגע אחד גילו לנו שצדקנו: יש מנהרות - והרבה.

לכל כתבות "רגע אחד מתשע"ט" - כתבי חדשות 13 חוזרים אל הרגע המשמעותי שלהם במהלך השנה החולפת

כתב חדשות 13 בתוך מנהרת חזבאללה
כתב חדשות 13 בתוך מנהרת חזבאללה

אחרי שמבצע "מגן צפוני" - השם שניתן למהלך שבו הושמדו מנהרות חזבאללה - יצא לדרכו, ידעתי שאם יש סיור בתוך אחת המנהרות אני חייב להיות שם כדי לתעד אותו. אבל, שום דבר לא באמת הכין אותי לרגע הזה.

אל המנהרה הגדולה של חזבאללה, שיצאה מכפר רמיה לכיוון שתולה, נכנסתי עם הכתב הצבאי אור הלר. 80 מטרים מתחת לאדמה, במנהרה מפותלת, אך מרווחת להפליא. במהלך הסיור התקשיתי להאמין שבנו את כל הדבר הענק הזה רק כדי להילחם בנו. ירדנו בגרם מדרגות בלתי נגמר, כאילו מדובר בירידה ממרומי הקומה ה-14 בבניין אל הלובי. תוך כדי הירידה, כשאנחנו מתמלאים בבוץ, הבחנו בחיים השלמים שהתנהלו בתוך המנהרה - כלי עבודה, טלפוניה וביגוד.

קטע ממנהרת טרור התקפית של ארגון הטרור ''חיזבאללה'' שנחפרה ממרחב הכפר רמיה בדרום לבנון
קטע ממנהרת טרור התקפית של ארגון הטרור ''חיזבאללה'' שנחפרה ממרחב הכפר רמיה בדרום לבנון | צילום: דובר צה''ל

בעומק האדמה מבינים פעם נוספת שהאנשים שנמצאים מצדו השני של הגבול לא חושבים על דבר אחר מלבד מלחמה, וכי האדם שיושב בבונקר עובד שעות נוספות ומכין תוכנית ליום פקודה שמטרתה לכבוש את הגליל. כשהייתי שם הדהד בראשי המשפט שכל תושבי הגליל מכירים, ולרוב הוא גם נכון: "נסראללה הבטיח - נסראללה יקיים".